Gå til innhold

Hva trenger jeg av fotoutstyr på Kambodja/Vietnam turen

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en ferietur til Kambodja og Vietnam neste år. I den forbindelsen driver jeg å sette opp en liste over hva jeg bør ha med av optikk og annet tilleggsutstyr. Noe av utstyret må anskaffes, noe har jeg, og noe vurderer jeg å bytte ut.

Det var en del nyttig informasjon i disse to artiklene:

http://photo.net/travel/vietnam/luong/

http://www.luminous-landscape.com/locations/vietnam.shtml

Så jeg ser for meg følgende fotoutstyr:

EOS 30D

EOS350D

EF 35mm f/2

Vidvinkel-zoom

Standard-zoom

Kompakt tele-zoom

1.4x konverter

Polariseringsfilter

Tilleggsutstyr:

Jobo Spectator 80GB

Minnebrikker 4x2GB + 3x1GB

Ekstra batteri til begge husene

Ryggsekk

Det er disse punktene jeg må tenke igjennom før sommeren, når jeg skal kjøpe optikken.

1. Vidvinkel-zoom

I og med at vi skal besøke Angkor Vat og omegn, så føler jeg at en vidvinkel-zoom kan være på sin plass her. Sigma 10-20mm, Sigma 12-24mm, Tokina 12-24mm, Canon EF-S 10-22mm eller den nye Tamron 10-24mm ?

2. Standard-zoom

Spørsmålet her er om jeg skal bare beholde Sigma 17-70mm som jeg har idag; eller oppgradere til noe annet. f/2.8 over hele området vil være det viktigste punktet her. Er det nødvendig ?

3. Kompakt tele-zoom

Denne er enkel. Sigma 50-150mm f/2.8 (versjon II) + Sigma 1.4x konverrter. Dette på grunn av kombinasjon brennvidde, optisk ytelse og lav vekt.

4. Ta med 350D

Er det noe vits? Eller kan den like gjerne ligge hjemme? Jeg ser for meg at jeg har med den om kveldene med 35mm påmontert. Eller holder det med Samsung NV8 som jeg har på si.

5. Ekstern blitz

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en 430EX i løpet av året. Men er det noe grunn til å ta den med på turen ?

6. Ryggsekk

Ettersom jeg skal ha med fotoutstyret med mere på flyet så blir det mange krav til sekken.

Jeg regner forøvrig med å opptil 15-17.000,- på optikk.

Har dere noen innspill, erfaringer ?

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Vidvinkel-zoom

I og med at vi skal besøke Angkor Vat og omegn, så føler jeg at en vidvinkel-zoom kan være på sin plass her. Sigma 10-20mm, Sigma 12-24mm, Tokina 12-24mm, Canon EF-S 10-22mm eller den nye Tamron 10-24mm ?

Canon 10-22 er jo bombesikker, men om du klarer deg med Sigma 10-20 med tanke på fortegning, vil den ikke være dum. Spørs mye hva du skal ta bilde av, jeg ville prioritert rettegnende vidvinkel, så Sigma 12-24 står sterkt hos meg. Den har forøvrig utklasset både Nikon og Canon 14mm f/2.8 i en test jeg leste; dog ikke den aller beste testen jeg har sett, men den kom uansett meget godt ut. Eneste ankemomentet er egentlig lysstyrken, men jeg tror du vil klare deg i de fleste tilfeller.

2. Standard-zoom

Spørsmålet her er om jeg skal bare beholde Sigma 17-70mm som jeg har idag; eller oppgradere til noe annet. f/2.8 over hele området vil være det viktigste punktet her. Er det nødvendig ?

Nei, nødvendig er det ikke. Det er kjekt å ha, dog. Du må jo i grunn se det an litt - er du fornøyd nok med den til at du tror den klarer seg? I de fleste tilfellene kan du regne med at du har like mye eller mer lys enn i Norge, så klarer du deg her, klarer du deg der...

4. Ta med 350D

Er det noe vits? Eller kan den like gjerne ligge hjemme? Jeg ser for meg at jeg har med den om kveldene med 35mm påmontert. Eller holder det med Samsung NV8 som jeg har på si.

Det var det jeg stusset mest på, tror faktisk jeg ville lagt den hjemme. Skal du ha 35mm med på kvelden, ville jeg utvilsomt satt den på 30Den i stedet - selv om det blir en mindre kompakt løsning. Trenger du ISO1600, gjør 30D den disiplinen litt bedre, og hvis du trenger det er det på kvelden...

5. Ekstern blitz

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en 430EX i løpet av året. Men er det noe grunn til å ta den med på turen ?

En 430EX er nå så kompakt, at jeg ville ikke latt den være igjen. Ville mye heller hatt med meg en 430EX enn ekstra kamerahus i hvert fall.

6. Ryggsekk

Ettersom jeg skal ha med fotoutstyret med mere på flyet så blir det mange krav til sekken.

Vi har fått inn Lowepro Vertex i butikken, og de ser meget bra ut. Har også plass til bærbar PC, dersom du tar med deg det. Du får sende en PM til Jamm og spørre hva han synes om den... Faktisk vurderer sjefen seriøst å kjøpe en slik, etter at vi takket være Jamm tok dem inn :-)

Oppsummert, jeg tror du klarer deg lenge med å kjøpe et skikkelig teleobjektiv og vidvinkel, personlig ville jeg neppe byttet ut 17-70. Ville ikke lagt igjen en blits til fordel for ekstra hus. Ellers så jeg ingenting om stativ - vet ikke hva du har, men ville nok hatt med et stativ på en slik tur, om ikke annet en pose til å ha ris i (ris får du mest sannsynlig tak i lokalt ;-) Så i hvert fall i en av guidene du linket til at du mest sannsynlig ville angre dersom du ikke hadde med tripod i noen gamle templer. Du trenger neppe noe stort og solid der, men kanskje får du tak i noe der borte så du slipper å reise med det.

Lenke til kommentar

Har ikke Canon, men kan komme med en del genrelle betraktninger.

Du må ha backup for bildene dine, å stappe alt i Jobo´n høres ikke trygt ut spør du meg. Du kan evt laste opp bildene i full str på nettet, mange internett cafeer i Vietnam, i Kambodsja vet jeg ikke. Jeg ville ha vurdert å tatt med en bærbar pc. Da kan du samtidig se igjennom bildene på kvelden for å justere på teknikk o.l, det gir mye glede å ha med bærbar pc på en slik fototur (egen erfaring). Fungerer også som en ekstra langringsplass for bildene.

Jeg ville ikke ha tatt med meg 2 speilreflekser, blir mye å bære på. Holder vel med en kompakt kamera i tillegg til 30D hvis du absolutt skal ha med deg ekstra kamera. Ekstra batteri er et must. Husk å ha med deg overgang til strømuttak.

Av optikk ville jeg ha tatt med en normalzoom som er såpass vid at den kan brukes til vidvinkelmotiv, tror ikke jeg ville ha hatt med et dedikert vidvinkelobjektiv. En kort tele (< 200 mm) + telekonverter høres ut som en god ide. Jeg ville også ha vurdert et fastobjetiv, ala 50/1,8. Tar lite plass. Mao max 3 objektiver.

Ville ha hatt med meg både polafilter og gradert gråfilter. Her bør du investere i kvalitetsfiltere som SingRay e.l. Blits ville jeg ikke ha hatt med meg, men dette kommer jo an på hva du skal ta bilder av.

Fotosekk er et must og her er det masse å velga fra. Lowepro har kommet med en ny serie av kompakte sekker med plass til bærbar pc og kamerautstyr.

Forsikring av fotoutstyret er et must.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Dere har overbevist meg. 350D-en skal få være hjemme.

Når det gjelder vidvinkel, så er det Canon EF-S 10-22mm og Sigma 12-24mm som frister mest. Sistnevnte kan jeg jo også bruke på 50E-en de gangene jeg får analoge rykninger i fingrene.

Vertex sekkene til LowePro frister virkelig , da de er kompakte, samtidig som de tar en del stuff. Skal også kikke litt på de nye Fastback modellene.

Får vel ta med blitzen da.

Jeg har en monopod (Velbon RUP-43) som jeg har tenkt å ta med.

Tom

Lenke til kommentar
Canon 17-40/4 L har jeg hørt skal være et godt objektiv, der bør vel være vid nok.

Den gir jo ikke noe mer enn den Sigmaen jeg har idag (17-70mm). Og det er et par scenarier ved Angkor Vat og i Mekong deltaet hvor jeg tror det blir litt snaut.

17-40L kan være et alternativ til 17-70-en pga den er skarpere og er fullformat. Men jeg hadde ikke tenkt til å ta med 50E-en på tur.

Tom

Lenke til kommentar

Når det gjelder sekker er det et must å dra i butikken og se på dem. Etter min erfaring er samtlige sekker større enn de ser ut på bildene. Vertex 100 er ikke så verst, men de to andre er for store for meg. 300 er gigantisk.

Jeg har akkurat kjøpt Fastpack 250 og er så langt meget fornøyd med både størrelse og funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder sekker er det et must å dra i butikken og se på dem. Etter min erfaring er samtlige sekker større enn de ser ut på bildene. Vertex 100 er ikke så verst, men de to andre er for store for meg. 300 er gigantisk.

Don't you worry :)

Handler så og si alt foto-utstyr i butikk.

Jeg har akkurat kjøpt Fastpack 250 og er så langt meget fornøyd med både størrelse og funksjonalitet.

Hvor mye fotoutstyr får du med da ?

Tom

Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du? Jeg er ute etter en slik selv.

Lenke til kommentar

Hvor mye fotoutstyr får du med da ?

Den er veldig fleksibel. I tillegg til kamera med objektiv har man opp til fem lommer. Disse kan man selvfølgelig justere eller slå sammen etter behov.

Jeg har plass til alt mitt utstyr: D70s med 18-70mm påmontert. 50-150mm, 10-20mm, 50mm/1.8 og SB-600. Har plass til enda et objektiv hvis jeg må. I tillegg er det plass til en 15.4" laptop og den har et romslig rom til mobiltelefon, harddisk, matpakke, e.l. Den har også dedikerte lommer til drikkeflaske og minnekort.

Det som noen kanskje vil savne er et regntrekk. Dette er ikke noe savn for meg, da den fungerer som reisesekk mer enn som tursekk.

Det som også er genialt med denne sekken er at når du svinger den frem får å ta ut kamera, fungerer den samtidig som støtte for venstrearmen. Jeg bruker veldig kort tid (få sekunder) fra sekken er på ryggen til kameraet er klart.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært på en slik tur hadde jeg hatt med 1 kamaera og bare 2 objektiver.

17-50 og 50-105

Tror ikke jeg hadde tatt med blits engang jeg. Kanskje et lite kompaktkamera for kveldene jeg er ute å spiser.

En ting er å ha med proft kamerea, en annen ting er å ha med et lager som virkelig tenner kriminelle som bare vil banke dritten ut av deg for å få tak i det.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært på en slik tur hadde jeg hatt med 1 kamaera og bare 2 objektiver.

17-50 og 50-105

Tror ikke jeg hadde tatt med blits engang jeg. Kanskje et lite kompaktkamera for kveldene jeg er ute å spiser.

En ting er å ha med proft kamerea, en annen ting er å ha med et lager som virkelig tenner kriminelle som bare vil banke dritten ut av deg for å få tak i det.

Det er noe i det å reise minimalistisk. Og tanken min var å bare ta med to objetkiver. Men jeg vet at jeg trenger mer vidvinkel enn 17mm. Det er noe som ergrer meg hver gang jeg er på tur.

Men om jeg skal ta med blitz eller kompakt-kamera, det er noe å tenke på. Det er ikke rundt middagsbordet jeg pleier å være mest kreativ med kamera. OK - jeg kan tro det der og da, men bildene dagen etter fortellen en annen historie :)

Nå er vi en større gruppe som reiser sammen, og på måten turen er satt opp, så jeg vil ikke være å bekymret for kriminelle. Har tross alt vært på Cuba og i Kenya med samme gjengen uten at vi opplevde noe skummelt. Men må jo passe på og være årvåken.

Tom

Lenke til kommentar
Det er noe i det å reise minimalistisk. Og tanken min var å bare ta med to objetkiver. Men jeg vet at jeg trenger mer vidvinkel enn 17mm. Det er noe som ergrer meg hver gang jeg er på tur.
For å være helt ærlig, hvis du kjøper et vidvinkelobjektiv (10-22 eller 12-24) og 50-150, og tar med deg 35mm f/2, tror jeg du helt fint skal klare å være foruten 17-70 der borte. Men blits ville jeg hatt med...
Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, hvis du kjøper et vidvinkelobjektiv (10-22 eller 12-24) og 50-150, og tar med deg 35mm f/2, tror jeg du helt fint skal klare å være foruten 17-70 der borte. Men blits ville jeg hatt med...

Kanksje vurdere en 35mm f/14L istedet :hmm:

Tom

Lenke til kommentar
Kanksje vurdere en 35mm f/14L istedet
En mulighet, men det blir ikke så kompakt... Utmerket glass, dog! Hvis det er en brennvidde du trives med, vil det være bra. Men har jeg forstått deg rett, synes du 35mm er litt i trangeste laget på 1.6x crop... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Tom

Da må du ha en ekstra blits som blinker direkte inn i objektivet:)

Men ikke dra med deg for mye som det sies, det skal tross alt bæres også. Blits å tripod/monopod ville jeg tatt med.

Lenke til kommentar
Kanksje vurdere en 35mm f/14L istedet
En mulighet, men det blir ikke så kompakt... Utmerket glass, dog! Hvis det er en brennvidde du trives med, vil det være bra. Men har jeg forstått deg rett, synes du 35mm er litt i trangeste laget på 1.6x crop...

Det er akkurat det. Skal jeg ha noe fast med den ytelsen, så hadde det blitt en 24mm f/1.4 L - men det får vente. Må få hverdagsoptikken på plass først.

Tom

Lenke til kommentar

Tom

Da må du ha en ekstra blits som blinker direkte inn i objektivet:)

Neida - kjører bare på ISO 3200 ... f/14 - da blir det sikkert billig :D

Men ikke dra med deg for mye som det sies, det skal tross alt bæres også. Blits å tripod/monopod ville jeg tatt med.

Det som kan være en ide, er å ta med den største Gorilla-poden i tillegg til monopoden. Da blir ikke for mye å dra med; men gir meg noen fler muligheter.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...