k-ryeng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Det som kan være en ide, er å ta med den største Gorilla-poden i tillegg til monopoden. Da blir ikke for mye å dra med; men gir meg noen fler muligheter.Høres ut som en meget god idé... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Når det gjelder PC, så har jeg en gammel Dell Latitude C400, som jeg vurderer å ta med. Hvis jeg ikke har fått skaffet meg en Asus eee istedet. I såfall blir Jobo-en brukt som ekstern hard-disk. Fordelen med en eee, er at den er så liten at jeg ikke trenger en egen PC-lomme i fotobagen. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Når det gjelder PC, så har jeg en gammel Dell Latitude C400, som jeg vurderer å ta med. Hvis jeg ikke har fått skaffet meg en Asus eee istedet. I såfall blir Jobo-en brukt som ekstern hard-disk. Fordelen med en eee, er at den er så liten at jeg ikke trenger en egen PC-lomme i fotobagen.Kan nå være kjekt å ha i alle fall - selv om du ikke bruker den på den turen :-) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hadde bare tatt med masse minnekort jeg... De koster nesten nada, og tar liten plass. Når jeg reiser, reiser jeg lett. Som kul turist har du en domke f-2, med: 1 kamera 1 (maks 2) objektiv masse minnekort 1 polafilter ekstra batterier pussesaker ladeutstyr kompaktkamera Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Hadde bare tatt med masse minnekort jeg...De koster nesten nada, og tar liten plass. Gode argumenter for å legge igjen PC-en. Må vi absolutt se på bildene, så kan vi bruke kamera. Kommer uansett til å ta med Jobo'en - den er kompakt og får plass i safen. Alltid greit å ha bildene på to steder. Når jeg reiser, reiser jeg lett. Det motsatte av meg med andre ord. Som kul turist har du en domke f-2, med: 1 kamera 1 (maks 2) objektiv masse minnekort 1 polafilter ekstra batterier pussesaker ladeutstyr kompaktkamera Kul har jeg vel aldri vært. Det eneste ankepunktet jeg har med domke f-2, er at det er en skulderbag. Og jeg er allergisk mot skulderbagger. Så det må bli sekk. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Utrolig slitsomt å gå med skulderbag i lengre perioder, ja. Mye mer behagelig å ha sekk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Det eneste ankepunktet jeg har med domke f-2, er at det er en skulderbag. Og jeg er allergisk mot skulderbagger.Så det må bli sekk. Har ikke du Slingshot? Den vil jo være suveren på sånne turer... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Det eneste ankepunktet jeg har med domke f-2, er at det er en skulderbag. Og jeg er allergisk mot skulderbagger.Så det må bli sekk. Har ikke du Slingshot? Den vil jo være suveren på sånne turer... Slingshoten vil muligens være med på turen. Men den er litt idet minste laget til å ta med på flyet. Mangler plass til krimbøkene jeg skal lese på flyet, genseren jeg ikke trenger når jeg kommer frem osv. Det er en mulighet at den havner i kofferten og blir brukt når jeg først har kommet frem. Tom edit: leif Endret 23. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
GLN Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 WOW Øivind er kuuuuul Hehe neida, men tror Tom har fått et bilde nå på hva han skal ha med seg. Gorilla-pod hørtes smart ut, og polar/uv-filter hadde ikke vært dumt. Slingshoten kan du jo ta med å bruke vis du skal på turer i byer osv, ellers kan du bruke sekken på flyet, lange turer der du skal ha med deg mat/klær osv. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Alt kommer vel an på hva som er formålet med turen. om det er en guttetur til Asia eller om det er en fototur. Til en guttetur ville jeg ikke ha tenkt på å ta med stativ. Slingshot er ok hvis en ikke skal ha med seg bærbar pc, men hvis dette er en dedikert fototur hører en bærbar pc absolutt med etter mening og slingshot´en tar ikke bærbar pc. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Alt kommer vel an på hva som er formålet med turen. om det er en guttetur til Asia eller om det er en fototur. Til en guttetur ville jeg ikke ha tenkt på å ta med stativ. Slingshot er ok hvis en ikke skal ha med seg bærbar pc, men hvis dette er en dedikert fototur hører en bærbar pc absolutt med etter mening og slingshot´en tar ikke bærbar pc. Det er vel en mest en guttetur med deltagere av begge kjønn. Vi har først en drøy uke med sightseeing (Siem Reap, Angkor Vat, Saigon, Mekong deltaet osv) før vi har en uke med slaraffenliv ved Hoi An. Da en del av oss ikke er noen strandløver, så blir det vel noen ekspedisjoner siste uka også. Tom Lenke til kommentar
GLN Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Høres ut til som en vanvittig kjekk så spennende tur, hadde ikke sagt nei til å være med. Regner med det blir en del bilder når jeg skal til Tunisia i sommer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Høres ut til som en vanvittig kjekk så spennende tur, hadde ikke sagt nei til å være med.Regner med det blir en del bilder når jeg skal til Tunisia i sommer Mange spennende motiver i Tunisia. Prøv å komme deg til Kartago. Tom Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Var på en 2 mnd rundreise i Vietnam i 2000, meget vakkert land og ekstremt billig å være der, halvliter øl til ca 3-4 kr dengang! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Var på en 2 mnd rundreise i Vietnam i 2000, meget vakkert land og ekstremt billig å være der, halvliter øl til ca 3-4 kr dengang! Tok du noe særlig med bilder den gangen ? I såfall gikk det vel i analogt ? Tom Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hadde så og si null fotointeresse den gangen, men tok en del intetsigende bilder med en analog kompaktkamera. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Om dette med laptop for å se på bildene, selv de kjipeste bo-alternativer i dag har vel TV, så en AV kabel kan vel erstatte laptopen sånn sett (30D kan dette ja?). Kanskje ta med en scart-overgang og, ikke alle TVer som har coax-innganger Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hørtes ikke dumt ut.. Min liste (basert på det du trenger): 5x 2GB SanDisk Ultra III (det burde da ærlig talt holde? Hvor lenge er du borte?) 30D'en + Sigma 17-70'en din, hvis du vil bytte så velg Tamron 17-50 f2.8. Canon 10-22mm Sigma 50-150 f2.8 eller Canon 70-200 f4 med eller uten IS Speedlite 430ex God sekk Lite, lett stativ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Om dette med laptop for å se på bildene, selv de kjipeste bo-alternativer i dag har vel TV, så en AV kabel kan vel erstatte laptopen sånn sett (30D kan dette ja?). Kanskje ta med en scart-overgang og, ikke alle TVer som har coax-innganger Det er jo en ide. Både Jobo'en og 30D har den muligheten. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Hørtes ikke dumt ut.. Min liste (basert på det du trenger): 5x 2GB SanDisk Ultra III (det burde da ærlig talt holde? Hvor lenge er du borte?) 30D'en + Sigma 17-70'en din, hvis du vil bytte så velg Tamron 17-50 f2.8. Canon 10-22mm Sigma 50-150 f2.8 eller Canon 70-200 f4 med eller uten IS Speedlite 430ex God sekk Lite, lett stativ Det jeg kommer til å ta med, kommer nok til å ligne veldig på listen din. I og med at jeg tar bilder i RAW, så vil nok 10GB være i det snaueste laget. Jeg tok 7GB i JPEG når jeg var i Kenya! Men det er der Jobo Spectator kommer innn. Der har jeg 80GB med plass. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå