Gå til innhold

Hvilken del mangler på HK her? (For teknisk kyndige)


plankeby

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus A3N bærbar hvor strømkontakten har røket og tydeligvis også revet bort en komponent, som er sporløst borte.

Hva slags komponent mangler? Gode innspill av teknisk kyndige ønskes.

Info. om hovedkortet er ASUS A3N made in Taiwan P/N Ø8-2ØQNØØ22Z Rev 2.2 (regner med Ø er nulltall?).

 

Hjelp mottas meg en enorm takknemlighet.

Hva betyr symbolet, er den en motstand av noen art?

Se vedlagt bilde:

post-56342-1203850059_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det er den kalles her, du ser det på kretskortet.

Ja, jeg forstod brått det og retta opp forrige svar med en gang. Var litt rask...

Pol pinnen har revet med seg komponenten, og komponenten er borte.

Har nettopp kjøpt den bruk, som defekt, men selger mente det kun var pinnen som var feilen. Lurer på om selger har vært inne der fra før, siden et par skruer manglet... Blir kanskje en dyr lærepenge dette :roll:

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Funksjonen til denne spolen er støydemping.

 

Dette anbefaler jeg ikke, men jeg ville jo gjort det selv ;-)

Hvis du vil teste at hovedkortet er i orden kan du lodde inn en ledningsstump i steden, men det anbefales ikke at du bruker PC-en med denne.

I følge selger så virket maskin på oppladbart batteri, han sa han hadde ladet opp batteriet i annen Asus tidligere og da virket min Asus (fikk den med tomt batteri). Er det støydemping i form av interferens? Altså ikke noe regulering av volt/spenning?

Spenning ut fra lader/strømforsyning er: 19v 3.42A

Takker og bukker for svar.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Takk. Men da burde vel dette kunne erstattes med en mer "universal" spole? Spenning ut fra lader/strømforsyning er: 19v 3.42A

I tillegg står det trykt 65W under PCen.

 

Er fristet til å prøve med en ledning ja. For å få bekreftet at alt virker. Er egentlig interferens noe problem i denne situasjonen her? Forstår at interferens ikke er bra, men hva er oddsen for at det oppstår, eller skjer det hyppig?

Det er vel allerede noe som skal hindre interferens ut fra lader/strømforsyning ?

 

Takk til m99 for verdifull hjelp, håper dette er rett tråd for kyndige innspill.

Noen idé om hva slags spole, eventuelt hvor jeg kan skaffe/kjøpe slik spole?

Det er litt merkelig at spolen har klart å forsvinne ut av PCen,

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ja, det er jo riktig det.

Jeg kan ikke noe teknisk om svakstrøm og interferens.

Får vel prøve rådet over om å lodde en ledning rett på og se om HK virker, før jeg bruker så mye mer tid på å finne riktig spole.

Ser for meg at å finne spole ikke blir så lett.

 

Er fristet til å bare lodde en ledning i mellom og bruke maskinen så lenge det går. -For er det egentlig noen særlig fare for skader om man dropper denne interferensspolen ??

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det hadde vært nyttig om du hadde funnet ut hvor spolen er koblet til (dette ser du på undersiden av kortet). Går den fra strøminngangen til jord, er den koblet til positiv eller negativ strøm (positiv er vanligvis pinnen i strømkontakten), er det andre komponenter i mellom den og strømkontakten?

 

Den fysiske størrelsen, så nøyaktig som mulig (tidels millimeters nøyaktighet) er også nyttig å vite. Jeg antar det kan dreie seg om en induktans (mest sannsynlig, men ikke nødvendigvis en spole) av denne typen eller noe slikt.

 

Forøvrig fungerer en induktans ved at den er uendelig stor motstand for høyfrekvente signal (Mhz-området eller høyere), mens den er en kortslutning for lavfrekvens og likestrøm. Koblet i serie vil den da filtrere bort høyfrekvente signaler, koblet i parallell vil den filtrere bort lavfrekvente signaler (og likestrøm).

Lenke til kommentar

Takk ventle.

Den er koblet til negativ strøm.

Avstanden mellom hver bruddkant i loddingen ser ut il å være 4,1 eller 4,2 mm

Enheten har ikke hatt noen ben ned i hovedkortet, størrelsen på det som har vært der ser likt ut med "den sorte firkanten" over C14 til høyre på bildet.

post-56342-1203869581_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ut fra det første bildet ser det ut til at kretsen fungerer slik:

 

strøm fra den ytterste kontakten (det vi nå har kalt minus, det kan like godt være pluss) går gjennom både L9, og ett nettverk av kondensatorer som står i parallell med L9. Dette nettverket består av C13, RN1 (som er den store svarte klossen) og de tre parallelkoblede C14, C15 og C16. Til sammen utgjør disse ett båndstopp-filter, det vil si, både lave og høye frekvenser vil slippe igjennom, mens signaler som ligger i ett bestemt frekvensområde ikke vil komme gjennom.

 

Konsekvensen av å erstatte L9 med en ledning er at dette filteret settes ut av funksjon, og at alle signaler vil passere fritt. Hva konsekvensen av dette blir er vanskelig å i i og med at jeg ikke vet hvilken funksjon, og heller ikke hvilket frekvensområde, dette filteret skal virke på.

 

Konsekvensen av å erstatte L9 med en induktans som ikke har samme verdi som den opprinnelige er at filteret vil virke på ett annet frekvensområde enn det som var opprinnelig tiltenkt. Fortsatt uvisst hva den videre konsekvensen blir av samme grunn som med ledningen.

 

I bunn og grunn er det vanskelig å si om det vil fungere, om noe kan ta skade av det, eller eventuelt hva som kan skje, hvis du prøver å koble forbi med noe annet enn den originale induktansen. Slik det er nå virker den ikke fordi kondensatorene stopper likestrømmen som skal komme gjennom og lade batteriet og gi strøm til maskinen.

Lenke til kommentar

Takk vetle, du har bidratt til å øke kunnskapen min betraktelig på dette.

Pinnen i midten (som er brekt av er merket med pluss).

 

-Men å finne rett erstatning blir slik jeg ser det umulig uten å ha noe teknisk diagram eller data på enheten som mangler.

 

Så da blir det å ta sjangsen på en ledning rett over.

Lurer litt på om selgeren visste om dette, siden delen ikke lå i maskinen og ingen åpninger er store nok til at den kan komme ut av PCen.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å spre det glade budskap om elektroteknikk. Verden trenger fler elektroingeniører! :)

 

en ledningsstump tvers over vil nok få kretsen til å fungere, og lade batteriet. Som en mer langsiktig løsning kunne man kanskje satt på en spole med en ikke helt vilkårlig verdi, muligens kunne man fått en ide om hvor stor den burde vært ved å se inni en pc med spolen på plass (trenger ikke være samme maskin).

Lenke til kommentar
så PC-en var ødelagt da du kjøpte den?!

i såfall burde du vel kontakte ham/henne?

 

Jeg kjøpte den som defekt, selger sa at det var pinnen i kontakta i PCen som hadde røket. Så jeg satsa på at det holdt med å reparere den pinnen.

-Så jeg tok en sjangs og kjøpte den, det var jo en risiko å ta, men håpet jo på at det kun var en liten del i kontakta jeg selv kunne ordne.

Håpet å få en grei bærbar til 1000 lappen, mot å bruke en del tid på å demontere og lodde.....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...