Gå til innhold

TES: Innstallere mods i Oblivion - Kluss med Vista?

Anbefalte innlegg

Jeg skal innstallere mods til Oblivion, men får ikke dette til. Når jeg laster ned, velger jeg "lagre" også under "data" i spillmappen. Men når jeg skal finne denne under Data Files er de ikke der. Noen som kan gi meg en liten gjennomgang av hvordan jeg skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sannsynligvis lastet ned en pakkefil, for eksempel en .zip-fil, .rar-fil eller .7z-fil. Disse må pakkes ut først. Jeg anbefaler verktøyet 7-zip -- det er gratis og støtter alle de nevnte formatene.

Det kan også hende at det er en .exe-fil. Da er det vanligvis en pakkefil som pakker ut seg selv. Det kan også være et eget installasjonsprogram -- noen få (vanligvis omfattende) modifikasjoner har dette, og da bare følger du instruksjonene på skjermen etter å ha dobbeltklikket på filen.

Om du har lastet ned en pakkefil, så må du først pakke den ut. Noen ganger kan du bare pakke den ut direkte i Data-mappen, men for sikkerhets skyld anbefaler jeg å alltid pakke den ut til en midlertidig mappe, og deretter flytte filene der de skal være. Når du har pakket ut modifikasjonen, så finner du vanligvis en eller annen tekstfil der du pakket den ut til, vanligvis med "readme" i filnavnet. Denne gir deg normalt instruksjoner om hvordan du skal installere modifikasjonen. Alltid les denne filen om den finnes!

Kort fortalt skal du putte .esp-filer og .esm-filer direkte i Data-mappen (det er disse du aktiverer i oppstarteren til Oblivion). Hvis det finnes mapper som "textures", "meshes", "sound" eller lignende, så skal disse vanligvis legges direkte i Data-mappen disse også. Men da blir prosessen mer omfattende i etterkant, for du må vanligvis gjøre noe som kalles "Archive Invalidation". Det pleier å stå mer om dette i readme-filen.

Bruker du store og omfattende modifikasjoner som Oscuro's Oblivion Overhaul blir prosessen mer komplisert. Disse har ofte flere .esp-filer som du må velge mellom, hvor du ikke kan bruke alle samtidig. Da står det alltid informasjon om dette i readme-filen. Igjen, alltid les readme-filen, uansett hvor lett noe virker!

Lykke til, og bare spør om det er noe mer. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Men skal jeg trykke "åpne" eller "lagre" når jeg prøver å laste ned? Og jeg har prøvd det du sier, men det blir bare rot :p Men takk for et flott svar, må være jeg som gjør noe helt galt :S

"Lagre" er vel det beste. Så pakker du ut filen etterpå til en midlertidig mappe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...