Gå til innhold

ATi, Linux og HD

Anbefalte innlegg

Howdy ya'll!

Jeg skal slenge sammen en HTPC etter hvert, og etter testen på HW.no har jeg kommet fram til at den skal få kjøre Linux Mint. Planen var i utgangspunktet Windoze, men Mint ser bra ut til mitt bruk så da skiter jeg i Win og sparer litt penger.

Da jeg hadde tenkt å bruke Win hadde jeg også tenkt å bruke ATi-skjermkort, men kompabiliteten mellom Linux og ATi-skjermkort skal jo være tvilsom. Er den allikevel god nok til å utnytte et HD 3450 maksimalt? Jeg tenker primært på avspilling av HD-materiale. Det er viktig at skjermkortet kan gjøre seg så nyttig som mulig til dette, fordi prosessoren er ganske svak. Faktisk er den ikke mer enn en C7 på 1.5GHz (sammenlignbart med en PIII på 1.1GHz, tenker jeg). Dette grunnet min sykelige Mini-ITX-fetish.

Hvis ATi-kort ikke har god nok Linux-støtte til å gjøre disse oppgavene effektivt, hvilke nVidia-modeller er anbefalelsesverdige i stedet for? Strømforbruk vs. ytelse er det viktigste elementet her.

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det veldig dårlig støtte for maskinvareaksellerasjon av video i Linux per idag. Unntaket er MPEG2 (DVD) gjennom XvMC, men dette støtter ikke AMD/ATI og det skal visst være en del bugs med XvMC som gjør at det ikke er å anbefale.

Dette kommer til å forbedres etterhvert, men hvis du er keen på å benytte deg av skjermkortets video egenskaper er Windows dessverre veien å gå. Mediaportal er også et fantastisk program for HTPC-bruk, og Linux har fortsatt et lite stykke igjen på denne biten.

Det kommer etterhvert. Men foreløpig burde du nok bruke Windows eller investere i en god nok CPU. Selv bruker jeg en 6000+ fra AMD, og den holder lenge nok. Koster ikke mer en tusen-lappen heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...