Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

system32\hal.dll mangler etter formatering -LØST evt Omgått

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp igjen jeg..

Fikk en ny pc fra Komplett(idiot) etter en garantisak. Denne har aldri funket særlig bra, men kjøpte meg samtidig en ny bærbar, så jeg har bare brukt den i stedet. Lazy..

Skulle da omsider få gjort noe med saken. Datteren har i mellomtiden installert en mengde barnespill og annet dill, så jeg tenkte jeg skulle liksågodt formatere den for å bli kvitt det hele.

Som sagt så gjort. Kopierer filer, og installerer xp home original (drittvariant av os forøvrig, men det var det jeg hadde bortsett fra en gammel xp pro uten service pack 2) Da jeg starter maskinen stopper den etter å ha gjennomført detecting drives osv med følgende beskjed:

Følgende fil mangler slik at maskinen ikke kan starte: windows root\system32\hal.dll

Nå føler jeg at det er flere idioter (les: meg)ute og går her:(

AMD Athlon 64 processor, 3200+, 2,01 GH2, 1,00GB RAM.

Hva kan jeg gjøre nå? Og hvis noen har forslag, så forklar gjerne nøye;) Jeg er autodidakt på pc, men har faktisk skrudd sammen en selv for mange år siden. Tenkte jeg skulle slippe det flere ggr, men den gangen hadde jeg da iaf følelsen av noe kontroll.. hehehe

Hvis det er håp for denne, så har jeg flere spm ang flere SLI (eller var det GLI?) lydkort, skjermkort whatever som popper opp. Men det er mulig jeg slipper å tenke mer på det;)

Trengs mer info for å kunne hjelpe meg?

Lill Kaja

Ps Mod: flytt gjerne dette til passende rom, for meg er dette passende i dag;)

Endret av Lill_Kaja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyttig:)! Takk:)

(I den første linken mener forfatteren at hvis man har formatert fra scratch så er det sannsynligvis hardw feil:( )

Jeg har også en eldre versjon av xp-pro. Ville dere heller brukt den? Kan jo laste ned serv pack 2 via en av de andre pc-ene, og installere den også.

Dere er toppen!Ikke så mange ganger jeg har vært her inne, men jeg har alltid fått hjelp så ting har ordnet seg!

Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt følgende:

Legge inn filen via recovery console - Da jeg har skrevet fila inn, slår maskinen seg av.slår den på - maskinen finner fremdeles ikke fila.

Legge inn ny fullstendig versjon av XP home - Når vi kommer til å godkjenne vilkårene så får jeg ikke godkjent. Dvs F8 er uvirksom. (Og de andre F-tastene også forsåvidt;)

Leser litt i heftet som omtaler hovedkortet. Der skjønner jeg noe, men langt fra alt. Kan noen forklare meg hva RAID er? Jeg tror jeg skjønner at det er noe som gjør at flere disker kan grupperes og brukes som en samlet lagringsenhet? Kan dette ha innvirkning på mitt problem?

Jeg sitter med en diskett som jeg ikke riktig vet hva er til. På den står det følgende:

G72-MNPR005 nVIDIA C19+MCP04 SATA RAID Driver for WIN2K/XP. Hva er den til? Jeg har da så vidt jeg vet bare en harddisk..?

Og ja da bare le:) Eller riv dere i håret alt ettersom:) Problemet mitt er at jeg skjønner noe, men ikke nok, samtidig så håper jeg at jeg kan pusle det sammen på et vis, bare med litt hjelp.. Tror dere at dette er utenfor hva jeg overhode kan fikse selv, så for all del si ifra, jeg tror ikke jeg er gud heller;)

Er det umulig å slippe noen inn i maskinen min via nett i det stadiet den er nå? Tenker på om det finnes hjelp på den måten.

Lenke til kommentar

Hei, jeg får av og til den feil beskjeden,,dette hender når bios ikke finner harddisken som jeg bruker til OS. Da går jeg inn i bios og forandrer på possisjonen harddisken har i listen for boot order..

Den andre måten for meg og gjøre det var og gå via f10 og velge oppstarts medium (harddisk med OS) og trykke enter...

Da var man i gang igjen. Så selv om det sies at filen mangler, manglet den ikke for meg,,bare det at ikke bios pekte til den disken OS var på.

Håper det helper deg og andre som får den feilmeldingen i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det kan være selvfølgelig en del andre feil men:

Jeg har nettopp forandret boot.ini file i en velfungerende XP Home installasjon, og restartet.

Jeg får følgende feilmeldning:

Windows kan ikke starte fordi filen mangler eller er skadet:

<windows root>\system32\hal.dll

Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

Som du forstår det har ingenting å gjøre med hal.dll.

Til info når det gjelder hal.dll: hal.dll er en fil som blir renamed til hal.dll, men navnet til opprinelig file er noe annet. Det er mange hal???.dll filer, men alle blir renamed til hal.dll,.

Så, du kan prøve med recovery consol igjen.

Prøve bootcfg /rebuild commando.

Før det, kan du prøve... type boot.ini ....commando. Da vil du lese hva det står der.

Prøve.

Lenke til kommentar
har du prøvet å komme inn i C:\ og legge den filen i system32 ?

Nei det har jeg ikke. Fordi jeg ikke hadde lagt sammen to og to enda:) Jeg sa jeg trengte det grundig, gjord jeg ikke? :blush:

Bruk nå bare XP Pro cden da vel.

Det blir nok prøvet det også til slutt skal du se... Hva er DMZ i ord?

Så, du kan prøve med recovery consol igjen.

Prøve bootcfg /rebuild commando.

Før det, kan du prøve... type boot.ini ....commando. Da vil du lese hva det står der.

I will. Det høres jo fornuftig ut. Må bare søke litt og finne "oppskriften" først. Tar ikke sjansen på å ødelegge. Glemte å nevne at maskinen er litt over 1 år.

Lenke til kommentar

Det han mener er at om du er bak en ruter med brannmur så er sannsynligheten for at en fersk XP-installasjon skal bli infisert med virus før du har fått lastet ned alt som trengs via windows update liten.

DMZ betyr demilitarized zone og er et ord som er lånt fra en annen voksende industri enn nettverksbransjen. Og hvis man velger DMZ på sin egen interne IP-adresse betyr det bare at maskinen din er synlig (og mer sårbar) på nettet.

Lenke til kommentar

Det han mener er at om du er bak en ruter med brannmur så er sannsynligheten for at en fersk XP-installasjon skal bli infisert med virus før du har fått lastet ned alt som trengs via windows update liten.

DMZ betyr demilitarized zone og er et ord som er lånt fra en annen voksende industri enn nettverksbransjen. Og hvis man velger DMZ på sin egen interne IP-adresse betyr det bare at maskinen din er synlig (og mer sårbar) på nettet.

Takk:) Nyttig og norskt. Da skal jeg bare prøve de to siste forslagene før det blir xp pro igjen. Takk for at dere gidder selv om det tar lang tid mellom hvert spm. Det tar litt tid alt jeg skal gjøre for jeg må forsikre meg at jeg skjønner hva jeg gjør først.

Tro meg, man føler seg som den verste idioten her inne;)

Lenke til kommentar
Hvor ser jeg om jeg har en maskin med dobbeltsystemoppstart eller flersystemoppstart?

start>kjør>msconfig>boot.ini

lykke til

Fra start du liksom;)

Nå har jeg forsøkt bootcfg/list. Det ga responsen: ingen oppstartsoppg er for øyeblikket tilgjengelige for visning.

Deretter slo pcen seg av. Slo den på. 0 tastatur.

restart.

Bootcfg/rebuild.

maskinen søker filer

kommer til å laste id

maskinen slår seg av

Møkkamaskin! Hva er galt nå da? Bør jeg åpne den? Kan noe være løst? Den har faktisk slått seg av av seg selv tidligere også. Under Rayman 3 får jeg opplyst. I den grad at det ikke gikk an å spille det.

Den kan da ikke bli for varm av dette? Den står helt utpå gulvet, begge viftene går.

Lenke til kommentar
Fikk en ny pc fra Komplett(idiot) etter en garantisak

Når?-->relevant for

” Den kan da ikke bli for varm av dette? Den står helt utpå gulvet, begge viftene går.”

Har du registrert at gulvet rund maskinen har ikke hatt behov for rensing?

Mulig årsak: støvsuges av PC.

Uansett, det vil være fornuftig å kontrollere det. Kontrollere /rense viftene .

Ungå metal kontakt med delene, mange måter å gjøre det på, andre kan sikkert bidra med erfaringer her.

Skifte eventuelt strømtilkopling på harddisken men en ledig en.

All strømtilførsel frakoples fra PC.

Annet:

Fra recovery consol kan du utføre commando….chkdsk /p /r.

Klarer å gjennomføre noe slik?

Fra recovery consol kan du utføre commando…diskpart.

Da vil du se alle diskene dine (hvis du har flere)

Du vil og se alle partitioner dine.

Fra recovery kan du utføre mange commando, men det er dog slik, at du burde se nærmare på å kontrollere systemets integritet, framfor å få liv i en xp installasjon, som du kan allikevel utføre senere, som reinstallasjon.

Men får du utført chkdsk uten at maskin slås seg av?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Når?-->relevant for

Har skrevet at den er litt over et år. Hva det er relevant for? Tja, tenkte kanskje det kunne være nyttig å vite hvor gammel/sliten den er for å kunne hjelpe. Ikke greit å vite hva man egentlig skal opplyse om, og hva dere oppfatter som unødvendig. Beklager.

Har du registrert at gulvet rund maskinen har ikke hatt behov for rensing?

Nei, ikke akkurat. Den står relativ fritt plassert. Støvsuger jevnlig (hver 3 dag ihvertfall), men støvsuger ikke kabinettet innvendig. Jeg kan åpne den og se om det trengs.

Skifte eventuelt strømtilkopling på harddisken men en ledig en.
Ok.

Fra recovery consol kan du utføre commando….chkdsk /p /r.
Skal forsøke. Kommer med oppdatering.

Fra recovery kan du utføre mange commando, men det er dog slik, at du burde se nærmare på å kontrollere systemets integritet, framfor å få liv i en xp installasjon, som du kan allikevel utføre senere, som reinstallasjon.

Akkurat det er jeg veldig enig i. Det var først i går kveld at jeg oppdaget at maskinen hadde et slikt problem. Opprinnelig trodde jeg bare at det var os jeg måtte fikse. Jeg har tross alt hatt den på en del timer underveis i denne prosessen uten at den har slått seg av..

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Mye rare forslag her..

Hvis det er slik at du har formatert og kjørt en nyinstallasjon av Windows, og den da ikke klarer å starte opp første gang, så bør du heller prøver å reinstallere igjen enn å forsøke å fikse installasjonen som tydeligvis har gått galt.

Sørg for at alle partisjonene (dersom du har flere, f.eks. c:/d:) blir formatert. Altså, under installasjonen, velg delete partition på alle som kommer opp, og velg å installere Windows på det upartisjonerte området, så partisjonerer den for deg. Vil anbefale deg å velge å partisjonere med NTFS framfor FAT32 dersom du får valget.

Da mister du naturligvis alt du måtte ha på disken.

Hvis du fortsatt for samme feil etter ny installasjon, prøv en annen XP-cd. Hvis det ikke hjelper, har du mest sannsynlig en form for hardwarefeil, evt. en feil BIOS-innstilling. Mye rart som kan spille inn her, det får vi heller se på når du eventuelt har fått fastslått at en ny installasjon ikke lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Når?-->relevant for

Har skrevet at den er litt over et år. Hva det er relevant for? Tja, tenkte kanskje det kunne være nyttig å vite hvor gammel/sliten den er for å kunne hjelpe. Ikke greit å vite hva man egentlig skal opplyse om, og hva dere oppfatter som unødvendig. Beklager.

Det var vel det som var relevanse her:

at den er litt over et år
, som jeg ikke hadde fanget opp.

Dvs å bekrefte/avkrefte om at varme kunne være et tilleggs problem, på grunn av støv.

Fordi du nevnte det med om du skulle åpne maskinen, noe som jeg "Uansett" fant veldig fornuftig at du nevnte det.

Det er slik at "rengjøring" av maskinen, er en oppgave, som svært mange burde utføre helst før det oppstår problemer.

I tillegg har du vist at du kunne/kan en del om diverse, at du kan se ting i en sammenheng, og dermed kunne jeg oppførde deg " Å se litt innvendig i maskinen",.

I din situasjon kunne ikke skade, og det burde utføres etter et års drift.

:thumbup: up for deg at nevte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...