Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ei i klassen blir/ble slått av sin stefar. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig blitt gjort oppmerksom på at en jente i klassen min har blitt, og muligens fortsatt blir fysisk og verbalt misbrukt av stefaren sin. Jeg ble veldig oppgitt da jeg hørte det, ettersom jeg ikke trodde slikt skjedde i små trønderbyer. Jeg tok selvfølgelig feil. Nå er jeg passe rådvill. Da hun fortalte det var det liksom... som om hun fortalte en hvilken som helst historie fra hverdagen. Helt likegyldig.

Hun sa til meg at han har slutta med å slå, men at han fortsatt kjefter og er generelt jævlig med henne. Så nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler det blir vanskelig å kontakte politiet eller barnevernet, uten å ha noe håndfast bevis. Så hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor gammel er hun?

jeg regner med at hun er i ungdomsskole/vg alder? da er det essensielt at hun selv er villig til å motta hjelp.

etter en viss alder mener barnevernet at barnet/ungdommen er gammel nok til å bestemme selv om de trenger hjelp eller ikke. dessverre er det mange som ønsker å beskytte foreldrene sine, så de nekter for at det er noen problemer eller avviser hjelpen.

selv om hun opptrer likegyldig så kan det å vokse opp i et slikt miljø gi psykiske problemer resten av livet, så det er noe som virkelig bør tas tak i med en gang.

konfronter henne med problemet, finn ut hvordan hun føler seg og hva hun tenker selv angående problemet og om hun er villig til å gjøre noe med det.

rapporter for henne med hennes samtykke eller la henne gjøre det selv (det virker mest troverdig hvis du gjør det).

fint at du bryr deg =) lykke til

Lenke til kommentar

Eg ville ikkje tatt aksjon personleg, la helsesøster eller barnevern ta jobben. Det kan bli vanskeleg for ho dersom du personleg involverer deg. Då er det i tillegg personell med erfaring på området som får jobben.

Edit: På ei anna side kan jo det bli vanskeleg for ho og sidan du har konfrontert ho allereie. Om ho ikkje er villig til å få hjelp og du er 100% sikker på at det skjer ting som ikkje bør skje så synest eg du bør rapportere det. Må være ein veldig vanskeleg situasjon for ho, forstår godt at ho ikkje vil involvere barnevern og politi, men dersom det blir utøvd vold utan at ho vil innrømme det meiner eg det er betre å rapportere det enn å ikkje gjere noko som helst.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...