foenix Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg har to Dynavoice m-65 høytalere og har tenkt å kjøpe en forsterker med receiver til disse. Helst en som gir god nok bass til disse uten at jeg trenger ekstrahøytaler i tillegg. Er Kenwood anleggene på netthandelen noe å satse på? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Du skulle kanskje nevnt i hvilke prisklasse du hadde tenkt deg.. Blir du først hekta på surround lyd (DD DTS osv..) da hadde jeg nok ikke godt for utvalget de har på netthandelen.. Men ville nok kikke litt på Yamaha recivere.. Jeg bytter surround forsterker ca hvert 2 år, og har prøvet svært mange merker, men jeg faller alltid tilbake på Yamaha, pga dens enorme dynamikk, dynamikk og dynamikk Si meg hvor mye penger du har til dette, så skal jeg hjelp deg mer.. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Du skulle kanskje nevnt i hvilke prisklasse du hadde tenkt deg..Blir du først hekta på surround lyd (DD DTS osv..) da hadde jeg nok ikke godt for utvalget de har på netthandelen.. Men ville nok kikke litt på Yamaha recivere.. Jeg bytter surround forsterker ca hvert 2 år, og har prøvet svært mange merker, men jeg faller alltid tilbake på Yamaha, pga dens enorme dynamikk, dynamikk og dynamikk Si meg hvor mye penger du har til dette, så skal jeg hjelp deg mer.. Jeg kan tenke meg noe fra 3000 - 6000 kr Hva er surround lyd? Endret 24. februar 2008 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Cambridge Azur 540r kan du ta en titt på. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 surround lyd er lyd fra 5 kanaler og ofte + en sub. Er det viktig med radio? For du har jo bare to høyttalere og da er det waste å kjøpe en surround forsterker om du ikke skal oppgradere med flere høyttalere i nær fremtid. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Stereoforsterker er nok det lureste å kjøpe hvis du ikke har planer om flere høyttalere på en god stund. Og det er ingen grunn til å gjøre det hvis du stort sett bare hører musikk, med mindre du er veldig opptatt av å ha lyd fra alle kanter. En reciever er en forsterker med innebygget radiotuner, så en forsterker med reciever er vel egentli bare en reciever Hvis du ikke trenger radio, så mener jeg at du bør kikke på følgende forsterkere: NAD C355BEE Thule IA60 (er omtrent like kraftig som NAD C325BEE, men mye mer "gjennomført") Cambridge 740A Thule IA100(så godt som lik IA60, bare en del kraftigere) Du kan jo kjøpe en separat radiotuner, og da skal det holde plenty med en Argon TUN3245 Hvis du absolutt vil ha med integrert radio, så synes jeg du bør kikke på: Harman/Kardon HK 3380 eller den kanskje litt vel kraftige Harman/KArdon HK 3480 Håper det var til litt hjelp Lenke til kommentar
foenix Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Stereoforsterker er nok det lureste å kjøpe hvis du ikke har planer om flere høyttalere på en god stund.Og det er ingen grunn til å gjøre det hvis du stort sett bare hører musikk, med mindre du er veldig opptatt av å ha lyd fra alle kanter. En reciever er en forsterker med innebygget radiotuner, så en forsterker med reciever er vel egentli bare en reciever Hvis du ikke trenger radio, så mener jeg at du bør kikke på følgende forsterkere: NAD C355BEE Thule IA60 (er omtrent like kraftig som NAD C325BEE, men mye mer "gjennomført") Cambridge 740A Thule IA100(så godt som lik IA60, bare en del kraftigere) Du kan jo kjøpe en separat radiotuner, og da skal det holde plenty med en Argon TUN3245 Hvis du absolutt vil ha med integrert radio, så synes jeg du bør kikke på: Harman/Kardon HK 3380 eller den kanskje litt vel kraftige Harman/KArdon HK 3480 Håper det var til litt hjelp Holder det med 80 watt til 250 watts høytalere. Jeg har uansett ikke tenkt å spille på full styrke.. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Høyttalerene er ikke 250W. De tåler 250W en _kort_ stund uten å gå i stykker, det er det det betyr 80W per kanal er ganske mye, og dessuten oppgir mange av de seriøse produsentene alltid mye lavere effekt enn hva de i virkeligheten presterer, eller har potensiale til å prestere. Alle de forsterkerene jeg har funnet skal klare å drive høyttalerene dine godt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Ikke se deg blind på watt, at det står 250w bak høyttaleren har ikke noe å si. Det er ikke noe problem å kjøre på med en 500watts forsterker på høyttalerne for eksempel. I tillegg oppgir i alle fall Nad skikkelige watt, og ikke oppblåste juksewatt som andre produsenter ofte gjør. I tillegg er det også flere faktorer som spiller inn på hvor kraftig en forsterker er, to forsterkere på 80watt kan spille helt forskjellig. Hvor strømsterke de forskjellige forsterkerne er spiller også inn for eksempel. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Er vel faktisk mindre sjanse for å ødelegge høyttalerne emd en overdimensjonert forsterker, da den har bedre kontroll over slaglengde o.l. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Nettopp, det er for små forsterkere som tar livet av høyttalerne. Enten begynner de å clippe noe som tar livet av diskanten rimelig fort, eller så kan bassen bunne osv. Jo større jo bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå