RKR1992 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Lurte på hvrdan man ghosta bilde? Hvis du ikke skjønner hva jeg mener har jeg en link der man ser åssen jeg vil ha det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=877127&hl= Lenke til kommentar
Itw Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Mine innlegg vil vite det jeg og, var jo kult:) Endret 23. februar 2008 av Itw Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Du tar to eller flere bilder rett etter hverandre fra et kamera som står i ro, eks med en tripod e.l. Så legger du bildene over hverandre i lag (Bruk et bildebehandlingsprogram som tillater deg å jobbe med lag, photoshop, gimp, e.l) og reduser opacityen på det laget som inneholder motivet du vil lage en "ghost" av. Jo lavere opacity jo svakere "ghost" effekt. Edit: Om bakgrunnen er i bevegelse, eksempelvis som følge av vind som flytter bladene på et tre eller en kompis som tilfeldigvis løper forbi bak motivet, kan du fjerne deler av det laget som inneholder motivet som skal være "ghosten" ved å bruke et verktøy som fjerner bildeinformasjon i det aktuellet laget, slik som eraser tool i Photoshop. Endret 23. februar 2008 av fargoth Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Du tar to eller flere bilder rett etter hverandre fra et kamera som står i ro, eks med en tripod e.l. Så legger du bildene over hverandre i lag (Bruk et bildebehandlingsprogram som tillater deg å jobbe med lag, photoshop, gimp, e.l) og reduser opacityen på det laget som inneholder motivet du vil lage en "ghost" av. Jo lavere opacit jo svakere "ghost" effekt. Edit: Om bakgrunnen er i bevegelse, eksempelvis som følge av vind som flytter bladene på et tre eller en kompis som tilfeldigvis løper forbi bak motivet, kan du fjerne deler av det laget som inneholder motivet som skal være "ghosten" ved å bruke et verktøy som fjerner bildeinformasjon i det aktuellet laget, slik som eraser tool i Photoshop. Finner ikke opacity knappen, kan du vise meg et bilde hvor den er ( printscreen) ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Øvst til høgre i lagpanelet (det vetle vindauget nede til høgre i PS der laga er lista opp). Det er ingen knapp, men det står opacity der. Redigert: Vist her: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...t&id=122763 Endret 23. februar 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Klarte det!! Tusen takk for hjelpen.... Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Bruker mitt bilde? hehe.. Bra det! For å få det 100% bør du bruke tripod, og helst fjernutløser slik at du ikke beveger kameraet. Lykke til! Endret 23. februar 2008 av cv-trial Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Bruker mitt bilde? hehe.. Bra det! For å få det 100% bør du bruke tripod, og helst fjernutløser slik at du ikke beveger kameraet. Lykke til! Håper det var greit for deg?, synes du hadde gjort det så bra;) Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Bruker mitt bilde? hehe.. Bra det! For å få det 100% bør du bruke tripod, og helst fjernutløser slik at du ikke beveger kameraet. Lykke til! Håper det var greit for deg?, synes du hadde gjort det så bra;) Det der er vel eit av de ghostingene eg har gjort som faktisk er dårlige . Men selfølgelig er det heilt greitt at du bruker bildene mine Legg ut bilde når du har prøvd deg på ghosting du også da! Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Bruker mitt bilde? hehe.. Bra det! For å få det 100% bør du bruke tripod, og helst fjernutløser slik at du ikke beveger kameraet. Lykke til! Håper det var greit for deg?, synes du hadde gjort det så bra;) Det der er vel eit av de ghostingene eg har gjort som faktisk er dårlige . Men selfølgelig er det heilt greitt at du bruker bildene mine Legg ut bilde når du har prøvd deg på ghosting du også da! Ja her er det( ble ikke så veldig bra , men første gang jeg prøvde ) Lenke til kommentar
Itw Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er man nødt og bruke stativ på slike bilder? Regner med at om man ikke bruker stativ så må man klippe ut det man skal ghoste? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er man nødt og bruke stativ på slike bilder?Regner med at om man ikke bruker stativ så må man klippe ut det man skal ghoste? Man trenger ikke stativ, men det gjør jobben 100 ganger lettere. Kan jo bruke alternativ som f.eks å sette kamera på bakken eller oppå noe. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er man nødt og bruke stativ på slike bilder?Regner med at om man ikke bruker stativ så må man klippe ut det man skal ghoste? Naturligvis ikke, man kan sette kameraet på noe annet stødig og få et like godt resultat. Du kan til en hviss grad gjøre hele prosessen håndholdt også uten å møte de store utfordringene mtp etterarbeid dersom kameraet kan skyte mange bilder over en kort tidsperiode (Såkalt burst-mode). Holder du kameraet relativt stødig og forograferer mange bilder over et kort tidsrom vil ikke bakgrunden ha endret seg nevneværdig fra bilde til bilde. Som jeg skrev i inlegget lengre oppe kan man også fjerne deler av bakgrunden rundt objektet som skal ghostes ved å bruke "et verktøy som fjerner bildeinformasjon i det aktuellet laget, slik som eraser tool i Photoshop." Dersom man ender opp med å fjerne alt utenom objektet som skal ghostes har man i prinsipp oppnåd det samme som å kutte ut nettop dette, men man har friheten til komme så nær man bare vil og samtidig regulere hvilken opacity man skal nærme seg med. Dette impliserer også at man kan gjøre hele prosessen håndholdt, men jo mer forandring utenom objektet som skal ghostes, jo mer må man nødvendigvis fjerne rundt det for ikke å oppnå ghosting av dette også. Moralen er altså: jo mindre bevegelse utenom motivet som skal ghostes, jo mindre etterarbeid må man foreta seg i etterkant. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det første bildet i denne tråden (av meg på sykkel) er tatt håndholdt, og det er en grunn til at det ikke er mer enn 2 bilder i det! Jeg ville annbefalt på det sterkeste å bruke stativ og helst bruke selvutløser, om du ikke har dette så bruker du bare en stein, bakken, eller eit eller annet rundt deg som er enkelt og stødig! Tilbake til bildet RKR1992.. Bra ghosting, verre motiv da! Litt kjedelig at han bare springer og hopper, og den åpne jakka ødelegger! Men men.. bra ghostet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå