robert166 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hei Som i emnetittelen sier trenger eg hjelp til å "nedgradere" biosen til en eldre versjon, fordi eg mistenker den nye bios å klokke veldig dårlig, da det enda er en BETA versjon. Hovedkortet mitt er et ASUS Maximus Formula. Har prøv Flash utility en til ( alt+ f2 ), og asus update, men dei nekter å gjøre det fordi det er en eldre versjon. Kordan skal eg gjøre dette, eller er det noen forskjell på dei versjonane som eg mistenker? Takk for all hjelp på forhand! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Kort sagt så får du ikke degradert BIOS. Dette er fordi en bios-oppgradering normalt ikke inneholder hele BIOS-koden men kun de delene som er endret mellom oppgraderingene. Det er også normalt at slike oppgraderinger retter feil og ikke skaper nye. For å få til det du vil så må du gjøre en av to ting. Du kan enten få tak i et speilbilde av den komplette BIOS-koden til versjonen du har og få tak i et program som vil tillate deg å skrive dette speilbildet til BIOS. Eller så må du få tak i de originale verdiene som oppdateringen overskrev og få dem skrevet tilbake. Når det er sagt så undres jeg på hva som får deg til å mistenke at biosen "klokker dårlig"? Har oppdateringen fjernet valg for å justere frekvenser? Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Kort sagt så får du ikke degradert BIOS. Dette er fordi en bios-oppgradering normalt ikke inneholder hele BIOS-koden men kun de delene som er endret mellom oppgraderingene. Det er også normalt at slike oppgraderinger retter feil og ikke skaper nye. For å få til det du vil så må du gjøre en av to ting. Du kan enten få tak i et speilbilde av den komplette BIOS-koden til versjonen du har og få tak i et program som vil tillate deg å skrive dette speilbildet til BIOS. Eller så må du få tak i de originale verdiene som oppdateringen overskrev og få dem skrevet tilbake. Når det er sagt så undres jeg på hva som får deg til å mistenke at biosen "klokker dårlig"? Har oppdateringen fjernet valg for å justere frekvenser? Takk for svar. Fordi pcn vil ikkje boote med denne biosen(når eg kommer over 310-320 fsb), uten at eg har noken peilign om det er den som forrårsaker det. Var nede hos en venn idag og klokket litt. Den har bios 0802, og den bootet lett opp. samme prosessor og hovedkort. Lurer på kva som feiler det da, siden det ikkje kan vere biosen. Eg har 600 watts strømforsyning og han har 750W. Kan kansje det sette en stopper? Dette er jo en beta versjon av biosen da så.. Endret 23. februar 2008 av robert166 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Ok, bare for å ha sagt det: Hvis du ikke har peiling så bør du ikke overklokke! Når du sier "samme prosessor og hovedkort" mener du at det er det samme fysiske eksemplaret eller at det er samme merke og modell? Det er forskjell på forskjellige fysiste eksemplar av samme prosessormerke og modell og det gjelder også hovedkort. Det er også flere fabrikker som lager samme merke og modell av prosessorer og hovedkort og dette bidrar til forskjeller i komponentene. Det er derfor ikke uvanlig at en prosessor tåler en høyere klokkefrekvens enn en annen prosessor av samme merke og modell. Når det er sagt så gjør ikke BIOS noe annet en å fortelle diverse komponenter hvor fort de skal kjøre. Det er derfor lite sannsynlig at en BIOS-versjon vil gjøre dette dårligere enn en annen versjon med mindre denne versjonen gir feil instruksjoner til komponentene. Selve dataoverføringen går ikke igjennom BIOS og det er da heller ingen forskjell om du setter opp komponentene med en gammel BIOS-versjon, en ny BIOS-versjon eller en gaffel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 ... Dette er fordi en bios-oppgradering normalt ikke inneholder hele BIOS-koden men kun de delene som er endret mellom oppgraderingene. ... Det høres veldig rart ut. Har vondt for å tro at det stemmer. Man kan ikke skrive tilfeldig til FLASH, teknologien er slik at man må slette en hel sektor og skrive den på nytt. Det ville vært utrolig tungvindt å lage et system som skulle oppdatere deler av koden, det enkleste er å slette hele FLASH'en og skrive alt på nytt. Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Må vell begynne en plass vell? Eller bare våknet du opp en dag og var fullstendig utlært i klokking? Når eg går over 310 FSB får eg bluescreen. Veldig rart siden dette hovedkortet skulle klokke veldig bra. Hmmmm. Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 ... Dette er fordi en bios-oppgradering normalt ikke inneholder hele BIOS-koden men kun de delene som er endret mellom oppgraderingene. ... Det høres veldig rart ut. Har vondt for å tro at det stemmer. Man kan ikke skrive tilfeldig til FLASH, teknologien er slik at man må slette en hel sektor og skrive den på nytt. Det ville vært utrolig tungvindt å lage et system som skulle oppdatere deler av koden, det enkleste er å slette hele FLASH'en og skrive alt på nytt. Kordan skal eg slette flashen da? Og etter det? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Man kan ikke skrive tilfeldig til FLASH, teknologien er slik at man må slette en hel sektor og skrive den på nytt. Det ville vært utrolig tungvindt å lage et system som skulle oppdatere deler av koden, det enkleste er å slette hele FLASH'en og skrive alt på nytt. Nå er det mulig jeg misforstår men blander ikke du FLASH- og EEPROM-teknologi nå? Så vidt jeg vet så er alle BIOS-brikkene som er i bruk EEPROM-brikker og ikke FLASH-brikker. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Last ned denne Asus update. Du må kun bruke 32 bits os.Det går IKKE med 64 bits!.Husk dette er eneste måte å nedgradere bios 09XX bios til lavere. Helt enig med deg,flash til bios 0802.De andre er etter min mening skrap Skål Endret 24. februar 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Nå er det mulig jeg misforstår men blander ikke du FLASH- og EEPROM-teknologi nå? Så vidt jeg vet så er alle BIOS-brikkene som er i bruk EEPROM-brikker og ikke FLASH-brikker. Kanskje du burde lese selv på den FLASH linken din: "FLASH ... is a specific type of EEPROM ..." Den gamle typen EEPROM brukes ikke lenger, FLASH har tatt helt over. "It is usually stored on a Flash memory chip on the motherboard, but sometimes the chip is another type of ROM." http://computer.howstuffworks.com/bios.htm "Most modern PCs have a flash BIOS, ... http://www.wimsbios.com/faq/whatisaflashbios.jsp Liste over brukte BIOS chips: http://www.wimsbios.com/faq/determineflashbioschip.jsp Her lister de 20 - 30 FLASH chips, og en EEPROM. Da kan vi vel gå ut fra at påstanden om at en BIOS oppdatering ikke er komplett er like ubegrunnet? Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Last ned denne Asus update. Du må kun bruke 32 bits os.Det går IKKE med 64 bits!.Husk dette er eneste måte å nedgradere bios 09XX bios til lavere. Helt enig med deg,flash til bios 0802.De andre er etter min mening skrap Skål Problemet mitt er at eg bruker 64 bits OEM Vista. Men eg har en piratkopiert 32 bits xp liggende. Så da kan eg bare installere den også nedgradere biosen? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Last ned denne Asus update. Du må kun bruke 32 bits os.Det går IKKE med 64 bits!.Husk dette er eneste måte å nedgradere bios 09XX bios til lavere. Helt enig med deg,flash til bios 0802.De andre er etter min mening skrap Skål Problemet mitt er at eg bruker 64 bits OEM Vista. Men eg har en piratkopiert 32 bits xp liggende. Så da kan eg bare installere den også nedgradere biosen? Det går fint. Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Last ned denne Asus update. Du må kun bruke 32 bits os.Det går IKKE med 64 bits!.Husk dette er eneste måte å nedgradere bios 09XX bios til lavere. Helt enig med deg,flash til bios 0802.De andre er etter min mening skrap Skål Problemet mitt er at eg bruker 64 bits OEM Vista. Men eg har en piratkopiert 32 bits xp liggende. Så da kan eg bare installere den også nedgradere biosen? Det går fint. Eg prøvde med 32bits xp. Men når eg kom til updaten, ville den ikkje flashe seg. Det stod akuratt det samme som den andre ASUSUpdate versjonen: At det ikkje gjekk an å flashe siden det var en eldre versjon en den du allerede hadde på hovedkortet. Hmm, Lenke til kommentar
The-Flu Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hei. I ASUSUupdate er der en hake du må krysse av for å flashe til eldre bioser. Husker ikke hvor den er og har ikke Asus hovedkortet installert lenger så jeg kan sjekke. Jeg har gjort det selv, se om du finner settings eller noe i ASUSUpdate. Lykke til Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Ja,han må hake av "bios downgradeble" tror jeg det heter.Da skal det gå fint.Update programmet nekter å flashe til en eldre versjon hvis ikke det gjøres. Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ja,han må hake av "bios downgradeble" tror jeg det heter.Da skal det gå fint.Update programmet nekter å flashe til en eldre versjon hvis ikke det gjøres. Hvor finner jeg det? skal gjørest imorra visst eg får tid. Har installert Vista igjen, men blir å installere xp å finne det. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hmm... Har selv den BETA versjonen av 907, og her har jeg fått min CPU opp til 3.8, kjører på 3.4 24/7 nå for tiden. Får vel degradere BIOSen til 802 og håpe på 4GHz. Hva er fordelen mellom disse to? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 I mitt tilfelle er det mye enklere å klokke minnet sammen med q6600,med 0802 bios.Bruker Ballistix pc 8500. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Enig med Hårek mht til flashing av BIOS. Hele BIOSen blir lagt inn - ellers måtte man oppgradere via mellomversjonene hele tiden. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 I mitt tilfelle er det mye enklere å klokke minnet sammen med q6600,med 0802 bios.Bruker Ballistix pc 8500. Hmm...ikke dumt. I mitt tilfelle vil ikke PC-en boote i det heletatt med enten 5-5-5-18, 4-4-4-10 eller 4-4-4-12, orginalt er 5-5-5-15. Får se om jeg orker maset med å endre BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå