Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD-ROM streiker på ny PC

Anbefalte innlegg

Hei igjen, starter en ny tråd på mine dataproblemer, ettersom temaet ganske sikkert har skiftet nå.

Tidligere hadde jeg problemer med at maskinen "haltet" på grunn av at tastaturet ble koblet ut. dette er nå løst med bios-innstillinger, og avskaffelsen av det jævligste jeg har vært borti siden iTunes, nTune.

Dette korrupte programmet med sin hitman Nvidia firewall førte til at hele gamingsøndagen min har gått bort til formatering av pc.

Vet ikke om noen andre har hatt lignende problemer med nTune, men jeg tilskriver foreløpig det programmet alle problemene, utenom ett.

Cd Rom-en fungerer ikke lenger. Og dette er rart, fordi maskinen er splitter ny, og spilleren oppdages uten problemer av både BIOS og Windows. Når jeg prøver å kjøre noe gjennom spilleren, stopper alt, og mange ganger har det resultert i at jeg måtte restarte hele maskinen.

Noen som har noen forslag til muligheter for redning, før jeg ringer leverandør og kjefter?

Her er systeminfo:

Windows XP pro 2002

XFX nForce 680i LT SLI Motherboard

XFX GeForce 8800 GT gpu

Intel Core 2 Duo E 6550 2,33 ghz cpu

Crucial Ballistix 2gig ram

Samsung HD250HJ

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

TSSTcorp CDDVDW SH-S202H

Endret av Skagen
Tre-ords-regelen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier ikke hva du forsøker å kjøre fra cdrommen. Har du forsøkt et assosiert utvalg av CD-er? Ellers er det også drivere å se på.

Har prøvd å kjøre drivercd for hovedkort og skjermkort, brente cd-er med backup og windows/office.. alt utenom rene audio-cd-er..

Har prøvd å la windows oppdatere driver, men den påstar at den ikke finner en bedre driver enn den som allerede er innstallert.

Har sett på sidene til samsung og tsst corp, har ikke funnet noe enda..

har også sett på irq, altså om det er noen konflikt, men har ikke funnet noe der som avslører.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar

Du sier at den ikke fungeer lenger. Hvis den har fungert og ikke gjør det nå, så ville jeg kastet den ut. Det ville jeg kanskje gjort uansett, siden de koster et par hundre kroner stykke. Når det er sagt så er det et par ting du kan gjøre.

Det ene går på drivere. Du kan se (en gang til) om du finner drive på produsentens side, i det minste bør det stå at produktet skal bruke windows sine drivere. Det andre er at det er mulig du har hatt andre cd rommer som det har vært lastet drivere til, og hvis du tok ut den/disse uten å avinstallere først, ligger restene av disse igjen i registeret og kan skape konflikt med gjeldende cd rom (dvs. det vil være første gangen jeg har hørt at det påvirker en cdrom, i motsetning til f.eks. skjermkort). Nå sier du at du nettopp har formatert så da er det neppe tilfellet, men om du har gjort dette så si fra, så skal jeg finne kommandoen for deg.

Det andre er enkelt: Bytt strøm og kabel, eller prøv de på en annen device så du vet at de fungerer. Om det er en IDE-disk, bytt mellom cable select og master/slave. Jeg går utfra at du har sett på properties for cd rommen i device manager og har forsikret deg at det ikke meldes om noen problemer der. Ellers har du også feilmeldinger i Event Vier under administrative verktøy i kontrollpanelet.

Det er også logge verktøy du kan bruke for å debugge hva som skjer, men det er mye arbeid å begi seg innpå for en så billig sak.

edit: sjøl om windows sier de har funnet en den beste driveren er det fremdeles mulig å få fram en liste over alle passende drivere også velge den du vil ha. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan, men det går på hva du velger under update driver dialogen.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Jeg tror nok det ender med ditt første forslag, å kaste skiten.. Det er riktig som du antar, den har fungert før.

Har ikke hatt andre cdrom inne før den gikk føyken, så tviler på at det er tilfellet. Skal gi det siste forslaget ditt et forsøk i kveld, så får vi se hva som skjer.

Tusen takk for engasjementet!

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt en siste sjekk. Byttet om på fra master til slave også for moroskyld, dette skulle ikke ha mye å si, jeg har ikke andre IDE brukere, men det gjorde ikke forskjell.

Har også koblet på en annen spiller på samme strømledning og IDE-kabel, og den fungerte strålende.

Ergo; cdspiller kastes.

Takk for hjelpen, substeve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...