Gå til innhold

Få nytt liv i død harddisk?

morra

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skulle ta backup av harddisken på en pc (Compaq Armada M700) før jeg hadde tenkt å reinstallere XP på den, men fikk litt problemer. Først kobla jeg den til en annen PC med en USB<->IDE-adapter... PCen spilte den velkjente lyden av en ny enhet som var koblet til, men den viste ingen tegn på skjermen som skulle tilsi at noe nytt hadde skjedd... Jeg prøvde å koble den til USB-porten på en annen PC (en gammel laptop med USB 1.1) men der fikk jeg beskjed om at den nylig tilkoblede enheten brukte for høy spenning. Deretter testet jeg en annen USB<->IDE-adapter jeg hadde liggende, men dette gikk ikke noe bedre.

Men et eller annet sted på veien stoppet disken å fungere. Den kjører ikke i det hele tatt nå; ingen vibrasjoner eller lyder. Den virket før jeg begynte og det fungerte tilogmed å boote PCen med den.

Jeg la merke til at et par av pinnene på disken var blitt bøyd ganske mye, men dette er vel ikke nok til å ødelegge disken fullstendig? Det var ikke lett å unngå å bøye dem pga. designet til harddiskholderen i PCen, som var ganske upraktisk.

Jeg sjekka ut Google og fant denne siden: http://www.deadharddrive.com/

Det kan virke som om problemet mitt er det samme som er beskrevet på denne siden (?).

Som det står der vil det funke å bytte det kortet i harddisken, med et nytt av helt samme type...

Jeg har funnet dette kortet på eBay.

Er dette det samme som er i harddisken:

post-56816-1203820772_thumb.png

Har jeg nok info til å vite at dette vil funke? Og er det en risiko ved å gjøre noe sånt? Som feks å miste alle muligheter til å få tilbake filene?

Jeg er ute etter en rimelig løsning, og da er det utelukket å sende disken inn til noen som gjør jobben for meg.

Noen meninger om dette er verdt å gjøre eller ikke?

Edit: Det kan virke som om denne harddiskens død er mer omfattende enn jeg først trodde.. Det virker som om det er en løs del inni den. Så da lurer jeg på: Kan løse deler inni føre til at harddisken ikke blir funnet av PCen og heller ikke starter i det hele tatt?

Endret av morra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er sikker på at den får kontakt på alle pinnene, og at den er koblet korrekt, så må det i såfall ha kommet skade på elektronikken, hvis den ikke spinner opp i det hele tatt altså.

Da er i såfall eneste hjemme-mekk løsning å kjøpe en identisk disk, ta av elektronikken på den, og feste den til den gamle disken. Det er en metode som er vel testet av diverse hjemmemekkere.

Men det koster jo litt da, selv om du sikket kan finne en rimelig på brukmarkedet, og det er jo ikke en garantert fiks i og med at vi ikke kan være helt sikker på akkurat hva som er feilkilden - så du får nesten vurdere kostnaden mot hvor mye dataene på disken betyr for deg.

EDIT: leste du sier det er en løs del inni. I så tilfelle så kan jo det enten være en totalt ufiksbart mekanisk feil - eller noe helt ubetydelig, men det senker vel sansynligheten for at den kan fikses ville jeg tippe ...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...