even_ Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Har noen klunkelyder under bilen når jeg kjører på litt kvasse humper. Tror dem sa på verkstedete at jeg hadde slakke på hammerstaget.. Er de noe som heter for Hammerstag?, eller hørte jeg feil. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Kjært barn har mange navn. Du sier ikke hvilken bil du har, men Stabilisatorstagslinkene (på biler som har) er ofte utsatt for relativt rask slitasje. Slitte stab.linker gir gjerne kakkling/banking i små-humper der hjulene høyre/venstre beveger seg ulikt opp og ned. Stablink, rakkelstag, kakkelstag, bikkjebein, kakklekuler osv Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Aldri hørt om.. Kan tenke med at det er stabilisator staget. Det lager klunke lyder på små dumper, ujevn vei osv.. Mulig verkstedgutta kaller det hammerstag siden det ofte kommer dunkelyder fra dem.. Lenke til kommentar
even_ Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Kjært barn har mange navn. Du sier ikke hvilken bil du har, men Stabilisatorstagslinkene (på biler som har) er ofte utsatt for relativt rask slitasje. Slitte stab.linker gir gjerne kakkling/banking i små-humper der hjulene høyre/venstre beveger seg ulikt opp og ned. Stablink, rakkelstag, kakkelstag, bikkjebein, kakklekuler osv Hei.. Det er en Peugot Partner, dem sa de var ganske vanlig på disse bilene hehe Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det er ikke uvanlig nei. Lager mye lyd, men det er ikke farlig og kjøre med. Jeg kaller det bikkjebein Lenke til kommentar
even_ Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Det er ikke uvanlig nei. Lager mye lyd, men det er ikke farlig og kjøre med. Jeg kaller det bikkjebein dyrt å få skiftet da? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Dyrt er det sikkert, men det er ikke vanskelig og gjøre selv. Ta av hjulet og så er det 2 skruer for og få løs staget. Et verksted tar vel en tusen lapp pr. side ink alt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Du har det som heter krengningshammer, men sjelden de sånne lyder. Sitter forøvrig som regel festa med stablisatorstag mot demper/fjærbein. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er noen mindre renomerte uttrykk ute å går her. Jeg har i yrkessammenheng aldri hørt om noe som heter krengningshammer, men krengningshemmer er et annet og bedre beskrivende ord for stabilisatorstag. Hva mener du med "festa med stabilisatorstag"? Mellom stabilisatorstaget og fjærbeinet (det er kun ett stabilisatorstag foran og ev. ett bak) finner man forbindelsesstag, linkstag, som forbinder stabilisatorstaget med fjærbeinet. Det er kulene i disse linkstagene som ofte blir slarkete og lager bankelyder. Endret 25. februar 2008 av Leo_ Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det jeg har lært (er ingen bilmekaniker) er at den armen som går på tvers foran, er krengningshammer. De stagene som på flere biler er festet mellom denne og demper/fjærbein, kalles stabilisatorstag. Nå finnes det tusenvis variasjoner hvordan dette henger sammen med stag osv.... Men, nå har jeg sett tusenvis av navn på disse delene og.... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Som bilmekaniker/tekniker kan jeg fortelle deg at staget som ligger på tvers av bilen kalles et stabilisatorstag. Andre vanlig brukte navn er stab.stag, krengningshemmer (det hemmer krengning), anti-roll bar (reducing body-roll) og sway bar. Har stabilisatorstaget forbindelsesstag mellom stag og fjærbein er dette linkstag ev. med kuler jeg har nevnt ovenfor. Edit: En vanlig missforståelse er når folk kaller et tårnstag/fjærbeinsstag for stab.stag. Tårnstaget sitter mellom dempertårnene og hindrer at dempertårnene svaier inn og ut. Dempertårnene er den delen av karosseriet som øvre ende av støtdemperne sitter i. Endret 25. februar 2008 av Leo_ Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ja, greit med en liten oppklaring på det Men jeg ser det er flere, blant annet biltema som kaller de linkstagene for stabilisatorstag (de bruker det mer som et fast uansett hva det er). Så det er ikke så greit når det brukes mange ord om det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå