Gå til innhold

Abit IP35-E noe ustabilt.øke spenning på ram ?

loddebolten

Anbefalte innlegg

Når PSU har stått uten strøm over natta og pc,en skal startes så starter alle vifter osv men før skjermsignal vises stopper den helt for så og restarte seg og så booter det som normalt.Dette hender av og til også når PSU har stått med spenning på hele tiden.Dette skal vist være et kjent "problem" på dette kortet men har ikke funnet noen løsning.Forsåvidt til å leve med så lenge maskina funker stabilt.Nå har det seg slik at den en og annen gang booter og så kommer til like før windows load før den bare henger og jeg må restarte med "svenskeknappen".Dette skjer skjelden,men en gang av slikt og maskina er fiasko i mine øyne.Har updata bios til siste vers.CMOS er resatt etter update.Brukte driverne som fulgte med på cd da de jeg lasta ned bare ga melding om korupte filer.Det jeg undres på er om rammen trenger mer spenning.Jeg har 4GB av disse brikkene

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312023

I følge manual skal de ha 1.9V men målingene viser at de nå kjører på 1.84.Ingen ting skal/er klokket.Har kjørt noen runder 3dmark og ingen ting er klikket.Har heller ikke andre problemer så langt(har ikke testa spill).Det er altså kun i oppstarten jeg opplever trøbbel og da spesielt at den henger før XP loader.Starter vel en 20-30 ganger normalt før det skjer igjen.Maskina består av følgende deler.

Corsair HX620W PSU.4GB corsair 667mz minne.Geforce 6600.(skal byttes ut til 8800gts).500GB WD S-ata disk.Samsung S-ata DVD.Abit IP35-E hovedkort.

CPU er E4300 1,8Ghz.(skal byttes til 8500 eller bedre så snart de er å få tak i).Denne CPU,en har jo bare 800mz bus og da er vel rammen litt "underklokket".Kan det skade å sette opp spenninga til 1.9v med dette oppsettet ?Er også sugen på å sette strammere timings på rammen men lurer på om det er vits i å eksprimentere med det før jeg har fått en skikkelig CPU på plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er greit at minnet går stock nå(foreløpig begrenset av CPU,s bus på 800mz) bare det blir stabilt.tenkte kansje det kunne være uheldig å øke minnespenning når minnet ikke kjører for full mugge.Får smøre meg med tolmod tror jeg og vente til jeg får den nye CPU,en så ting er 1:1 hele veien.Skal bare ha ting opp og gå stock men med stramme timings på minnet som skal klare 4.4.4.12.Det skal få kjøre stabilt ganske lenge før jeg tenker overklokking.Memtest er sef et godt forslag.Begynner med det når alt er på plass.Tar gladelig imot all erfaring med dette hovedkortet.Blir kansje min nye hovedmaskin som skal grisekjøres med spill,mm :)

Lenke til kommentar

Om minnet er spesifisert for 1,9v så ser jeg ingen grunn til ikke å gi brikkene 1,9v. Kjør i alle fall memtest for å mer eller mindre utelukke minnefeil.

Du kan selv sette hastighet på minnet med dividers. Er ingen problem å kjøre brikkene på 667 MHz selv om FSB bare er 800. Det er da ikke så fryktelig mye å hente ytelsesmessig.

Nå vet jeg ikke akkurat hvilke brikker du har, men 667MHz brikker gir ikke noe særlig rom for overklokking av 1333MHz FSB prosessorene til Intel. 1:1=667MHz på minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...