Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er blir mye generelt siden du hverken nevner hilket Hassebladsystem du ønsker sammenkligne med, eller hvorvidt du bruker dem digitalt eller analogt. Jeg antar dog du tenker på Hasselblad H2/H3?

For enkelhets kan vi jo se på begge med samme digitalt bakstykke:

Begge er autofokussystemer- trege sådan, men nøyaktige nok. De er jo helt klart beregnet på studio/settbruk under kontrollerte forhold.

Flere hevder at kvaliteten på optikken er jevnbyrdig. Hasselblad H er laget i samarbeid med Fujifilm (og derfor identisk med Fujifilms kamera) og de lager også objektivene. H serien er også mer fokusert som et heldigitalt system. H3 tror jeg ikke engang kan ta filmbakstykker. Mamiya 645 AFD er helt klart mer analogt. Hasselblad har også et lite overtak med hensyn til blitsbruk. Crop gjør at du fort må opp i de mest ekstreme vidvinklene på begge (som jo er sykt dyrt). Mamiya er overlegent Hasseblad i lukkertider (1/4000s vs 1/800s). Mamiya kan IKKE bytte søker!! Hasselblad er noe større og tyngre.

Største forskjellen er vel at Hasselbladsystemet er latterlig mye dyrere.

Uansett, har du virkelig planer om å gå til autofokus mellomformat er det andre alternativer:

Contax 645 blir av de fleste som har brukt det ansett som et KLART bedre system! Objektivene er laget av Zeiss, og man hevder at de slår alt annet på markedet!! (og det gjelder hele objektivserien). Byggkvalitet og tekniske finesser er også svært svært langt fremme. Dette hadde vært mitt soleklare valg- Det tar selvsagt også digitale bakstykker.

Ellers finnes jo også Sinar Hy6!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...