Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe som heter hammerstag?


even_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjært barn har mange navn. Du sier ikke hvilken bil du har, men Stabilisatorstagslinkene (på biler som har) er ofte utsatt for relativt rask slitasje. Slitte stab.linker gir gjerne kakkling/banking i små-humper der hjulene høyre/venstre beveger seg ulikt opp og ned.

 

Stablink, rakkelstag, kakkelstag, bikkjebein, kakklekuler osv :p

Lenke til kommentar
Kjært barn har mange navn. Du sier ikke hvilken bil du har, men Stabilisatorstagslinkene (på biler som har) er ofte utsatt for relativt rask slitasje. Slitte stab.linker gir gjerne kakkling/banking i små-humper der hjulene høyre/venstre beveger seg ulikt opp og ned.

 

Stablink, rakkelstag, kakkelstag, bikkjebein, kakklekuler osv :p

Hei.. Det er en Peugot Partner, dem sa de var ganske vanlig på disse bilene hehe

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er noen mindre renomerte uttrykk ute å går her. Jeg har i yrkessammenheng aldri hørt om noe som heter krengningshammer, men krengningshemmer er et annet og bedre beskrivende ord for stabilisatorstag.

 

Hva mener du med "festa med stabilisatorstag"?

 

Mellom stabilisatorstaget og fjærbeinet (det er kun ett stabilisatorstag foran og ev. ett bak) finner man forbindelsesstag, linkstag, som forbinder stabilisatorstaget med fjærbeinet. Det er kulene i disse linkstagene som ofte blir slarkete og lager bankelyder.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Det jeg har lært (er ingen bilmekaniker) er at den armen som går på tvers foran, er krengningshammer. De stagene som på flere biler er festet mellom denne og demper/fjærbein, kalles stabilisatorstag.

 

Nå finnes det tusenvis variasjoner hvordan dette henger sammen med stag osv....

 

Men, nå har jeg sett tusenvis av navn på disse delene og....

Lenke til kommentar

Som bilmekaniker/tekniker kan jeg fortelle deg at staget som ligger på tvers av bilen kalles et stabilisatorstag. Andre vanlig brukte navn er stab.stag, krengningshemmer (det hemmer krengning), anti-roll bar (reducing body-roll) og sway bar. :)

 

Har stabilisatorstaget forbindelsesstag mellom stag og fjærbein er dette linkstag ev. med kuler jeg har nevnt ovenfor.

 

 

Edit:

En vanlig missforståelse er når folk kaller et tårnstag/fjærbeinsstag for stab.stag. Tårnstaget sitter mellom dempertårnene og hindrer at dempertårnene svaier inn og ut. Dempertårnene er den delen av karosseriet som øvre ende av støtdemperne sitter i.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...