Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! PC går i sort/ BIOS ROMcheksum error

Anbefalte innlegg

Ok folkens, nå har jeg sett meg nødt til å benytte meg av det fantastiske INTERNETTET til å løse et pc-problem jeg har. Håper noen av dere kan hjelpe meg.

Problemet er som følger:

På eget initiativ "konker" maskinen plutselig, og en sort skjerm dukker opp med følgende skrift(har ikke korrekt avskrift, poster det når jeg opplever det igjen?:

BIOS et eller annet..

Finner ikke floppy

Finner ikke tastatur

System halt..

------

Ok, kanskje litt dårlig forklart, men det er tydelig at hovedkortet leter etter floppy og tastatur. jeg har ikke floppy, så det burde egentlig ikke være noe særlig problem. Har nytt Enermax Aurora, som egentlig ikke burde by på særlige problemer..

Har også vært i bios og fikset så kortet egentlig bare skal lete etter hd og cdrom..

Når feilmeldingen dukker opp, er det eneste som fungerer å skru pcn fullstendig av, altså, reset fungerer ikke, da dukker den samme meldingen opp.

Har nå lastet ned oppdatering til bios hos xfx, og en time etter har jeg enda ikke sett noe n feilmelding.

Her er systeminfo:

Windows XP pro 2002

XFX nForce 680i LT SLI Motherboard

XFX GeForce 8800 GT gpu

Intel Core 2 Duo E 6550 2,33 ghz cpu

Crucial Ballistix 2gig ram

Samsung HD250HJ

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

Håper noen kan hjelpe meg i jakten på løsning.

Endret av Brynja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er meldingen jeg får::

Award Bootblock BIOS v 1.0

Copyright 2000, Award Soft, inc.

BIOS ROMcheksum error

Keyboard error or no keyboard present

Detecting floppy drive A media

Drive A error

System halt

Lenke til kommentar

BIOS ROMcheksum error

Drive A error

System halt

Regner med at du har et usb tastatur? Gå i bios og sett disabled på "halt on all error" samt at usb tastaturet skal styres av bios.. Samtidig kan du jo sette at du ikke har floppy.. Case solved...

Endret av OldDuke
Lenke til kommentar

BIOS ROMcheksum error

Drive A error

System halt

Regner med at du har et usb tastatur? Gå i bios og sett disabled på "halt on all error" samt at usb tastaturet skal styres av bios.. Samtidig kan du jo sette at du ikke har floppy.. Case solved...

Takk skal du ha! Var sikker på at det var noe sånt når det gjaldt floppy, men fant ikke. nå har jeg funnet det,og lært noe nytt.

Håper dette fungerer!

Lenke til kommentar

Ok, endret i bios, men har maskinen konket noe seriøst etterpå, og bios ble reset.

Har gjort endringene igjen. Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre.

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg setter at bios skal styre dette?

Noen som vet om det kan være noe galt med selve tastaturet, problemet oppstod ikke før jeg hadde brukt det en stund.

Etter hvert har det vist seg at det kun er når jeg er passiv at dette skjer, eller, det har aldri skjedd når jeg har sittet og spilt spill...

Lenke til kommentar

Ja, det skal være gjort, lastet ned en iso. fil og kjørte den i boot. trodde det skulle løse problemet mitt.

Tror det er tastaturet, men det høres så sinnsykt rart ut. Har diskutert det med flere andre , og alle syns det høres ut som en bizzar greie at tastaturet velter hele systemet mitt...

Lenke til kommentar
Er dette et problem du nylig har fått etter bruk fra flere måneder? Hvis dette er problem etter nylig pc-bygging så tipper jeg at det er ram instillingene som er problemet, 680 chipsettet er litt spesielle.

Skal sjekke ut dette nå.. Som du foreslår har jeg nettopp satt sammen en ny maskin... men sitter nå med et saitek eclipse tastatur, og har enda ikke opplevd problemer.

Men, igjen, jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan i svarte et tastatur kan velte hele denne herligheten jeg nettopp har anskaffet meg.

Lenke til kommentar
Har selv 680 chipsett og måtte ha ram-instillingene på 1.9V. Hadde tidligere alt på default eller 2.1v som er anbefalt av corsair og XP hang seg tilfeldig når som helst.

Ok, men problemet mitt virker å være noe med usb-portene, for nå konket saitek-et også..

PC-en hang seg ikke, da fordi jeg har endret i bios.Så da har vi kommet ned til det.

Kan det da være noe galt med USB-portene? Noen som vet om jeg kan styre dette i BIOS?

Lenke til kommentar
Hvis du får det til så prøv med en bios update?

Får du samme problem med hvilket som helst usb port?

Prøvd å ha kun mus og tastatur tilkoblet og alt anna usb koblet fra?

Prøvd anna tastatur?

Har prøvd alt av usb-kombos, og har prøvd et annet tastatur, det mistet også strømmen en periode.

Har ingenting annet koblet til i usb.

Har også oppdatert bios.

Går det an å sjekke hvordan det står til med strøm til usb-portene? evt er det vanlig at disse er ustabile?

Lenke til kommentar

Jeg også!

Har nå satt ned volten på ram, det kan være det har gitt et utslag i hele kortet. (vet ikke om det er en helt idiotisk påstand)

Har plugget i enermax aurora-tastaturet igjen, og skal nå se om dette fører til suksess...

Dere hører garantert fra meg igjen hvis det ikke fungerer..

Lenke til kommentar

BIOS ROMcheksum error

Den ROMchecksum error meldinga kan visst ha sammenheng med batteriet til Bios, dårlig batteri gir denne feilmeldinga og Bios blir skikkelig nullstilt når maskina er avslått - alle justeringer går tilbake til "default" - en kjapp plass og se problemet er klokka i Bios som går feil. Er ho riktig og maskina er slått av ei stund vil den være feil når man ser der ved neste oppstart.

Var borti et annet problem som ei strømforsyning på vei til "jaktmarkene" resulterte i, på den PC-en slutta musa som var kobla til PS2 kontakten og virke. Løsninga blei og bytte PSU. Satt inn "mi" Corsair 450W forsyning som venta på flere deler til ny PC før jul og den løste problemet med musa, men PSU som blei tatt ut var nok "dødsens" - det gikk ikke og "jumpstarte" den når den var ute av PC-en.

Lenke til kommentar

BIOS ROMcheksum error

Den ROMchecksum error meldinga kan visst ha sammenheng med batteriet til Bios, dårlig batteri gir denne feilmeldinga og Bios blir skikkelig nullstilt når maskina er avslått - alle justeringer går tilbake til "default" - en kjapp plass og se problemet er klokka i Bios som går feil. Er ho riktig og maskina er slått av ei stund vil den være feil når man ser der ved neste oppstart.

Var borti et annet problem som ei strømforsyning på vei til "jaktmarkene" resulterte i, på den PC-en slutta musa som var kobla til PS2 kontakten og virke. Løsninga blei og bytte PSU. Satt inn "mi" Corsair 450W forsyning som venta på flere deler til ny PC før jul og den løste problemet med musa, men PSU som blei tatt ut var nok "dødsens" - det gikk ikke og "jumpstarte" den når den var ute av PC-en.

Med tanke på at alt ble kjøpt og innstallert for to uker siden, tviler jeg på at batteriet er problemet.

Etter jeg skrudde ned volten på ram har pcn nå gått sin lengste periode uten å konke.. har konkludert med at det ikke er noe galt med tastaturet, ettersom musen også døde noen av gangene.

Hvis dette ikke fungerer, så tror jeg neste blir å sjekke batteriet, evt hele hovedkortet..

takk for hjelp så langt!

PS: evt nye lesere av tråden må bare legge til innformasjon. Selv om det fungerer nå, kan det jo fortsatt hende at noe er galt.. jeg tester ut alle muligheter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...