vannkoker Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hei! Tiden nærmer seg for mitt første objektivkjøp. Men etter å ha lest ganske mange innlegg på forumet +diverse tester googlet har jeg flere spørsmål enn svar. I og med at kitobjektivet til 400d er dårlig, tenker jeg at dette har førsteprioritet. Har da sett på disse objektivene: Sigma 18-50/2.8 Tamron 17-50/2.8 (Tokina 16-50/2.8) Usikker på om denne er verdt de ekstra lappene, men har den som en mulighet.) Synes Sigmaen var kjappere på autofokus (eneste jeg har "testet". Vært innom noen butikker, men ingen hadde både Sigmaen og Tamronen) men hører at Tamronen skarpere. Er det mulig at Tamron lanserer en ny versjon av objektivet med USM/HSM (noe slikt)? På forhånd takk for svar. Endret 24. februar 2008 av vannkoker Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Tamron kommer med en oppgradert utgave til Nikon slik at du får autofokus på D40/D40x/D60. Men det er ingen HSM/USM såvidt jeg har forstått. Personlig holder ville jeg valgt Sigma fremfor Tamron, da den er litt skarpere (ref PhotoZone og svenske Foto). Om det er verdt å legge i det dobbelte, og vel så det, og gå for EF-S 17-55mm IS istedet, det er vanskelig å si. Det er et godt objektiv, og ettersom det har bildestabilisering i tillegg, så kan det være fristende. Tom Endret 24. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Tamron er god Ja, ikke misforstå meg - Tamron-en er god. Jeg mener bare at Sigmaen er enda et hakk bedre. Den er også litt dyrere. Tom Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Tamron er god Ja, ikke misforstå meg - Tamron-en er god. Jeg mener bare at Sigmaen er enda et hakk bedre. Den er også litt dyrere. Tom Du sier du synes Sigmaen er bedre enn tamron. Men dette har du jo ikke noe grunnlag for å uttale deg om bortsett fra de tester du har lest? Slik jeg har forstått etter mye lesing rundt omkring foretrekker de fleste Tamron.. Første bilde Tamron, dra mus over bildet så vises sigma: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...1&APIComp=0 Test av Tamron men noen ord iforhold til Sigma http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx Jeg skal ikke si at den ene er bedre enn den andre, men jeg vet at skulle jeg kjøpt ut fra det jeg har lest osv så hadde jeg valgt Tamron. Søk google på samme tema så finner du 100 tilsvarende tråder;) Mvh Øyvind Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Du sier du synes Sigmaen er bedre enn tamron. Men dette har du jo ikke noe grunnlag for å uttale deg om bortsett fra de tester du har lest? Slik jeg har forstått etter mye lesing rundt omkring foretrekker de fleste Tamron.. Første bilde Tamron, dra mus over bildet så vises sigma: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...1&APIComp=0 Test av Tamron men noen ord iforhold til Sigma http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx Jeg skal ikke si at den ene er bedre enn den andre, men jeg vet at skulle jeg kjøpt ut fra det jeg har lest osv så hadde jeg valgt Tamron. Søk google på samme tema så finner du 100 tilsvarende tråder;) Mvh Øyvind Nå er det slik at de linkene du viser til, er av en tidligere Utgave av Sigma; som det er en del blandete uttaleser om. Sigma har hatt, og har til tider fortsatt problemer med fokusfeil. Er man ikke klar over dette, og har en utgave med feil, så kan man få nettopp slike utslag som denne testen. The-Digital-Picture sier også at Sigmaene de testet hadde problemer - i såfall er disse testene uten verdi da de tester et objektiv med feil. Det var en stund som Sigma slet veldig med kvaliteten på enkelte objektiver. Det kan se ut som om det særlig gjaldt perioden 2004-2006; det Sigma objektivet jeg selv kjøpte i 2005 var bortimot ubrukelig. Nå baserer ikke jeg mine antagelser på kun 2 tester, jeg kjenner folk som har Sigma 18-50mm f/2.8, og hvis du sjekker dette forumet, så vil de finne at det er flere her som har Sigmaen og er fornøyd. Noen av de har også sammenlignet den nettopp Tamron. En grunn til at jeg setter min lit til testene til svenske Foto, er at deres erfaringer med Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 stemmer veldig godt med mine erfaringer. De bruker også Sigma 18-50mm i speilreflekstestene sine, nettopp på grunn av ytelsene. Tom Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) jeg bruker Tamron 17-50'en 75% av tiden. Litt OFF, men ..... Har testet flere SIGMA objektiver opp mot Tamron og Canon. 24-70, 10-22 og 70-200. Fikk for en stund siden god hjelp av Foto&Video med test av 6 eksemplarer av Sigma 70-200/f2.8 mot 3 av Canons 70-200L/f4. Brukte 4 forskjellige kamerahus (Canon). Brukte også en Canon 70-200/f2.8 IS som referanse, og det var liten forskjell mellom Canon'ene. Skal sammenlikne Canon og Tamron når den nye Tamron 70-200 kommer. Brukte en lett overskyet dag og stilte opp husene på et solid Manfrotto-stativ, mot en mursteinsvegg 10 meter unna. Samtlige Sigma-objetiver var "dårligere" enn både Tamron og Canons. Det er tatt utsnitt fra øvre høyre hjørnet for både Canon og Sigma ( se lite bilde) På alle husene var det merkbart forskjell i kontrast og skarphet. Grunnen til test mot 4 hus eliminerer fokusfeil (som det har vært mye snakk om her på forumet) 24-70 til Sigma var kontrastløs og 10-20 var veldig blurret i kantene (i forhold til Canons). Så for mitt vedkommende blir Canon og Tamron objektiver i framtiden. Endret 25. februar 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
vannkoker Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Nå ble jeg, tro det eller ei, litt klokere. Begynner å helle litt mot Sigmaen nå, men hvor finner jeg tester av den nyeste utgaven? Trodde også at Sigmaen kom med HSM for Canon også (gir ikke dette en raskere og stillere autofokus?). Stemmer dette? Og bør jeg kjøpe Sigmaen i butikk eller på internett (er faren stor for å få et "mandagsobjektiv" og kan jeg da sende objektivet i retur?) Tamronen vet jeg hvor jeg eventuelt skal kjøpe. Lenke til kommentar
coban Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Tamron er god Ja, ikke misforstå meg - Tamron-en er god. Jeg mener bare at Sigmaen er enda et hakk bedre. Den er også litt dyrere. Tom Du sier du synes Sigmaen er bedre enn tamron. Men dette har du jo ikke noe grunnlag for å uttale deg om bortsett fra de tester du har lest? Slik jeg har forstått etter mye lesing rundt omkring foretrekker de fleste Tamron.. Første bilde Tamron, dra mus over bildet så vises sigma: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...1&APIComp=0 Test av Tamron men noen ord iforhold til Sigma http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx Jeg skal ikke si at den ene er bedre enn den andre, men jeg vet at skulle jeg kjøpt ut fra det jeg har lest osv så hadde jeg valgt Tamron. Søk google på samme tema så finner du 100 tilsvarende tråder;) Mvh Øyvind Å referere til tester er vel det beste man kan gjøre, å lese erfaringer osv fra andre kan du bruke til å supplere den informasjonen du har. Å stole på magefølelsen til "ukjente" individer er vel ikke akkurat en sikker kilde som feks. photozone.de ?? Testene til photozone.de går for å være blant de bedre. Greit nok at det er forskjell fra LAB test og real-life, men her tror jeg det har mer med fotografens evne til å omstille seg. Begge objektivene er bra, personlig basert på den informasjonen jeg har lest i testene ref. ovenfor her så ville jeg ha valgt sigmaen. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Og det er nok et godt valg! Men anbefaler å lete litt rundt på andre fora (foto.no), søke litt rundt omkring osv etter tester, istede for å velge etter hva mulige tamron/sigma-patrioter sier her.. Sier ikke på noen måte at noen har feil eller noe.. Men slik jeg har skjønt det etter mye lesing er Tamron bedre enn Sigma. Men har dog aldri testet selv! Lenke til kommentar
vannkoker Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Kom på en ting: Vet det finnes en side der man kan sammenligne objektivene side om side, men hva er linken til denne siden. kjekt å vite for de fleste vil jeg tro. Lenke til kommentar
WildRover Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Tamron: http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...-report--review Sigma (i konklusjonen kommer det frem at den som har testet mener Tamron er bedre ("The Sigma offers lots of bangs for your bucks but the comparable Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP seems to be a better alternative."): http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...lab-test-report Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå