Gå til innhold

Hviken forsterker bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skulle kanskje nevnt i hvilke prisklasse du hadde tenkt deg..

Blir du først hekta på surround lyd (DD DTS osv..) da hadde jeg nok ikke godt for utvalget de har på netthandelen..

Men ville nok kikke litt på Yamaha recivere.. Jeg bytter surround forsterker ca hvert 2 år, og har prøvet svært mange merker, men jeg faller alltid tilbake på Yamaha, pga dens enorme dynamikk, dynamikk og dynamikk :)

Si meg hvor mye penger du har til dette, så skal jeg hjelp deg mer..

Lenke til kommentar
Du skulle kanskje nevnt i hvilke prisklasse du hadde tenkt deg..

Blir du først hekta på surround lyd (DD DTS osv..) da hadde jeg nok ikke godt for utvalget de har på netthandelen..

Men ville nok kikke litt på Yamaha recivere.. Jeg bytter surround forsterker ca hvert 2 år, og har prøvet svært mange merker, men jeg faller alltid tilbake på Yamaha, pga dens enorme dynamikk, dynamikk og dynamikk :)

Si meg hvor mye penger du har til dette, så skal jeg hjelp deg mer..

Jeg kan tenke meg noe fra 3000 - 6000 kr

 

Hva er surround lyd?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Stereoforsterker er nok det lureste å kjøpe hvis du ikke har planer om flere høyttalere på en god stund.

Og det er ingen grunn til å gjøre det hvis du stort sett bare hører musikk, med mindre du er veldig opptatt av å ha lyd fra alle kanter.

 

En reciever er en forsterker med innebygget radiotuner, så en forsterker med reciever er vel egentli bare en reciever :)

 

Hvis du ikke trenger radio, så mener jeg at du bør kikke på følgende forsterkere:

NAD C355BEE

Thule IA60 (er omtrent like kraftig som NAD C325BEE, men mye mer "gjennomført")

Cambridge 740A

Thule IA100(så godt som lik IA60, bare en del kraftigere)

 

Du kan jo kjøpe en separat radiotuner, og da skal det holde plenty med en Argon TUN3245

 

Hvis du absolutt vil ha med integrert radio, så synes jeg du bør kikke på:

Harman/Kardon HK 3380

eller den kanskje litt vel kraftige Harman/KArdon HK 3480

 

Håper det var til litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Stereoforsterker er nok det lureste å kjøpe hvis du ikke har planer om flere høyttalere på en god stund.

Og det er ingen grunn til å gjøre det hvis du stort sett bare hører musikk, med mindre du er veldig opptatt av å ha lyd fra alle kanter.

 

En reciever er en forsterker med innebygget radiotuner, så en forsterker med reciever er vel egentli bare en reciever :)

 

Hvis du ikke trenger radio, så mener jeg at du bør kikke på følgende forsterkere:

NAD C355BEE

Thule IA60 (er omtrent like kraftig som NAD C325BEE, men mye mer "gjennomført")

Cambridge 740A

Thule IA100(så godt som lik IA60, bare en del kraftigere)

 

Du kan jo kjøpe en separat radiotuner, og da skal det holde plenty med en Argon TUN3245

 

Hvis du absolutt vil ha med integrert radio, så synes jeg du bør kikke på:

Harman/Kardon HK 3380

eller den kanskje litt vel kraftige Harman/KArdon HK 3480

 

Håper det var til litt hjelp :)

Holder det med 80 watt til 250 watts høytalere. Jeg har uansett ikke tenkt å spille på full styrke..

Lenke til kommentar

Høyttalerene er ikke 250W.

De tåler 250W en _kort_ stund uten å gå i stykker, det er det det betyr :)

 

80W per kanal er ganske mye, og dessuten oppgir mange av de seriøse produsentene alltid mye lavere effekt enn hva de i virkeligheten presterer, eller har potensiale til å prestere.

 

Alle de forsterkerene jeg har funnet skal klare å drive høyttalerene dine godt.

Lenke til kommentar

Ikke se deg blind på watt, at det står 250w bak høyttaleren har ikke noe å si. Det er ikke noe problem å kjøre på med en 500watts forsterker på høyttalerne for eksempel. I tillegg oppgir i alle fall Nad skikkelige watt, og ikke oppblåste juksewatt som andre produsenter ofte gjør. I tillegg er det også flere faktorer som spiller inn på hvor kraftig en forsterker er, to forsterkere på 80watt kan spille helt forskjellig. Hvor strømsterke de forskjellige forsterkerne er spiller også inn for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...