Gå til innhold

The bucket list - hvilke steder bør man få med seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Carnival i Brasil :love:

Hvilken type karneval og hvor? Det høres ikke helt ut som om du har vært med på dette.

Jeg vil si at det er 3 hovedtyper karneval i Brasil i karnevalstiden:

Parade med sambaskoler

Dette er parader hvor kun sambaskolene får delta. Det er store grupper med digre kostymer med ett tema. Som turist kan du betale ganske dyrt for å kjøpe en plass på skolen hvor du får et kostyme og et lynkurs i samba slik at du kan bli med. Ellers må du stå på gaten eller tribunene langs paradeområdet for å se på. Det største og mest kjente stedet for dette er Sambadromen i Rio.

Parade med trio electrico

Dette er en parade med grupper som spiller på digre lastebiler med store PA-systemer. Rundt de mest polulære lastebilene er området sperret med tau for å hindre kaos. Om man betaler godt kan man komme innenfor tauet og da får man en t-skjorte med på kjøpet for å identifisere seg. Hvordan t-skjortene til de forskjellige gruppene ser ut blir holdt topphemmelig før paraden for å hindre at folk skal snike seg inn. Axé og pagode er de mest populære musikkformene for dette og de beste gruppene må du til Salvador for å høre, der begynte man med dette i 1949.

Gatefest

Dette er en mindre organisert form hvor alle kan delta. Det er her man finner mest variasjon i utkledning, men det er ikke noe krav om å kle seg ut. Enkelte grupper vil forsøke seg på parader med stro spredning i musikkstil. Byen Olinda som står på Unescos verneliste er den mest kjente for denne typen karneval. Jeg var selv der nede et år og opplevde hvordan byen var da befolkningen ble tidoblet og festen bare spredte seg utover alle de små pittoreske gatene i byen.

Ellers er det en rekke lokale karneval rundtom i Brasil utenom måneden når alle har karneval samtidig. Dette er for å tiltrekke seg turister. Mest kjent er Carnatal i Natal som som navnet tyder på arrangeres ved juletiden.

Ellers deler øyene i Karribien også på månedene slik at de arrangerer karneval utover hele året. Det meste kjente er på Trinidad. Har vært på karneval på Grenada og der feiret de i august og det gikk i soca-musikk.

http://www.youtube.com/watch?v=fdwD8Oh3i-M

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Spørsmålet som stilles er veldig vanskelig å svare på. Alle plasser jeg har vært har sin egen vassekte atmosfære og mange hyggelige mennesker. Det er som oftest avhengig av hvilke øyne som ser og ser man med de rette brillene, så er de fleste plassene en ekte perle i seg selv eller veldig eksotisk.

Skal jeg likevel våge meg på å velge, så må det bli den Norske Fjellheimen en høstdag. Kjedelig valg, men ikke desto mindre storslagent. Anbefaler å ta med familie, telt, sovepose og god mat….og prøv.

Edit: Hvorfor? Stillheten, utsikten, atmosfæren, fargene, etc.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Vi har et langstrakt land med mange fjell. Hvilken lokasjon mener du at tusener av turister burde valfarte til? :innocent:

Her finnes det mange alternativer (her og). Jeg ønsker også at flest mulig bruker fjellet, men tror jeg ikke hadde likt meg hvis man hadde truffet på tusenvis av turister. Det er jo noe med dette å ha området stort sett for seg selv på dagtid og få det sosiale på DNT sine hytter på kveldene.

Jeg liker meg best i området mellom Hardangervidda sør, Ryfylkeheiene og Setersdalheiene, samt Jotunheimen nord i området rundt Sota Sæter. Sota Sæter er en plass som ungene har trivest veldig godt, og da trives jeg. Området mellom Hardangervidda og Sauda/Etnes fjellene er også et yndet området for meg og som er det området jeg har vandret mest i. Men det finnes mange andre områder som stiller på lik linje og jeg kan ikke favorisere den ene plassen foran den andre. Alle plasser er flotte. Har dessverre ikke fått med meg fjellheimen i Nordland og Svalbard. Dette står fortsatt høy på listen.

Så derfor står jeg på at den Norske Fjellheimen er et området som flere burde bruke. Medisin for kropp og sjel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...