Gå til innhold

Canon 17-55mm f/2.8 vs. Canon 17-40 f/4L + Canon 50mm f/1.4

Anbefalte innlegg

Jeg føyer meg i rekken av ferske Canon 30D eiere og har de siste ukene reflektert en god del på hvilken optikk jeg skal kjøpe. Som en del andre her på forumet, har også jeg en USA-reise nært forestående, og satser på å gjøre en (god) handel der borte når muligheten først er til stede.

Bruksområdet mitt vil være relativt bredt, og jeg skjønner at det er vanskelig å dekke alle behov like godt. Kameraet vil være med til fjells hele året, brukes til familiefotografering/portrett både inne og ute og til å fange 13åringens minneverdige fotballprestasjoner både i idrettshaller og ute på gresset.

Etter å ha lest et betydelig antall forum-innlegg og gjort masse sammenligninger på priser og specs, har jeg kokt det ned til følgende problemstilling:

Vil Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM være bedre/dårligere valg enn kombinasjonen

Canon EF 17-40 f/4L USM og Canon EF 50mm f/1.4 USM ?

Ellers tenker jeg på å kjøpe en Canon EF 70-200mm f/4L USM samt en Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM.

Håper noen har sysnspunkter, tips eller eventuelle forslag til andre valg.

Jeg tenker forresten ikke å gå over til FF med det første :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg føyer meg i rekken av ferske Canon 30D eiere og har de siste ukene reflektert en god del på hvilken optikk jeg skal kjøpe. Som en del andre her på forumet, har også jeg en USA-reise nært forestående, og satser på å gjøre en (god) handel der borte når muligheten først er til stede.

Bruksområdet mitt vil være relativt bredt, og jeg skjønner at det er vanskelig å dekke alle behov like godt. Kameraet vil være med til fjells hele året, brukes til familiefotografering/portrett både inne og ute og til å fange 13åringens minneverdige fotballprestasjoner både i idrettshaller og ute på gresset.

Etter å ha lest et betydelig antall forum-innlegg og gjort masse sammenligninger på priser og specs, har jeg kokt det ned til følgende problemstilling:

Vil Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM være bedre/dårligere valg enn kombinasjonen

Canon EF 17-40 f/4L USM og Canon EF 50mm f/1.4 USM ?

Ellers tenker jeg på å kjøpe en Canon EF 70-200mm f/4L USM samt en Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM.

Håper noen har sysnspunkter, tips eller eventuelle forslag til andre valg.

Jeg tenker forresten ikke å gå over til FF med det første :)

Det virker i allefall som om du tenker fornufig i de objektivene du vil ha.

Valget vil jo til syvende og sist avgjøres av bruksmønsteret ditt.

Jeg har selv 17-40 som jeg siden 2004 synes har vært et flott objektiv til landskapsfotografering , men jeg har alltid savnet muligheten til å ta noen gode portretter av barna uten å bytte objektiv.

Jeg har også hatt 50mm f1.8 som jeg har hatt i over 20 år , men det ble lite brukt på min digitale speilrefleks.Egentlig kun til enkelte portrettbilder som var planlagt.

Nå er en ny EF-S 17-55mm f2.8 IS på vei i posten , og jeg håper jeg vil få litt mer av fleksibiliteten jeg har savnet.

Jeg tror jeg vil få bedre portretter med 55 mm og f2.8 enn med 17-40 sine 40mm og f4 og den vil være bedre egnet til action med sin fine åpning på f 2.8.

I tillegg vil IS være en fin pluss under dårlig lys også ved landskapsbilder.

Med andre ord et er allsidig objektiv en EF 17-40mm f4 og en 50mm.

Men det er min mening utifra mitt fotograferingsmønster.

Når du nevner at du har lyst på EF-S 10-22mm så er jeg helt enig , du verden så artig det er å leke med 10mm.

Jeg er forresten strålende fornøyd med Sigma 10-20mm men Canon sin skal være enda et hakk bedre totalt selv om Sigmaen skal være strålende på 10mm der jeg bruker den.

Du planlegger også en EF 70-200mm f4 L som også er et strålende objektiv.

Jeg selv hadde en EF 70-200mm f 2.8 L men det ble lite brukt grunnet sin størelse og vekt , samt at jeg ikke trivdes med den hvite fargen.

Jeg solgte det og har ennå ikke bestemt meg for å kjøpe EF 200mm f 2.8L (som er sort) eller Canons kanskje beste zoomobjektiv EF 70-200mm f4 L IS.

Jeg brukte mitt objektiv mest på 200mm og kunne godt ha tenkt meg IS på den brennvidden.

Lenke til kommentar

Fleksibiliteten til canon 17-55 virker jo super. Prismessig blir det jo også omtrent det samme sammenlignet med komboen 17-40 + 50. At 50mm har f/1,4 gjør vel at den er enda bedre til innendørs fotografering uten blits? Linsebytte i slik setting er uproblematisk føler jeg.

At 17-55 har f/2,8 gjennom hele zoom-området er jo selvsagt et bedre gjennomsnitt enn de andre to, totalt sett. Spørsmålet blir kanskje om 50mm'en gjør nytten for portretter og lignende innendørsfoto, selv uten zoom-muligheten. Ellers vil vel 17-40 gjøre en god jobb utendørs i dagslys.

Etter å ha sett en del bilder tatt med canon 10-22, er det vel ingen tvil om denne hadde vært fin å ha med i sekken på fjelltur. :)

Lenke til kommentar
Fleksibiliteten til canon 17-55 virker jo super. Prismessig blir det jo også omtrent det samme sammenlignet med komboen 17-40 + 50. At 50mm har f/1,4 gjør vel at den er enda bedre til innendørs fotografering uten blits? Linsebytte i slik setting er uproblematisk føler jeg.

At 17-55 har f/2,8 gjennom hele zoom-området er jo selvsagt et bedre gjennomsnitt enn de andre to, totalt sett. Spørsmålet blir kanskje om 50mm'en gjør nytten for portretter og lignende innendørsfoto, selv uten zoom-muligheten. Ellers vil vel 17-40 gjøre en god jobb utendørs i dagslys.

Etter å ha sett en del bilder tatt med canon 10-22, er det vel ingen tvil om denne hadde vært fin å ha med i sekken på fjelltur. :)

Ja du vil nok komme langt når de gjelder innendørsfotografering med 50mm f 1.4 hvis du ikke synes den blir trang med 50mm og kan leve med den dybdevirkningen f 1.4 gir.

Et objektiv med IS vil du jo kunne knappe inn 3 trinn så lenge motivene ikke beveger seg for mye.

Med EF-S 17-55m f2.8 IS kan man dessuten dra nytte av 17mm kombinert med b.l 2.8 og IS som vil være supert innendørs.

Vil også tro at 50mm f 1.4 må blendes litt ned for å få samme skarphet som 17-55 på bl 2.8 men det er sikkert veldig artig med 50mm f 1.4 de gangene man kan bruke det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da var USA-turen over, og nytt fotoutstyr er kommet i hus. :thumbup:

Ble litt annet utstyr enn topic antyder, men er storfornøyd så langt. :D

Handlelista ble til slutt:

-Canon EF-S 10-22

-Canon EF 24-70 f/2,8L

-Canon EF 70-200 f/4L

-Canon Speedlite 430 EX

-Hoya filter (4 stk)

-Sandisk 2gb CF minnekort

Samlet pris kom på ganske nøyaktig $3000.- (ca kr.15000,- med dagens dollarkurs mao.)

Må berømme 17st.Photo for god service og rask levering til hotellet jeg bodde på i Miami. Bestilte utstyret dagen før avreise til USA, og pakken med utstyret ventet på meg i resepsjonen på hotellet ved ankomst kvelden etter. Nå sitter jeg med nesten 4gb med bildemateriale fra cruise i Karibien klar til sortering, og så langt ser det meget bra ut. :)

Lenke til kommentar
Da var USA-turen over, og nytt fotoutstyr er kommet i hus. :thumbup:

Ble litt annet utstyr enn topic antyder, men er storfornøyd så langt. :D

Handlelista ble til slutt:

-Canon EF-S 10-22

-Canon EF 24-70 f/2,8L

-Canon EF 70-200 f/4L

-Canon Speedlite 430 EX

-Hoya filter (4 stk)

-Sandisk 2gb CF minnekort

Samlet pris kom på ganske nøyaktig $3000.- (ca kr.15000,- med dagens dollarkurs mao.)

Må berømme 17st.Photo for god service og rask levering til hotellet jeg bodde på i Miami. Bestilte utstyret dagen før avreise til USA, og pakken med utstyret ventet på meg i resepsjonen på hotellet ved ankomst kvelden etter. Nå sitter jeg med nesten 4gb med bildemateriale fra cruise i Karibien klar til sortering, og så langt ser det meget bra ut. :)

Gratulerer med gode kjøp, kjøpte flere av de samme tingene selv på min USA tur for noen uker siden. Husk bare tollreglene når du kommer til Norge igjen, regner med at du har en plan klar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...