Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan hun være gravid?


Gjest weiss

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Gravid_*
Hu er nok kanskje gravid, og dere slår opp pga. krangel, og du må betale barnebidrag de neste 18åra ;)

 

 

ENJOY!

 

Jeg har spurt henne, å hun vil ikke beholde barnet.

 

Hun skulle hatt mensen idag, hun har ikke fått den. På fredag kjøper vi test, å tester. Viser den ingenting, kjøper jeg en ny en og tester om enda 1 uke. Viser den positiv snakker vi med lege, på dagen.

 

Å ha barnet, om det er tilfellet, er ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hu er nok kanskje gravid, og dere slår opp pga. krangel, og du må betale barnebidrag de neste 18åra ;)

 

 

ENJOY!

 

Jeg har spurt henne, å hun vil ikke beholde barnet.

 

Hun skulle hatt mensen idag, hun har ikke fått den. På fredag kjøper vi test, å tester. Viser den ingenting, kjøper jeg en ny en og tester om enda 1 uke. Viser den positiv snakker vi med lege, på dagen.

 

Å ha barnet, om det er tilfellet, er ikke et alternativ.

Lykke til, høres ut som en fornuftig plan.

 

 

Husk at en lege har taushetsplikt, og at en abort ikke er en så svær sak rent fysisk å gjennomføre, man kan komme inn på sykehuset om morgenen og dra hjem på ettermiddagen, det er det psykiske som kan være problematisk, om en egentlig ikke har lyst til å gjøre det og kjenner seg presset f.eks.

 

Lenke til kommentar
Nei,Det er egentlig veldig liten sjangs for at hun er det.

 

Hun må være midt imellom to menstruasjoner(hun må ha eggløsning)for i det hele tatt skal være sjangs for at hun er gravid.

 

Spørr henne hvor i syklusen hun var da dere hadde sex :)

 

 

Edit:Ta ansvar...bruk beskyttelse neste gang da

 

Hun MÅ ikke være midt i eggløsningtiden (ovulation, 14ende dagen i en 28 dagers menstruasjonssyklus). Sædceller kan leve i flere dager, og man kan bli gravid flere dager etter ovulation også. Mener i alle fall det var slik det var...

Lenke til kommentar
I dag er det fredag. Hvordan gikk det?

 

Hun fikk mensen :) Sier hun da, men får vel bare stole på henne.

 

Husk at blødning også kan forekomme når man er gravid, og for jenta virke som mensen.

 

Vanligvis:

6 dager etter ovulation er egget nede i livmoren, og hvis befruktet starter å plante seg inn på (vanligvis) dorsalveggen. Samtidig så er det produsert en del progesteron og østrogen (fra corpus luteum) som har fått endothelet (innerste hudlaget som danner veggene i livmora) svulmet opp (arteriene har blitt større) for å forberede seg på det befruktede egget. Hvis ikke dette skjer, begynner blodårene i endotheliet å krympe sammen, og blodstrømmen til endotheliet blir til slutt avbrutt. Det fører til en ischemisk tilstand (endotheliet får ikke blod), og endotheliet sammen med egget kommer ut som mens 7 dager (ca) etter egget kom inn i livmora. 1. dag mens = 1 dag av menstruasjonssyklusen (28 dager tilsammen).

 

Gravid:

Blødning kan også forekomme når man er gravid(1), faktisk så ofte som hver femte gravide kvinne opplever vaginal blødning rett etter befruktelse. Når egget fester seg til livmora (som er ca. rundt samme tid som hun vanligvis ville hatt mensen), kan det forekomme en liten blødning. Egget blir jo tross alt plantet inn i endometriet, og "blir ett". Etter 10-12 dager er egget fullstendig innplantert i endometriet.

 

Dette er ikke for å gjøre deg redd, men for å legge fakta på bordet sånn at du kan evaluere selv =) Som sagt, blødning rundt datoen for normal mens, betyr ikke nødvendigvis at hun ikke er gravid. Graviditetstester kan brukes noen uker etter samleie for å teste om man er gravid...

 

EDIT:

Kilder:

 

(1) http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/ante...arlypregexpert/

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gravid
I dag er det fredag. Hvordan gikk det?

 

Hun fikk mensen :) Sier hun da, men får vel bare stole på henne.

 

Husk at blødning også kan forekomme når man er gravid, og for jenta virke som mensen.

 

Vanligvis:

6 dager etter ovulation er egget nede i livmoren, og hvis befruktet starter å plante seg inn på (vanligvis) dorsalveggen. Samtidig så er det produsert en del progesteron og østrogen (fra corpus luteum) som har fått endothelet (innerste hudlaget som danner veggene i livmora) svulmet opp (arteriene har blitt større) for å forberede seg på det befruktede egget. Hvis ikke dette skjer, begynner blodårene i endotheliet å krympe sammen, og blodstrømmen til endotheliet blir til slutt avbrutt. Det fører til en ischemisk tilstand (endotheliet får ikke blod), og endotheliet sammen med egget kommer ut som mens 7 dager (ca) etter egget kom inn i livmora. 1. dag mens = 1 dag av menstruasjonssyklusen (28 dager tilsammen).

 

Gravid:

Blødning kan også forekomme når man er gravid(1), faktisk så ofte som hver femte gravide kvinne opplever vaginal blødning rett etter befruktelse. Når egget fester seg til livmora (som er ca. rundt samme tid som hun vanligvis ville hatt mensen), kan det forekomme en liten blødning. Egget blir jo tross alt plantet inn i endometriet, og "blir ett". Etter 10-12 dager er egget fullstendig innplantert i endometriet.

 

Dette er ikke for å gjøre deg redd, men for å legge fakta på bordet sånn at du kan evaluere selv =) Som sagt, blødning rundt datoen for normal mens, betyr ikke nødvendigvis at hun ikke er gravid. Graviditetstester kan brukes noen uker etter samleie for å teste om man er gravid...

 

EDIT:

Kilder:

 

(1) http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/ante...arlypregexpert/

 

 

Takk for å ødelegge meg helt igjen. he he, neida.

 

 

Okei. Så du sier her, i første avsnitt, at vaginale blødninger, som følge av graviditeten kan forekomme den dagen man har menstrasjon? I så fall, hvorfor er ikke det mer kjent i almennheten? Svært farlig.

 

Jeg er såpass redd for å få barn i den alderen jeg, å hun er i , at jeg kjøper en test, å gir henne testen på Onsdag. Da burde det ha gått 2-4 uker.

 

Men hun fikk da mensen på Fredag, kan en vaginal blødning, som er forårsaket av graviditet blø opptill 1 uke? Isåfall burde man merke at det er ikke er vanlig menstrajonssyklus, da det vanligvis blør 1 uke.

 

 

Jeg tenker bare høyt, ikke skyt om jeg tar feil. - Jeg håper faktisk jeg tar feil.

 

Tusen takk, du kan ha reddet livet mitt.

Lenke til kommentar
Hvis du er så utrolig redd for å bli far kan du vel bare la være å putte den inn, da vel. Er ikke noe større problem enn det. Er du ikke moden nok til å takle det ansvaret det er å få barn, burde du heller ikke prøve. :)

 

Det går ikke an å tenke sånn, de fleste går jo ikke rundt og ønsker å bli foreldre hele tiden, og man må jo kunne ha sex i bøtter og spann likevel når man har en kjæreste. Min kjæreste vil heller ikke bli far, men jeg bruker prevensjon og vi må bare stole på at den virker som den skal.

P-piller er veldig sikker prevensjon om de brukes rett, og i et forhold der jenta bruker det må gutten kunne være trygg på at hun bruker dem som hun skal. Har hun glemt en eller to en måned må hun si ifra og da er man nødt til å bruke kondom resten av den måneden, det burde man også om hun har hatt oppkastsyke eller lignende i tilfelle hun skulle ha kastet opp den pillen hun har tatt.

Trådstarteren her har jo hatt en kjæreste som bruker p-piller, han har ikke vært uansvarlig og bare hatt sex uten å ta ansvar. Jenta hans er vel ung og uvant å har ikke vært så nøye med å huske på ta pillen i forrige måned, men det kan jo ikke han noe for, nå har hun vel fått en skrekk etter dette og vil nok bli mye mer nøye heretter.

Lenke til kommentar
I dag er det fredag. Hvordan gikk det?

 

Hun fikk mensen :) Sier hun da, men får vel bare stole på henne.

 

Husk at blødning også kan forekomme når man er gravid, og for jenta virke som mensen.

 

Vanligvis:

6 dager etter ovulation er egget nede i livmoren, og hvis befruktet starter å plante seg inn på (vanligvis) dorsalveggen. Samtidig så er det produsert en del progesteron og østrogen (fra corpus luteum) som har fått endothelet (innerste hudlaget som danner veggene i livmora) svulmet opp (arteriene har blitt større) for å forberede seg på det befruktede egget. Hvis ikke dette skjer, begynner blodårene i endotheliet å krympe sammen, og blodstrømmen til endotheliet blir til slutt avbrutt. Det fører til en ischemisk tilstand (endotheliet får ikke blod), og endotheliet sammen med egget kommer ut som mens 7 dager (ca) etter egget kom inn i livmora. 1. dag mens = 1 dag av menstruasjonssyklusen (28 dager tilsammen).

 

Gravid:

Blødning kan også forekomme når man er gravid(1), faktisk så ofte som hver femte gravide kvinne opplever vaginal blødning rett etter befruktelse. Når egget fester seg til livmora (som er ca. rundt samme tid som hun vanligvis ville hatt mensen), kan det forekomme en liten blødning. Egget blir jo tross alt plantet inn i endometriet, og "blir ett". Etter 10-12 dager er egget fullstendig innplantert i endometriet.

 

Dette er ikke for å gjøre deg redd, men for å legge fakta på bordet sånn at du kan evaluere selv =) Som sagt, blødning rundt datoen for normal mens, betyr ikke nødvendigvis at hun ikke er gravid. Graviditetstester kan brukes noen uker etter samleie for å teste om man er gravid...

 

EDIT:

Kilder:

 

(1) http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/ante...arlypregexpert/

 

 

Takk for å ødelegge meg helt igjen. he he, neida.

 

 

Okei. Så du sier her, i første avsnitt, at vaginale blødninger, som følge av graviditeten kan forekomme den dagen man har menstrasjon? I så fall, hvorfor er ikke det mer kjent i almennheten? Svært farlig.

 

Jeg er såpass redd for å få barn i den alderen jeg, å hun er i , at jeg kjøper en test, å gir henne testen på Onsdag. Da burde det ha gått 2-4 uker.

 

Men hun fikk da mensen på Fredag, kan en vaginal blødning, som er forårsaket av graviditet blø opptill 1 uke? Isåfall burde man merke at det er ikke er vanlig menstrajonssyklus, da det vanligvis blør 1 uke.

 

 

Jeg tenker bare høyt, ikke skyt om jeg tar feil. - Jeg håper faktisk jeg tar feil.

 

Tusen takk, du kan ha reddet livet mitt.

 

Jeg tror dette går bra, om man blør under en graviditet er det mest vanlig at en får noen småblødninger, og ikke varige blødninger over flere dager, men jeg tror det er veldig veldig lurt å ta en test likevel. Da vil dere begge kunne få litt mer sjelefred etterpå. La henne ta testen når dere er sammen slik at dere begge kan se testresultatet, det er veldig enkelt å ta en slik test og de er blitt veldig sikre i tidlig fase nå. :)

Lenke til kommentar

Enig med det folka sier her. Ingen vits å gå rundt å si "der kan du se hva som skjer..". Gjort er gjort, og da må man forholde seg til det.

 

Prøver ikke å skremme deg, vil bare gi deg et worse case of scenario. Vanskelig for meg å si hva jeg tror om saken, men det høres ikke ut som hun er gravid, nei. Hvorfor vaginale blødninger ikke er mer kjent, vet jeg ikke da dette er "ganske" vanlig. Og ja, det kan oppstå omtrent samtidig som en normal menstruasjon ville ha oppstått, og det kan være vanskelig å skille mellom de to formene. Vanlig menstruasjon (med mindre du går på hormoner, les p-piller) varer i ca 5 dager forsåvidt...

 

Ja det er lurt å kjøpe en sånn test. De skal som sagt fungere ganske raskt etter samleiet. Er avhengig av å måle hormonet HcG som blir produsert av embryoet når det begynner å implantere seg i endotheliet. Dette skjer ca 10 dager etter samleie. Dette hormoet skilles ut av nyrene, derfor kan man bruke slike "blue sticks" eller hva det heter på norsk, og måle HcG-nivået i urinen. Burde fungere bra etter et par uker, kanskje også før. Jeg er ingen ekspert på området, så om det er noen med mer kunnskap så hør på dem =)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gravid

Takker Lisabon for innlegget!

Gjort er gjort, å det er lite jeg kan gjøre med det nå.

Lærepengen er gitt.

 

For å få det på det klare, vaginale blødninger er bare engangstilfellet, å blør ikke over 5dager som en vanlig menstrasjon?

 

Jeg kjøper en graviditetstest for å være sikker, jeg vet ikke hvor mye en sånn sak koster, men kan ikke være mer enn barnebidrag i 18-20år.

 

vel, nå har hun bursdag idag også, så får kanskje gi henne baby klær og test til bursdag? :)

Lenke til kommentar
Takker Lisabon for innlegget!

Gjort er gjort, å det er lite jeg kan gjøre med det nå.

Lærepengen er gitt.

 

For å få det på det klare, vaginale blødninger er bare engangstilfellet, å blør ikke over 5dager som en vanlig menstrasjon?

 

Jeg kjøper en graviditetstest for å være sikker, jeg vet ikke hvor mye en sånn sak koster, men kan ikke være mer enn barnebidrag i 18-20år.

 

vel, nå har hun bursdag idag også, så får kanskje gi henne baby klær og test til bursdag? :)

 

Nei det er sjeldent det var så lenge. Jeg har bare lest meg til dette, men jeg vet at noen kvinner tror de har mensen og ikke er gravid, men så er de gravid allikevel. Da tenker jeg at det kanskje kan minnes litt om vanlig menstruasjon =)

Lenke til kommentar
Ja det er veldig lett å være etterpåklok Minus..

Hvordan får du dette til å være etterpåklokskap? Du skjønner vel at man kan bli gravid om man putter penis inn i vagina? Det handler om å ta ansvar for det en gjør og ikke gjør. Hvem vet om et prevensjonsmiddel som er garantert 100% å virke som det skal? Jeg mener at når en begynner å ha samleie, burde man være moden nok til å vite hva som kan skje, og stå til rette for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...