Iceyas Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hei, Vil gjerne få kritikk på 2 bilder jeg tok på Kreta i sommer Har ikke drevet så lenge med foto, men dette er de bildene jeg er mest fornøyd med Light Tower Scooter For resten av galeriet mitt trykk her! Takk for svar! mvh. Chriis Endret 24. februar 2008 av Chriissii Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Scooterbildet synes jeg var kjedelig, en uniteressant vinkel og et fargebruk som ikke kan redde motivet. Som slike bilder ofte blir - et dokumentasjonsbilde. Fyrtårnet - for det heter fyrtårn, og bildet blir ikke kulere av å kalle det ved engelsk navn, som så mange tror - var ganske greit. Du har valgt å plassere motivet i midten, helsentrert, noe som vanligvis ikke blir oppmuntret. Her synes jeg likevel det fungerer greit, men jeg tror du kunne fått en større dramatikk av å plassere det mer mot høyre, eller sjangse på å plassere det mot venstre, og ta med mer mur. Uansett ville jeg nok, personlig, undereksponert bildet litt. Det er nemmelig interessant lyssetting, men det blir litt platt og kontrastløst, og udramatisk. Igjen faretruende nærme dokumentasjon, heller enn kunst (men jeg likte dette bedre enn det andre). Ville prøvd å dra litt i spakene i PS, og ordnet litt med kontrasten. Ellers liker jeg detaljene i bildet, og måten det vertikale spiret bryter den horistontale fargenyansen i himmelen gir det kvalitet. Men for guds skyld - bruk norsk, får bare negative vibber fra barnehagen hvor engelsk var så kult - schaka asckja kryshja, jieg schnakkah englishk Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Takk for svaret Jeg skal prøve og endre litt på det når jeg får fiksa maskina mi igjen Og det med engelsken... get used to it! Vane for meg å skrive endel engelsk, har bodd i USA, sånn btw Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Vell, vi bor i Norge. Riktignok er ikke din tittel det verste, men det å skrive "kunstneriske" titler på engelsk blir bare teit, spør du meg. "Boat at high sea" høres definitivt ikke bedre ut enn "Båt i storm/ i store bølger", og det vitner bare om et ønske om å løfte bildet, som om det ikke kan stå alene med en norsk tittel, men "fortjener" en internasjonal merking. Men nok om det. Skap litt mer kontrast, så skal vi se om det ikke blir bedre. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Bildet ligger ute på ei engelsk side, det må da kunne gli. Om jeg husker det når jeg kommer ned på gutterommet kan jeg prøve meg på en frekk edit på fyrtårnet. Tror det kan bli to-tre hakk bedre ved å dra litt i spakene. (Forresten enig i at det ligner mer på dokumentasjon enn kunst med komposisjonen osv det har. Du burde også ha utnyttet båten på venstresida i bildet eller ha utelukket den helt.) Edit: Alrite, vet at noen folk blir fornærma når man redigerer bildene deres, så får håpe du ikke blir det. Tok en liten sving i Photoshop. Beskjærte til 2x3-format hvor fyrtårnet er plassert bedre mtp. rule of thirds. Tullet ellers rundt med fargene og kontrasten, fjerna ramma (personlig smak kommer inn her), krympa til mer passende størrelse for web og skarpa opp. Selv mener jeg det ble bedre. Link til editen alene, om du vil ha den: http://img340.imageshack.us/img340/6837/fyrtarntu1.jpg Endret 25. februar 2008 av pederk Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Oi, den blei utrolig mye finere Takk for at du viste meg dette, får prøve og endre litt selv på bilder som jeg tar etterhvert. Må bare fikse PC-en min. Men leika du bare med kontrastene? :O Lenke til kommentar
pederk Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Økte kontrast, dro litt i levels, la til farger der jeg visste de skulle være (color balance i Photoshop), fjerna båten, resiza og skarpa opp. Som du kan se for deg så er det vanskelig å forklare hva jeg gjorde uten å gå helt ned i detalj, med mindre du har erfaring med Photoshop fra før av. Om du vil ha enkle råd for redigering så er de viktigste grepene å øke kontrast, krympe bildet til en passende størrelse og skarpe opp. Det er som oftest tilstrekkelig med 70% av bildene jeg redigerer, tror jeg. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Vane for meg å skrive endel engelsk, har bodd i USA, sånn btw Da vet du også at fyrtårn heter lighthouse på engelsk? Fint bilde av fyrtårnet, du var på rett sted til rett tid - og utnyttet situasjonen bra. Endret 26. februar 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Joda, men syntes Light Tower var finere, haha *lage egne ord* Takk for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå