detvarvondtdet Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Hei. Jeg har 2 maskiner. 1 med win 98se, og 1 med xp home. Begge er Norske versjoner. Jeg har adsl fra NGT som jeg etter litt om og men har fått til å dele mellom maskinene. Har en Cisco router "ut fra veggen" inn i en switch, og kabel fra begge maskinene inn i switchen. Dette fungerer utmerket. Så til problemet Jeg får ikke maskinene til å "snakke sammen". Det vil si, Den maskinen med win 98se har jeg cd-brennern og printeren min koblet til, og det er litt viktig at jeg kan overføre filer fra xp-maskinen til den. Den med 98se kan faktisk pinge den andre maskinen min som har ip 10.0.0.4, men xp maskinen får ikke noe respons fra 98se maskinen som har ip 10.0.0.2. Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei? Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Prøv å aktivere "Guest-kontoen" i XP.. Begge maskinene har fast ip? Lenke til kommentar
Sindre Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 tør jeg spørre hvorfor du har 10.0.0.X til Ip-addresse? Jeg anbefaler 192.168.0.1 og 2 til ip-adresser, 10.0.x.. brukes bare på store nettverk. sjekk at du har samme subnet mask på begge maskinene. det vanligste er her 255.0.0.0 sjekk at du har installert IPX protokollene. (er det i samme pakka som tcp/ip i XP? husker ikke det. ) håper dette hjelper. noen som gidder og svare på mine spørsmål? jeg spurte jo mer enn jeg svarte Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2003 Prøv å aktivere "Guest-kontoen" i XP.. Begge maskinene har fast ip? -Ja, fast ip og aktivert guest konto. Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2003 tør jeg spørre hvorfor du har 10.0.0.X til Ip-addresse?Jeg anbefaler 192.168.0.1 og 2 til ip-adresser, 10.0.x.. brukes bare på store nettverk. sjekk at du har samme subnet mask på begge maskinene. det vanligste er her 255.0.0.0 sjekk at du har installert IPX protokollene. (er det i samme pakka som tcp/ip i XP? husker ikke det. ) håper dette hjelper. noen som gidder og svare på mine spørsmål? jeg spurte jo mer enn jeg svarte -Ok her var det noe konkret å ta fatt i :wink: Takk for det. Hvorfor jeg har 10.0.0.x vet jeg ikke Det var det som sto når jeg sjekket med ipconfig på maskinene. Skal sjekke ut subnet mask og IPX protokollene nå. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 det vanligste er her 255.0.0.0 Nja det er egentlig 255.255.255.0, hvis du bruker 192.168.0.x Nei gjør det enkelt kjør xp wizarden på begge maskiner (husk å si at begge maskiner kobler til nettet gjennom en hub), sett fast ip 192.168.0.x 255.255.255.0 (subnetmask) Så må du passe på å mekke litt på firewallene :wink: Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2003 det vanligste er her 255.0.0.0 Nja det er egentlig 255.255.255.0, hvis du bruker 192.168.0.x Nei gjør det enkelt kjør xp wizarden på begge maskiner (husk å si at begge maskiner kobler til nettet gjennom en hub), sett fast ip 192.168.0.x 255.255.255.0 (subnetmask) Så må du passe på å mekke litt på firewallene :wink: Har prøvd å kjøre den wizen på begge maskinene. Det var etter det jeg prøvde å pinge dem. Og den med 98se fint kunne pinge den med xphome, men ikke motsatt!? Den med 98se hadde jeg nylig reinstalert os og ikke lagt inn no brannmur/antivirus enda. Den med xphome var helt ny og ikke lagt inn Norton enda. Men er det "innebygd" brannmur i home edition?? i egenskaper på nett tilkoblingen min er det ingen avansert tab. Det er vel eventuelt der en firewall skal kunne skrus av/på ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 tør jeg spørre hvorfor du har 10.0.0.X til Ip-addresse?Jeg anbefaler 192.168.0.1 og 2 til ip-adresser, 10.0.x.. brukes bare på store nettverk. sjekk at du har samme subnet mask på begge maskinene. det vanligste er her 255.0.0.0 sjekk at du har installert IPX protokollene. (er det i samme pakka som tcp/ip i XP? husker ikke det. ) Både 10.0.0.* og 192.168.* er jo avsatt til private nett og hva du bruker er vel knekkende likegyldig. NGT-routeren deler ut adresser automatisk som alt han trenger er og sette maskinene opp til og ta i mot IP automatisk. IPX er da ikke nødvendig men det kan godt hende disse vil gi kontakt hvis TCP/IP ikke gjør det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 tør jeg spørre hvorfor du har 10.0.0.X til Ip-addresse?Jeg anbefaler 192.168.0.1 og 2 til ip-adresser, 10.0.x.. brukes bare på store nettverk. sjekk at du har samme subnet mask på begge maskinene. det vanligste er her 255.0.0.0 sjekk at du har installert IPX protokollene. (er det i samme pakka som tcp/ip i XP? husker ikke det. ) Både 10.0.0.* og 192.168.* er jo avsatt til private nett og hva du bruker er vel knekkende likegyldig. NGT-routeren deler ut adresser automatisk som alt han trenger er og sette maskinene opp til og ta i mot IP automatisk. IPX er da ikke nødvendig men det kan godt hende disse vil gi kontakt hvis TCP/IP ikke gjør det. Er enig, fast ip er overvurdert, man trenger det bare hvis maskinen har treg oppstart, og begge adressene er fint mulig å bruke, bruker begge selv siden jeg har to nettverkskort (og dum maskin hvis den ikke får fast) IPX er en gammel protokoll som ikke skal være nødvendig, tror Heroes 4 trenger den for multiplayerspilling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå