trrunde Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hvis du utdanner deg som data-ingenør, hva lærer du da? Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 http://www.hig.no/studietilbud/data.phtml Lenke til kommentar
Fjodorgrim Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 matte, fysikk, MYE programmering, datateknikk, basis kjemi, kommunikasjon (og det er så langt jeg rakk før jeg droppa ut 2 året :-D Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 En god kompis gikk rett ut av ing.skolen Datalinja over i fast jobb i rikstrygdeverket som førstekonsulent. 350k lønn (inkl. overtid). Lærer veldig mye om nettverksdrift også, på høyskolen i tromsø fikk 3. klassen hvert år adminstrere hele skolenettverket m/ ørten servere og ditt og datt. God trening. Lenke til kommentar
sostmoe Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Det kommer veldig an på hvilken skole du tar utdanningen, tror jeg... Jeg går på 4. semester på HiS, og har inntrykket av at en lærer 'litt' om veldig mye forskjellig. Dessuten er mye av fagenes innhold preget av matematikk. Til nå har jeg hatt (eller har): Datateknikk (grunnleggende innføring i data, pluss litt maskinkode-teori og enkel programmering) Programmering i Java Programmering i C++ med diverse søke- og sorteringsalgoritmer Programmodellering - UML (programmering ved tegning av diagram) Datamodellering - SQL, ER-modellering, Relasjonsmodellering, osv... Datakommunikasjon og Nettverk - Mye matematisk relatert nettverksteori, TCP/IP, protokoller, osv... Men i tillegg til disse fagene, har vi også hatt: Fysikk (hovedsaklig regning med Newtons lover, kraft og støt, osv...) Kjemi og Miljølære (løselighet, syre-base, organisk kjemi, miljølære...) Matematiske Metoder 1 (Derivasjon, Integrasjon, Differensialligninger) Matematiske Metoder 2 (Matriser, Eigenvektorer, Rekker, Fourier, LaPlace, osv...) Sannsynlighet og Statistikk Introduksjon Elektrobehandling og Datateknikk Digitalteknikk (mye regning på 1 og 0, logiske operatorer som AND, XOR, osv...) Digital og Analog Elektronikk (Operasjonsforsterker, transistorer, osv...) Operativsystem (teori om scheduling, dead-lock, m.m.) Husker ikke alt... Dette gjelder jo Stavanger...andre skoler har det litt annerledes... Viss du synes dette var litt mye og uoversiktelig informasjon, så kan det være at du har helt rett i det Lenke til kommentar
Neo Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hvis du utdanner deg som data-ingenør, hva lærer du da? Du lærer deg å lære nye ting.. Du blir med andre ord en god problemløser som kan angripe både kjente og ukjent situasjoner fra forskjellige vinkler med kjente og ukjente metoder. (har 4 mnd igjen til jeg er høgskoleingeniør innen data) Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Sivil Inginør er litt bedre da Lenke til kommentar
Neo Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Skal bli siv. ing. ja. Drar til ntnu når jeg er ferdig på hio.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hvis du utdanner deg som data-ingenør, hva lærer du da? Du lærer deg å lære nye ting.. Du blir med andre ord en god problemløser som kan angripe både kjente og ukjent situasjoner fra forskjellige vinkler med kjente og ukjente metoder. (har 4 mnd igjen til jeg er høgskoleingeniør innen data) er helt enig med deg hehe, 3 år er for kort tid å lære alt mulig rart, men rekker til å lære deg å lære deg selv alt mulig rart (datarelatert) Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 ta turen til høyskolen i Gjøvik. Beste høyskolen i landet. Starter med en gang med programmering i c++ med en utrolig flink lærer. Skolen er relativt liten, og ikke stappfulle forelesningssaler. Her får du anledning til å spørre om hjelp midt i forelesning også, så det er ikke bare enveiskommunikasjon. Ellers så er datalabbene ved høyskolen veldig bra. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hvis du utdanner deg som data-ingenør, hva lærer du da? ...at du skulle valgt en annen utdannelse(Ikke IT). Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Skal bli siv. ing. ja. Drar til ntnu når jeg er ferdig på hio.. Velkommen. Men vær forberedt på 50+ timer i uka. Skippertak nytter ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå