Gå til innhold

Hvilken del mangler på HK her? (For teknisk kyndige)


plankeby

Anbefalte innlegg

Vetle: jeg har vært noe borte i spoler med det "gamle" spoleutseendet. Noen tradisjonell vikla spole har vel ikke ver der (?), da slike bruker å ha bein ned i printplata...?

Min elektronikkunnskap går kun på å se etter om deler er blitt svarte og dermed kunne bytte med tilsvarende.

Jeg har googlet så godt jeg kan etter både dette hovedkortet og tilsvarende, men kun funnet få bilder som er fra undersiden av HK (siden ned mot gulvet, som blir feil side i denne saken).

 

Men selv med å komme over bilde og se delen som mangler, er jeg jo like langt, så lenge man ikke kjenner de tekniske data..?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde jeg kunne såvidt se en x på siden og sjekka nærmere. Det var et voksaktig belegg på halve siden, tok det bort forsiktig, ingenting å se.

Sjekka også med 60x forstørring i lommemikroskop, ikke noe å se(!)

 

Må i såfall vurdere å lodde den av om det står under.

 

Bilde som dekker mer av HK, se bilde i trådstart for bedre å lese på HK.

post-56342-1203888619_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har nok ikke det liggende nei, kan såvidt noe på et multimeter.

La med et litt større bilde i forrige innlegg...

 

Må i såfall oppsøke verksted da, og få målt?

 

-Men jeg vet jo ennå ikke med sikkerhet om resten av maskinen er ok, men selger sa den virket fint med oppladet batteri (ladet opp via annen PC).

 

Men verksted gjør vel ikke slikt gratis, skal få sendt en mail til Asus. Skulle gjerne fått den i stand i løpet av få dager...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det var ikke lett å finne mail til Asus support, det går vist mest i ulike telefonnummer.

Jeg er litt utålmodig av meg på å få prøvd om maskinen virker.

Regner med at sjansen på skade ved å ignorere denne enheten er minimal, lodde rett over ?

-Men delen har jo selvsagt vært der av en grunn....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i ventle om at dette er et båndpass filter.

 

Dette er et EMI/EMC filter, så poenget er ikke å sperre spesifikke frekvenser men sperre frekvenser over en viss frekvens altsa et lavpass filter. Inngangsfreklvensen er o 0Hz eller DC.

 

Årsaken at man bruker slike filter i forbindelse med plugger er at en ledning kan fungere som en antenne som enten kan ta imot eller sende ut høye frekvenser. Et styende jordplan vil her kunne sende ut radiosigneler på ladeledningen og vil kunne forstyrre annet elektronisk utstyr. Av denne grunn er ledningene fra i forbindelse med ladekontakten isolert høyfrekvensmessig med spoler, mens det DC messig er kortsluttinig.

 

Dette er heller ikke noe skikkelig spole men en ledning som går gjennom en ferritkjerne. Man finner noen slike under ferritkjerner til elfa, kalles gjerne ferrit beads på engelsk. Grunnen til at jeg sier at det ike er en skikkelig spole selv om det er det er at man normalt ikke oppgir induktansen på disse men frekvensen de stopper og strømstyrken.

 

Å erstatte denne med en ledning skal ikke være noe problem, får du masse støy på radioen din etter dette så vet du vertfalle hvorfor. Men jeg tror ikke det er så sannsynlig, regelen med EMI/EMC filter er at det bør legges på mer enn nødvendig for å være på den sikkre siden.

 

Det du også kan se er at det er en spole for pluss leder og en for jord(minus), den som mangler er den for minus. kan det se ut som.

 

Å ja å bytte med den andre spolen vil jo fremdeles ikke gi noe strøm til å lade så jeg ser ikke poenget med det

Endret av jogamaster
Lenke til kommentar

Mange takk jogamaster. Nå har jeg vært innem et PC verksted i dag, og der ble det sagt tilsvarende det du (jogamaster) sier, altså som støyskjerming ut.

 

Så det blir å lodde på en ledningsstump, og jeg har ingen planer om å flytte kompinenet L3.

 

Særlig takk til jogamaster, vetle og m99 som har hjulpet meg mye. -Særlig har dette vært mye nyttig kunnskap, så nå vet jeg enda litt mer :yes:

Jeg skal gi tilbakemedling her.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Lodd på en liten ledningstump (ikke bruk for tynn ledning), det går sikkert bra. Men selv om du ikke merker noe støy/forstyrrelser så kan naboen gjøre det, og resten av Fredrikstad, så prøv å få tak i induktoren ;-)

Ta gjerne bilde av loddingen så vi får godkjenne den ;-)

Lenke til kommentar

Har brukt svært mange timer på Asus PCen nå, lærer i det minste litt da :)

Så kjære ekspertpanel, fikk med en gammel bærbar (knust i stykker)fra verkstedet jeg var hos, med tips å se om jeg fant noe på HK der.

 

Så fant jeg denne (bilde, rød pil), som er identisk i fysisk størrelse og utseende. Er det forsvarlig å prøve den delen?

Batteriet på kortet her er på 14.8v 4000mAh. Batteriet til min Asus er 14.8v 2200 mAh. Men 14.8 v er kanskje standard volt på bærbare HK ?

post-56342-1203962283_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i ventle om at dette er et båndpass filter.

 

Kan du fortelle meg når jeg har påstått at dette er ett båndpassfilter?

 

Jeg begrunnet mine antagelser ut fra at jeg ikke kunne se noe sted hvor positiv strøm var tilkoblet kretsen, og at det tilsynelatende var meningen at strøm skulle gå fra minus, via C13, L3 og tilbake gjennom C14 || C15 || C16. sammen med L9, som mangler, ville disse formet ett båndstoppfilter, som er noe ganske annet enn båndpass som du snakker om.

 

Dersom positiv strøm er tilkoblet øverste del av L3 stemmer det du sier, og jeg antar det er riktig i og med at pc-verkstedet bekrefter det (men som sagt ser man ikke det ut fra bildene som har blitt postet her).

Lenke til kommentar

Pinnen lodder jeg på...

Nå er det altfor sent, kommer tilbake her i morgen kveld med tilbakemeldinger..

Loddet på pinne og ferritkomponenet fra annet kort.

Testet raskt (midlertidig), og PCen reagerete med noe liv i seg, så det ser ut til at dette vil gå bra til slutt.

Var/er litt rett for at skaden med ladepinnen, som også har presset i stykker andre komponenter, pluss at løse metalldeler har ligget løst i PCen, kan ha forårsaket andre skader.

Må sjekke grudigere at kontakt sitter godt. Det var veldig liten plass og veldig vanskelig å komme til mellom ladekontakt og ferritkomponent som er helt inntil hverandre, men som ikke skal ha kontakt med hverandre.

-Ellers så gjenstår litt liming av PCen, da den ene "hengselen" til skjermen var nesten helt knekt når jeg mottok den.

post-56342-1203985523_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...