Sunkid Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg et nytt kamera, et Pentax K10D, og har noen spørsmål vedr. bruk av blits. Objektivet jeg bruker er et 16-45 mm. og ved fotografering med vidvinkel får jeg en skygge nederst på bildet ved bruk av den innebygde blitsen. Jeg har fra tidligere en meget god Minoltablits, kjøpt til et Minoltakamera for 15 år siden, og lurer på om det er noen grunn til at jeg ikke skal bruke denne blitsen sammen med det nye Pentaxkameraet. Er det funksjoner jeg mister, og er det andre grunner til at jeg bør kjøpe en blits beregnet for det nye kameraet? Minoltablitsen fungerer tilsynelatende, men jeg tror ikke den samarbeider med kameraet og justerer lukkertiden. Hvis jeg bør kjøpe ny blits, er det da noen som kan anbefale meg et? Takker på forhånd for hjelpen. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg et nytt kamera, et Pentax K10D, og har noen spørsmål vedr. bruk av blits. Objektivet jeg bruker er et 16-45 mm. og ved fotografering med vidvinkel får jeg en skygge nederst på bildet ved bruk av den innebygde blitsen. Jeg har fra tidligere en meget god Minoltablits, kjøpt til et Minoltakamera for 15 år siden, og lurer på om det er noen grunn til at jeg ikke skal bruke denne blitsen sammen med det nye Pentaxkameraet. Er det funksjoner jeg mister, og er det andre grunner til at jeg bør kjøpe en blits beregnet for det nye kameraet? Minoltablitsen fungerer tilsynelatende, men jeg tror ikke den samarbeider med kameraet og justerer lukkertiden. Hvis jeg bør kjøpe ny blits, er det da noen som kan anbefale meg et? Takker på forhånd for hjelpen. Den innebygde blitzen er stort sett en kriseløsning og har ganske begrenset bruksområde, men den er nyttig for å løse ut eksterne blitzer. Den gamle blitzen vil antageligvis fungere fint, men enkelte gamle blitzer kan visstnok grille kameraet av og til. Kommentar om gammel Vivitar: "A word of warning: you can't just mount this flash on the hotshoe without testing it's trigger voltage output or getting a special adapter, or you risk damaging your camera permamently." Du bør altså måle utløserspenningen med et voltmeter og sjekke at den er ca 6V, og ikke 200V. http://www.ok1000pentax.com/2006/05/wein-s...oe-adapter.html er én løsning på problemet. Det du mister er TTL-lysmålingen der kameraet og blitzen snakker sammen. Den er praktisk å ha når man bare vil knipse i vei, men det går helt fint å stille kameraet i M-modus, lukkertiden på 1/100-1/180, og prøve seg litt frem med blenderåpning. Med digitalkamera ser du resultatet med en gang, så det går raskt å stille inn. Om du skal kjøpe blitz med P-TTL-støtte har Pentax AF540 og AF360, Metz har 48 og 58 AF1, og Sigma har EF-500 Super. Pentax sine er litt dyre i Norge, så jeg kjøpte min AF540 i USA til 1900. I Norge er Metz og Sigma mer prisgunstige. Når du skal bruke blitzen av kameraet er det slik at Pentax og Metz har trådløs utløsning der kameraet snakker med den eksterne blitzen ved hjelp av den innebygde blitzen og gir deg mulighet til å bruke kun ekstern blitz idet du tar bildet, mens Sigma har optisk utløser så den kan fyre samtidig med den innebygde blitzen. (Du bør dobbeltsjekke dette dersom det er viktig for deg, mulig jeg husker feil) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå