Gå til innhold

PHP som ikke vil fungere med Apache-server (WAMP)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har problemer med å få PHP til å fungere, etter å ha lest to tutorials om det. Jeg har skrevet en veldig simpel kode som jeg nå har prøvd å kjøre både på en Apache-server som er leid, samt på mitt www-område av "WAMP5" installasjonen min. Sistenevnte er installert med Apache/PHP/MySQL, jeg har stillt den til å være online, og jeg kan se filene når jeg navigerer til min IPadresse på nettet -- men likevel kjøres altså ikke PHP-koden. Hva kan være feil?

Testkoden, i "test.html":

(HTMLkode vises, men ikke PHP)

<html>

<body>

<h2>Testside</h2>

<?php

echo "Seigmann!"

?>

</body>

</html>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Legg til et semi-kolon etter linjen. (;)

echo "Seigmann!";

Edit: Når du sier at den ikke vises, så antar jeg du mener i nettleseren, men kommer koden frem i kildekoden?

Semikolonet er ikke påkrevd når det er siste funksjon/språkkonstruksjon før ?>. Men det er derimot god kodeskikk å bruke det.

Lenke til kommentar

Sant, mangelen på semikolon var en liten glipp, men det var ingen forskjell da jeg rettet på det. Jeg har fulgt eksempelet i denne tutorialen til punkt og prikke, og ifølge det bør det jo gå å inkludere php i et html dokument.

http://www.w3schools.com/php/php_syntax.asp

Når jeg bruker kode nummer 2 på den siden, skjer det altså ingenting i nettleseren min. Blank skjerm. :no:

Endret av Gaius1981
Lenke til kommentar

Det W3Schools sier er at utskriften av PHP blir HTML. Ikke at du kan lagre som .html. Du MÅ skifte til .php med mindre du har stillt inn WAMP til å parse HTML-filer som PHP.

Hvis du velger vis kilde når du ser på filen i browseren får du opp PHP-koden. Grunnen til at den ikke blir vist er fordi browseren tror det er en (lang) tag.

Lenke til kommentar
Sant, mangelen på semikolon var en liten glipp, men det var ingen forskjell da jeg rettet på det. Jeg har fulgt eksempelet i denne tutorialen til punkt og prikke, og ifølge det bør det jo gå å inkludere php i et html dokument.

http://www.w3schools.com/php/php_syntax.asp

Når jeg bruker kode nummer 2 på den siden, skjer det altså ingenting i nettleseren min. Blank skjerm. :no:

Vel som mariyo sier, er filen lagret som .php eller .html? Denne filen skal lagres som test.php ikke test.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...