Gå til innhold

Hjelp til valg av CPU.

Urenluren

Anbefalte innlegg

Er det noen som har ett godt tips til valg av cpu? 2 eller 4 kjerner? Evt et godt tips til hovedkort også? Grafikk kort? jeg tenkte at det var på tide å få satt sammen en ny pc etterhvert. Maskinen blir brukt en del til rendering av video og konvertering av filformater osv. Dette krever litt av CPU'en. Maskinen blir ellers lite brukt til spill. Jeg er heller ikke interessert i Extreme CPU ifra Intel, da jeg syntes de blir altfor dyre.

Tips om CPU og oppsett blir mottat med takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva har du tenkt til å bruke på deler? (hvor mye penger)

lagde en budget klokker. den cpu'en kjører mest sansynlig rett opp til 3ghz. og det hovedkortet har alt det du trenger for å småklokke. jeg har den cpu'en selv, den høyeste frikvensen jeg klarte å boote var 3.3ghz ved 1.38v(1.32 er orginal volt)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=64572

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at du kan klokke E2160 til rundt 3ghz - jeg har en selv i htpc´en min, men han driver med videoredigering og konvertering skriver han, og da skal han ha en cpu med mest mulig cache, E2160 har bare 2x512, mens f.eks E8400 har 2x3mb - den kan også klokkes veldig høyt hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
du får det til å høres ut som om den er ubruklig til det pga lite cash(cpu minne). og cpu'ene til intel har ikke delt cash. de har 512kb/1mb/2mb/4mb/6mb på deling. og 2x4/2x6 på quad cpu'ene

Sa jeg den var ubrukelig? Jeg sa at en cpu med større level 2 cahce er bedre til hans bruk - noe det helt klart er.

Jeg driver også mye med videoenkoding og en del redigering og har gjort det med mange forskjellige cpu´er og jeg kan love deg at f.eks hvis du kjører en E2160 overklokket til 3.0ghz mot en uklokket E8400 så vil E8400 yte bedre - og når flere og flere applikasjoner får SSE4 støtte vil forskjellen bli stor.

Lenke til kommentar
Men først må du nesten si hvor mye penger du har tenkt å bruke på delene.

Ja det er kanskje lurt å opplyse hvor mye tingene skal koste.

Budsjettet mitt strander vel en plass rundt 10 tusen. Men da trenger jeg alt,pga at den gamle PC-en blir overlatt til ungene. Det eneste jeg ikke trenger er skjerm og mus.

Lenke til kommentar

Den handlevogna ser bra ut, men jeg hadde glatt ofret den ene harddisken for 4gb ram - 4gb ram er snart et must, til hans bruk hadde ikke 8gb vært bortkastet heller, og så trenger han kanskje et OS hvis han ikke har fra før da? Anbefaler Vista 64bit Business til hans bruk.

Siden han ikke skal spille noe særlig kunne han greid seg med ett rimeligere skjermkort.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Fin vogn - for en gamer, men han skal som sagt ikke ha maskin til spilling, har ikke bruk for 8800GT, og jeg regner også med han ikke skal overklokke, dermed greier han seg uten Thermalright´en.

Tro det eller ei - men det finnes folk som faktisk hverken spiller eller overklokker :p

Bytt ut 8800GT med f.eks et ATI 3650/2600XT eller Nvidia 8500/8600 og dropp kjøleren. Og kjøp heller 2x 4gb sett (med 2x2gb brikker), gjerne av såkalte "billigmerker" som Twinmos. Han trenger heller ikke et X38 kort, gå heller for et bra og rimelig P35 kort som f.eks Gigabyte P35-DS3R.

Lenke til kommentar

Takker for fine innspill. Det stemmer at jeg ikke spiller noe særlig, men overklokking er jeg ikke helt ukjent med. Men Q9450 er vel kanskje et godt utgangspunkt for OK? Vil dere si at Thermalright er et must ved OK? Hva med støy ifra disse oppsettene som har blitt presentert her?

Lenke til kommentar

Kan en prosessor bli for bra? Og til videoredigering/enkoding trenger man mer cpu kraft enn de fleste spill.

Thermalright´en er ikke et must for overklokking men den vil hjelpe deg å klokke ganske mye høyere enn de fleste andre kjølere. Når det gjelder støy kan du velge selv, du må nemlig kjøpe vifte selv (120mm), Samsung HD´er er kjent for å være stille, et Corsairpower bråker heller ikke mye.

Lenke til kommentar

hvis du aldri kommer til å spille så kan du velge budget klassen av skjermkort. du får vell fremdeles GF7100 med 64mb ram. de koster rundt 2-300. eller HD3400 serien. siste har god støtte for decoding av HD materiale som f.eks BD eller hd-dvd. hvis du ikke skal bruke windows er nvidia et bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...