Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble ekstern harddisk til router

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en WD 500gb ekstern HD, som jeg tenkte jeg skulle prøve å koble til min D-link DIR-655 router. I og med at routeren har en USB 2.0 port, håper jeg at dette er mulig.

er det noen som har erfaring med dette?

er det i det hele tatt mulig?

takker for svar

mb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil tro det er grei skuring å bruke routeren som en filserver om du vil dersom du får lagt inn OpenWrt på den. Det ser ikke ut til at noen har testet den ennå:

http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware

Hvorfor vil du tro det? det du har linket til er bare en side med Hardware som OpenWrt fungerer på.

Fordi OpenWrt er linux, og dermed er det meste mulig. Tabellen jeg linket til har routeren listet opp med spørsmålstegn, slik at støtte er uvisst. Det er det kritiske punkt, derfor linket jeg opp det. Selv den litt aldrende OpenWrt versjonen White Russian støtter USB-lagring:

http://wiki.openwrt.org/UsbStorageHowto

Når du først får linux på et system er begrensingene få, det gjelder også routere :)

Lenke til kommentar
ser ut til at OpenWrt blir litt for avansert for min del... er det et OS?
Alle routere har et OS installert. Ofte et basert på BSD for da trenger fabrikanten ikke dele noe med andre. OpenWrt er derimot helt åpen, så den kan konfigureres slik du vil, spesielt kan du da installere ekstra programvare på den for å utvide funksjonaliteten etter ditt eget behov. Howto'en jeg linket opp er i hovedsak en walk-through på installering av software for å kunne koble til USB disk eller stick for så å bruke den til lagring. Grunnen til at den er litt omstendelig er for å kunne være minmalistisk. Du har svært begrenset lagringsplass på routeren, så du ønsker eksempelvis ikke å bruke plass på å støtte flere USB protokoller enn den som USB-disken din bruker. Du trenger ikke følge hele howto'en for å få opp disken din fra routeren. Når du skal aksessere den etterpå så er det enkleste å bruke programmet scp, men det kan høres ut som om du trenger noe litt mer fancy enn scp. Uansett, poenget er at OpenWrt er høyst overkommelig, og kunnskapen du får kan utnyttes på enhver linux-boks, så det er ikke like bortkastet som å vase rundt i en eller annen proprietær web-gui fra D-Link. Du har naturligvis også en meget god web-gui til OpenWrt som du finner skjermskudd av her:

http://wiki.x-wrt.org/index.php/White_Russian_Presentation

Når det er sagt må jeg presisere at din router muligens ikke er støttet av OpenWrt, så jeg vil ikke anbefale deg å prøve med mindre du er erfaren i linux.

har sett litt på forskjellige NAS'er, men jeg skal streame video fra HD, så jeg trenger en som er kjapp nok.. finnes det en NAS med gigabit ethernet(1000BASE-X tror jeg...)?
Anbefaler deg å poste i GNU/Linux delen i stedet, det ser ut til at det du er ute etter er en filserver. Høyest mulig ytelse får du med GNU/Linux der også, selv med sambaprotokollen til MS. En BSD basert NAS boks er greit hvis ytelse ikke er kritisk. Endret av Del
Lenke til kommentar
ser ut til at OpenWrt blir litt for avansert for min del... er det et OS?
Alle routere har et OS installert. Ofte et basert på BSD for da trenger fabrikanten ikke dele noe med andre. OpenWrt er derimot helt åpen, så den kan konfigureres slik du vil, spesielt kan du da installere ekstra programvare på den for å utvide funksjonaliteten etter ditt eget behov. Howto'en jeg linket opp er i hovedsak en walk-through på installering av software for å kunne koble til USB disk eller stick for så å bruke den til lagring. Grunnen til at den er litt omstendelig er for å kunne være minmalistisk. Du har svært begrenset lagringsplass på routeren, så du ønsker eksempelvis ikke å bruke plass på å støtte flere USB protokoller enn den som USB-disken din bruker. Du trenger ikke følge hele howto'en for å få opp disken din fra routeren. Når du skal aksessere den etterpå så er det enkleste å bruke programmet scp, men det kan høres ut som om du trenger noe litt mer fancy enn scp. Uansett, poenget er at OpenWrt er høyst overkommelig, og kunnskapen du får kan utnyttes på enhver linux-boks, så det er ikke like bortkastet som å vase rundt i en eller annen proprietær web-gui fra D-Link. Du har naturligvis også en meget god web-gui til OpenWrt som du finner skjermskudd av her:

http://wiki.x-wrt.org/index.php/White_Russian_Presentation

Når det er sagt må jeg presisere at din router muligens ikke er støttet av OpenWrt, så jeg vil ikke anbefale deg å prøve med mindre du er erfaren i linux.

har sett litt på forskjellige NAS'er, men jeg skal streame video fra HD, så jeg trenger en som er kjapp nok.. finnes det en NAS med gigabit ethernet(1000BASE-X tror jeg...)?
Anbefaler deg å poste i GNU/Linux delen i stedet, det ser ut til at det du er ute etter er en filserver. Høyest mulig ytelse får du med GNU/Linux der også, selv med sambaprotokollen til MS. En BSD basert NAS boks er greit hvis ytelse ikke er kritisk.

hjertlig takk for godt svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...