Kurt Grusom Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Nettopp. Hvor har du denne JOBO'en fra? God tur! Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Backup av Jobo´n er også viktig å tenke på! Det er jo her bærbar PC kommer inn i bildet. Opplastning til nettet er et annet alternativ. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Nettopp. Hvor har du denne JOBO'en fra? God tur! Jeg har kjøpt min gjennom noen kontakter jeg har. Men du får kjøpt de hos FotoVideo; og prisene der synes jeg er greie. Tom Endret 24. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Min liste ville vært: Canon 30D Canon 10-22mm eller Sigma 12-24 Canon 35mm f/2 Sigma 50-150mm + 1.4x converter Speedlite 430EX Slingshot + sekk Monopod + Gorillapod Minnekort/disk Jeg ville nok ikke savnet 25-34mm og 36-49mm spesielt, så jeg ville droppet normalzoomen til fordel for et lyssterkt fastobjektiv. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg tror ikke du skal satse på backup av bildene dine ved opplasting til nett noen av stedene du drar, du finner nettilgang men ikke veldig kjapp. Backup til CD er lettere å få til. Nå vet jeg ikke når du reiser, men det er "relativt" vått enkelte perioder så det er noe å tenke på utstyrsmessig. Hoi An er for øvrig relativt fotogen, men nok verdt å komme seg ut av hvis du har en hel uke den; mye turisme der i forhold til størrelsen (men for en god grunn). Å leie en motorsykkelguide for en dag eller to sprenger ikke banken, og de kan ta deg til steder hvor hvite mennesker ikke er normen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg tror ikke du skal satse på backup av bildene dine ved opplasting til nett noen av stedene du drar, du finner nettilgang men ikke veldig kjapp. Backup til CD er lettere å få til. Jeg har ikke tenkt til å prøve slike stunts som nettbasert backup - det er lite aktuelt når det er snakk om 10-20GB med data! Tror nok ikke backup CD blir noe særlig vellykket heller av samme grunn. DVD derimot ... Nå vet jeg ikke når du reiser, men det er "relativt" vått enkelte perioder så det er noe å tenke på utstyrsmessig. Hoi An er for øvrig relativt fotogen, men nok verdt å komme seg ut av hvis du har en hel uke den; mye turisme der i forhold til størrelsen (men for en god grunn). Å leie en motorsykkelguide for en dag eller to sprenger ikke banken, og de kan ta deg til steder hvor hvite mennesker ikke er normen. Vi starter turen 1. mars - det skal visst være i den mer tørre perioden, så det bør gå greit. Men det er alltids noe å ha i bakhodet. Tipset om motorsykkelguide absolutt noe å ta med seg. Regner med at vi kommer til å leie en båt med mannskap hvis det mulig - noe vi gjorde med stort hell på Cuba. Tom Endret 25. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg har ikke tenkt til å prøve slike stunts som nettbasert backup - det er lite aktuelt når det er snakk om 10-20GB med data! Tror nok ikke backup CD blir noe særlig vellykket heller av samme grunn. DVD derimot ...Og hvis du brenner dobbelt opp hver gang, og sender den ene kopien til Norge, burde sjansen for tapte data være liten... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg har ikke tenkt til å prøve slike stunts som nettbasert backup - det er lite aktuelt når det er snakk om 10-20GB med data! Tror nok ikke backup CD blir noe særlig vellykket heller av samme grunn. DVD derimot ...Og hvis du brenner dobbelt opp hver gang, og sender den ene kopien til Norge, burde sjansen for tapte data være liten... Nå er jeg nok dessverre mer lat enn paranoid, så jeg tror nok at jeg klarer meg med Jobo-en ... Tom Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Da får du behandle joboen som det var dronningens juveler. Eller ta med 2-3 Joboer å ha backup av de Lenke til kommentar
sebste Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Nå har det seg slik at jeg skal på mye av samme turen snart selv. Dvs, bangkok til Hong Kong, igjennom Kambodja, Vietnam og Kina. Skal nok være borte litt lengere enn deg men:) Jeg er planlegger stort sett det samme som deg, bortsett fra at jeg ønsker å reise MYE lettere. Så for meg blir det: Canon 400D med Tamron 17-50mm f2,8 Canon EF 70-200mm f4L IS Mer vidvinkel enn 17mm er noe jeg lett klarer meg uten. Kanskje tar jeg med en Gorillapod, ellers blir det frihånd. (4 stops IS er noe som må oppleves ) Ellers blir det vel 16GB + 8GB + 2x4GB + 2x2GB Sandisk Extreme minnekort. På denne måten slipper jeg å tenke på å se på bilder før jeg kommer hjem, er der for å oppleve:) Det eneste jeg lurer på er sekk. Oppdaget faktisk denne tråden når jeg lette etter ryggsekk tråder. Der skal jeg ha en liten kombinert kamera/tursekk, som IKKE skal se ut som en fotosekk, tåle ekstremt regnvær, ha to skulderreimer (ikke noe slingshot tøys), og være god på ryggen. Noen som har noen tips? -Seb Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 OffTopic: Har hørt av LowePro MiniTrekker AW er god, med omtrent den plassen du trenger. Vurderer denne selv. Noe å sjekke ut? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Det eneste jeg lurer på er sekk. Oppdaget faktisk denne tråden når jeg lette etter ryggsekk tråder. Der skal jeg ha en liten kombinert kamera/tursekk, som IKKE skal se ut som en fotosekk, tåle ekstremt regnvær, ha to skulderreimer (ikke noe slingshot tøys), og være god på ryggen. Noen som har noen tips? -Seb Med mindre du vil ha en dryzone eller noe lignende upraktisk vil mitt råd være en (foto) ryggsekk som oppfyller kravene ovenfor minus vanntetting + en regnponcho. I heftig regnvær er det siste sterkt å foretrekke, spesielt hvis det er byger siden du da kan ha kamera ute under ponchoen klar til bruk når det letter, eller hvis du er under ett tre (eller bare føler deg litt modig) Jeg brukte dette nå jeg gikk på tur i fjellene i dominica. Der regner det til tider heftig mye. Endret 28. februar 2008 av sverreb Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvor får man tak i poncho? Nå sporer vi veldig av, men siden dette kan være nyttig info også for trådstarter, kan det gå.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg skal på en ferietur til Kambodja og Vietnam neste år. I den forbindelsen driver jeg å sette opp en liste over hva jeg bør ha med av optikk og annet tilleggsutstyr. Noe av utstyret må anskaffes, noe har jeg, og noe vurderer jeg å bytte ut. Jeg skal på en lignende tur (bangkok -> saigon via kambodja 2 uker). Siden jeg ikke har vært der enda så vet jeg jo ikke helt hva som vil funke og ikke funke riktig enda, men jeg kan likevel si hva jeg har tenkt å ta med. (Har vært på noen andre lignende turer så en viss ide har jeg) Jeg bruker nikon så du får bytte ut med tilsvarende canon. Kamera: 1 D200 1 D100 (Backup kamera. Håper jeg ikke trenger den, men ryker 200'n så er jeg glad for at jeg har den med) Optikk 1 sigma 10-20 (Spesialitetsoptikk, brukes sjeldent, men kritisk de gangene jeg bruker den) 1 nikkor 17-55 f2.8 (Denne sitter på kamera) 1 nikkor 70-300 VR (Praktisk, lett og overraskende skarp reisetele) kanskje: 60 micro, 30 f1.4 Lagring: 10x 4Gb CF minnekort 1x 40 Gb epson 2000 (Backup av minnekort. Sletter aldri kortene på tur) Diverse: SB800 blitz Geopic II geotagger gitzo 530 + giottos 1302 stativ (mikrostativ. 30 cm langt og veier 0.7 Kg sammenpakket, men kan holde D200 + 17-55 stabilt) 77 mm polafilter oppbevaring (ikke avgjort): National geographic medium ryggsekk eller pelican 1500 slingshot 100 eller medium toploader med ekstra linsevesker. Regnbeskyttelse: Poncho ziplock poser desiccant (for uttørking av fuktige gjenstander) Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvor får man tak i poncho? Nå sporer vi veldig av, men siden dette kan være nyttig info også for trådstarter, kan det gå.. Kjøpte min på nomaden (Reiseutstyrsbutikk bak slottet i oslo). Bor du ikke i oslo så kan du prøve hos sportsbutikker med tur og villmarksvarer ev. bestille. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvor får man tak i poncho? Nå sporer vi veldig av, men siden dette kan være nyttig info også for trådstarter, kan det gå.. Sportsbutikk/turbutikk Lenke til kommentar
RenPerle Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvor får man tak i poncho? Nå sporer vi veldig av, men siden dette kan være nyttig info også for trådstarter, kan det gå.. Koster 19,- på Clas Ohlson Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvor får man tak i poncho? Nå sporer vi veldig av, men siden dette kan være nyttig info også for trådstarter, kan det gå.. Koster 19,- på Clas Ohlson Tusen hjertelig takk! <3 Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jeg var ute på tur i fjor, 4 måneder fra Singapore til Beijing. Hadde med 350D, Tamron 17-50 og Canon 70-200 f4L, en liten ekstern blitz fra Metz og en Vosonic VP8360 harddisk med minnekortleser. Jeg prøvde så godt jeg kunne å ta backup på dvd der jeg kunne, men det var ofte langt mellom hvert sted, i alle fall på landsbygda, så det endte med at jeg kjøpte en liten ekstern harddisk i Beijing som jeg kopierte bildene til og la i bagen til kjæresten. Jeg kunne fint klart meg uten telezoomen, og om jeg kunne velge igjen ville jeg tatt med Tamron 90mm macro, den er liten og lett. Blitzen brukte jeg kun et par ganger, og om du har med kompaktkamera ville jeg lagt igjen blitzen. Hvorfor ikke ta med 350D istedenfor 30D? Da sparer du både vekt og plass, og penger om noen skulle ta det. Ikke er det merkbar forskjell i bildekvaliteten heller, men en stor ulempe med 350D er at man ikke kan ta liten JPG og raw samtidig. Det er fint å ha noen små bilder man kan sende hjem, og det var mange av de fineste bildene fra turen som dessverre ble tatt i den dårligste kvaliteten. Det høres ikke ut som om du skal ut på en typisk backpacker-tur, så da har du kanskje anledning til å ha med litt mer saker? I forhold til afrika er asia veldig trygt, og man er mest utsatt for ran mens man sover, eller når man krysser gata og prøver å unngå å bli truffet av 1000-vis av mopeder som sneier deg. Det var et par ganger jeg savnet noe videre enn 17mm, men det er jo ikke noe problem å sy sammen flere bilder senere. Jeg ville satset på å reise så lett som mulig, det er mye å se på og man vil ikke bruke alt for lang tid til å bytte objektiver og styre med det tekniske. Hoi An var en hyggelig by, og fikk sydd meg et par fine dresser der. Kan anbefale A Dong Silk på Le Loi 40 om du skulle finne på å gjøre det samme. Noen bilder på flickr. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 OT: bra innlegg erlingba. Fine bilder på flickr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå