Gå til innhold

IPhone- negative og positive sider?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2mmy91:

Jeg kan også montere inn en GPS i en Nokia 3210 og sikkert også hacke inn støtte for det i programvaren, men er det noe for mannen i gata? Nei. Litt overdrevet kanskje, men du skjønner poenget mitt. Selv om det er mulig er det IKKE noe for hvermansen.

 

KennyMafakka:

6. Det skulle bare mangle! Den eneste begrensning i antall meldinger bør/må/skal være størrelsen på minne i telefonen. Alt annet blir latterlig i 2008.

 

10. Grunnen til å ha minijack på telefonen er jo at du slipper dette irriterende adapteret. Kjøper du et adapter blir jo det det samme som om telefonen ikke skulle hatt minijack i det hele tatt. Du får kjøpt minijack adapter til samtlige telefoner som selges på marketedet i dag.

 

Alle andre argumenter: 3.parts programmer her og 3.parts programmer der. Virker som du må bytte ut alt mulig av funksjoner dersom du kjøper en iPhone! Ikke en gang SMS funksjonen er god nok og må byttes ut. Hva er poenget med å kjøpe en telefon der alle funksjoner må byttes ut med 3.parts programmer når du bare kan kjøpe noe som funker ut av boksen?

 

jevel:

2. Ja, som tar opp video i 5 sekunder i 10fps og som ikke kan lagre klippene... Ikke akkurat imponerende.

 

3. Nå er vel ikke akkurat E90 den beste sammenligningen. Dette er en hardbarka businesstelefon

 

4. Store bokstaver? Tull. Og hva skjer når telefonen ikke støtter iTunes eller Outlook? Dette hadde ikke vært noe problem om telefonen hadde støttet vCards, men akk.

 

6. Det kommer selvfølgelig ann på hvor store meldingene er. Er du heldig får du kanskje plass til 250.

 

9. Å nei du. epost er noe helt annet og kan egentlig ikke sammenlignes med MMS. MMS har mange fordeler i forhold til epost. Eposten er ikke knyttet til en enhet, men til en adresse på internett. En MMS sendes til telefonnummeret til personen du ønsker å nå, isteden for en egen adresse du må spørre mottaker etter. Dersom mottaker bruker samme epost på PCen og mobilen kan du banne på at han bryr seg fint lite om "enda en ny melding" og sikkert ikke gidder å skjekke dette spesielt ofte. Du får ikke beskjed når noen sender deg en epost med mindre du går inn for å be mobilen skjekke dette med gjevne mellomrom. Svært få av oss har satt opp eposten på mobilen til å fungere i nærheten av så godt MMS gjør ut av boksen.

 

10. Dette har jeg svart på over. Dersom du trenger et adapter anser jeg ikke den som en fullverdig musikktelefon. But thats just me. Det er de siste par årene at minijack har begynt å bli vanlig.

 

11. "hva skal man med..." er ikke første gang jeg har hørt fra en apple fan. Men ok, la oss nå si at A2DP er totalt ubrukelig. Hva med å sende filer over bluetooth? Er det totalt ubrukelig det også?

 

12. Å konverte er fint det. Hadde det vært Xvid du hadde konvertet til hadde det vært topp. For da kan du dra dem over til PCen etterpå å se dem der også.

 

13. Antall iPhone programmer vs. Java kan ikke en gang sammenlignes. ikke vs. Symbian/Windows mobile eller. iPhone utvalget er mildt sakt labert i forhold.

 

14. Da tror jeg du må følge med bedre gitt. Mobilen min kan spille av youtube, metacafe, googlevideo og alle andre flashvideo sider direkte fra nettleseren. Flashmobile v3 takler sider som dette.

 

18. Hehe, da aner ikke du hvor gøy det er å si et banneord til mobilen å se hvilken navn i lista di den foreslår på fest :)

 

Poenget med listen var (som sakt) å informere om mangler ved iPhone. Mange av motargumentene din er velig rettet mot ditt personlige bruk, og kanskje ikke hvermansesns bruk. Veldig mye "dette bruker jeg aldri" kommentarer. Nei vel, men mange andre gjør det.

 

Er egentlig ikke så interessert i å fortsette diskusjonen. Føler jeg har sakt mitt. iPhone har en haug med mangler, men samtidig er det en interessant telefon og nettleseren f.eks. fungerer utmerket.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Poenget med listen var (som sakt) å informere om mangler ved iPhone. Mange av motargumentene din er velig rettet mot ditt personlige bruk, og kanskje ikke hvermansesns bruk. Veldig mye "dette bruker jeg aldri" kommentarer. Nei vel, men mange andre gjør det.

 

Er egentlig ikke så interessert i å fortsette diskusjonen. Føler jeg har sakt mitt. iPhone har en haug med mangler, men samtidig er det en interessant telefon og nettleseren f.eks. fungerer utmerket.

 

Og som jeg poengterte i mitt tilsvar til lista di, så vil disse manglene være svært individuelt opplevd. Ingen av dem jeg har snakket med som har denne telefonen legger noen særlig vekt på negative ting ved telefonen når de skal beskrive sin brukeropplevelse av den. Dette er midlt sagt uvanlig når du gir en svært avansert telefon til et snitt av brukere.

 

Og det er nettopp dette som synes å gå techies som deg hus forbi. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Poenget med listen var (som sakt) å informere om mangler ved iPhone. Mange av motargumentene din er velig rettet mot ditt personlige bruk, og kanskje ikke hvermansesns bruk. Veldig mye "dette bruker jeg aldri" kommentarer. Nei vel, men mange andre gjør det.

 

Er egentlig ikke så interessert i å fortsette diskusjonen. Føler jeg har sakt mitt. iPhone har en haug med mangler, men samtidig er det en interessant telefon og nettleseren f.eks. fungerer utmerket.

 

Og som jeg poengterte i mitt tilsvar til lista di, så vil disse manglene være svært individuelt opplevd. Ingen av dem jeg har snakket med som har denne telefonen legger noen særlig vekt på negative ting ved telefonen når de skal beskrive sin brukeropplevelse av den. Dette er midlt sagt uvanlig når du gir en svært avansert telefon til et snitt av brukere.

 

Og det er nettopp dette som synes å gå techies som deg hus forbi. :)

 

-KJ

 

Jeg kjenner heller ingen som vil innrømme at de har brukt masse penger på noe totalt ubrukelig, og du må knapt være techie for å innse at det eneste positive med Iphone er designet og nettleseren.

 

Men så er det fortsatt Apple vi snakker om her. Produkter med design og opplevd kvalitet som førsteprioritet, og funksjoner som 651'ste.

 

Er glad vi slipper å se en norsk versjon.

 

Kudos for listen på forrige side, Symbian.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Å si at det bare er designet og nettleseren som er det eneste positive med iPhone er en ganske tåpelig påstand. Kanskje noen burde lage en liste over positive sider? Så langt har det vært mest fokus på det negative.

 

Tenkte jeg kunne begynne, men har ikke energi til å skrive en roman:

 

Positive sider:

1. Telefonen er rask. Det betyr mer enn enkelte tror.

2. Omtrent alt på telefonen er lettfattelig og meget tilgjengelig.

3. Telefonen har overlegen byggekvalitet sammenlignet med WM og S60-mobiler.

4. Programmer som MobileScrobbler betyr mer for de fleste iPhone-eiere enn både MMS, 3G og 5mpx-kamera sammenlagt.

5. Multi-touch kan brukes til mer enn nettleser. En lettvint VNC-klent, trådløs touchpad/tastatur, piano og gitar er noen av mulighetene.

6. Skjermen er større og duger bedre til multimedia enn 99% av konkurrentenes telefoner.

 

Den største mangelen er slik jeg ser det at telefonen foreløpig ikke har cut & paste, men det kommer jo.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

MobileScrobbler er AudioScrobbler(last.fm) for iPhone. Les mer her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Scrobbler

 

Den lar deg søke etter og høre på musikk, hente informasjon om artister, lese sangtekster osv. Det fungerer både for sanger du hører via last.fm og sanger i iPod-en. Den kjører alltid i bakgrunnen og fører statistikk over musikken du hører på og mye mye mer. Må nesten lese deg til alle funksjonene :)

 

MSN fungerer. Foreløpig er den beste applikasjonen web-basert. Facebook har egen iPhone-versjon. Du kan se en video av den på apple.com. Om MMS vil fungere skikkelig etterhvert er det bare han som styrer med SwirlyMMS-applikasjonen som vet. Tviler på at Apple vil introdusere det med det første.

Lenke til kommentar
Det var en del negativt om IPhone. Er det noen som ønsker å "forsvare" sin yndlingstelefon?

 

Jeg har en P1i og har hatt Palm Pilot, E61i, Psion Revo osv. Nå har jeg en iPod Touch og har sett iPhone i aksjon.

 

Tingen er, har du sett og prøvd iPod Touch/ iPhone, så ødelegger det all glede ved din gamle telefon. Brukergrensesnittet er helt genialt og må oppleves. Alt er raskt, "smooth" og føles naturlig i bruk. Kombinert med den supre skjermen så knuser den alt Nokia og SE har laget.

 

Personlig synes jeg S60 på E61i var slitsomt, med altfor mye tastetrykking for å navigere (stakkars D-pad). P1i er grei, men nitrist sammenlignet med iPhone.

 

Når det er sagt, så er ikke iPhone helt klar til å erstatte min P1i. Kalenderfunksjonen, notater osv er ikke like bra. ToDo mangler. P1i kan i praksis gjøre flere ting. Men, det føles nitrist uansett :-).

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar

Lilac1, takk skal du ha :)

 

Marasmus, er enig i flere av punktene på listen din, men jeg reagerer på et par av dem:

 

3. Telefonen har overlegen byggekvalitet sammenlignet med WM og S60-mobiler.
Å sammenligne byggekvaliteten på èn telefon med 50 andre, er ikke bare umulig, det blir også en helt gal sammenligning. Hvordan kan du si at iPhone har bedre byggekvalitet enn samtlige WM og S60 mobiler? Det stemmer rett og slett ikke.

 

4. Programmer som MobileScrobbler betyr mer for de fleste iPhone-eiere enn både MMS, 3G og 5mpx-kamera sammenlagt.
Og du tror iPhone er alene om denne muligheten? Uten at jeg har satt meg inn i det fikk jeg følgende linker ved hjelp av et kjapt googlesøk:

Last.fm script i Python

blast.fm

Social.fm

MyStrands

 

6. Skjermen er større og duger bedre til multimedia enn 99% av konkurrentenes telefoner.
Flere av telefonene til Nokia har både Stereo-ut og TV-ut. DET kaller jeg multimedia! Dessuten får du ikke fullt utnytte av skjermen til iPhone med det labre format-utvalget den har i dag. Hadde den kunne spilt av ukonvertert materialet hadde jeg vært enig.
Lenke til kommentar

Ja, jeg sier ikke at Scrobbler er unik for iPhone, men klienten er meget meget godt gjennomført. Jeg vil tro de aller fleste som har iPhone bruker den. Du må gjerne sammenligne http://dev.c99.org/MobileScrobbler/ med klientene du linket til. Jeg kjenner ingen som har en Nokia som Scrobbler musikken sin. Derimot gjør alle jeg kjenner som har iPhone det. Om man ikke skal ta hensyn til plattformenes potensiale, men kun det som eksisterer for øyeblikket, så er det et godt argument for iPhone - hvis man bruker telefonen til musikk, vel å merke.

 

iPhone har også stereo og TV-ut, men du må kjøpe en kabel som tilleggsutstyr, til Apples blodpriser. Mulig man får kjøpt en uoriginal på eBay.

 

Video formats supported: H.264 video, up to 1.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Low-Complexity version of the H.264 Baseline Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats.

 

Ikke spesielt ille, og det blir meget bra bilde på skjermen, spesielt tatt i betraktning at det er glass og ikke plast foran skjermen. Ulempen er som du sier at formater må konverteres før de kan benyttes på telefonen. Den kan sikkert mange leve med.

 

Angående kvaliteten, så har vel Nokia telefoner som matcher i 8xxx-serien. Sony Ericsson har ingen. Motorola har noen, men de er ikke smarte i det hele tatt. HTC behøver vi ikke nevne engang. Da forutsetter jeg at aluminium, stål og glass sidestilles med god kvalitet, og plast i det store og hele sidestilles med dårlig kvalitet.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Jeg kjenner heller ingen som vil innrømme at de har brukt masse penger på noe totalt ubrukelig, og du må knapt være techie for å innse at det eneste positive med Iphone er designet og nettleseren.

 

Men så er det fortsatt Apple vi snakker om her. Produkter med design og opplevd kvalitet som førsteprioritet, og funksjoner som 651'ste.

 

Er glad vi slipper å se en norsk versjon.

 

Kudos for listen på forrige side, Symbian.

 

Så bare på bakgrunn av din motvilje mot OS X og Apple så er det en fordel at vi som foretrekker OSet og merket ikke får tilgang på det?

 

Merkelig tankegang.

 

-KJ

Lenke til kommentar
6. Skjermen er større og duger bedre til multimedia enn 99% av konkurrentenes telefoner.
Flere av telefonene til Nokia har både Stereo-ut og TV-ut. DET kaller jeg multimedia! Dessuten får du ikke fullt utnytte av skjermen til iPhone med det labre format-utvalget den har i dag. Hadde den kunne spilt av ukonvertert materialet hadde jeg vært enig.

 

Jeg har brukt N96 8G, HTC Tytn II og E90.

 

Ingen av dem kommer i nærhetn når det gjelder filmfremvisning. Min subjektive mening, ja vel, men hvis du ser på skjermer og avspillere så skjønner de aller fleste hva jeg mener.

 

Stereohøyttalere og TV utgang er "kjekt å ha", men igjen totalt avhengig av individuelle brukermønster. Jeg på min side kjenner ingen som har N95 som har brukt TV utgangen.

 

Er det virkelig slik at dere misliker en plattform så voldsomt at dere må ut og forkynne slik at andre skal holde med dere? Kan dere ikke bare konsentrere dere om den plattformen dere foretrekker og bruke den? Alle plattformer (stort sett i ale fall) har fordeler som andre plattformer ikke har. Per i dag har jeg ikke prøvd en eneste telefon som har vært 100 % perfekt. Den dagen det skjer så behøver jo ikke mobilprodusentene å lage flere modeller; da kan alle sammen kjøpe den ene "perfekte" modellen...

 

Ettersom det da ikke er slik i dag så velger brukeren sin "perfekte" modell ut fra sine preferanser innen bruk og estetikk.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Stereohøyttalere og TV utgang er "kjekt å ha", men igjen totalt avhengig av individuelle brukermønster. Jeg på min side kjenner ingen som har N95 som har brukt TV utgangen.

Har du spurt?

 

Faktisk vet jeg ikke om noen som har konvertert filmer for å legge de inn på mobilen heller, og det er vel nettopp derfor, at de faktisk må konverteres på de aller fleste telefoner. Det er rett og slett for tungvindt og de færreste gidder å ta seg bryet eller vet ikke hvordan man gjør det. Det hjelper fint lite å ha en fancy medieavspiller hvis den ikke spiller filmene dine.

 

Da er det bedre å ha noe som spiller ALT du kaster på den, selv om brukervennligheten er lavere på selve spilleren... Ihvertfall er det slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Mine inntrykk som fersk iPhone bruker:

 

Negative sider:

 

- Minijacken er innfelt, det er for dårlig. Lurer på jeg skal modde headsettet som følger med, men det bør ikke være nødvendig. Spesielt ikke på en musikktelefon som iPhone er.

- At den må låses opp, og ikke er tilgjengelig som andre telefoner kan ses på som en negativ side. Når det er sagt gikk det smertefritt med både opplåsing og kjøp (eBay) for min del.

- Kamera er ikke fantastisk, men funker for meg.

- MMS sender jeg nesten aldri, så no biggie for meg. Men for flittige brukere kan det kanskje savnes.

- At man ikke kan sende bilder gjennom bluetooth er irreterende, og bør fikses.

- Ringetoner

 

Positive sider:

 

- Den er rask og responsiv, noe som betyr alt for meg etter jeg har hatt N73.

- Skjermen er fantastisk.

- Byggekvaliteten virker solid.

- Menysystemet er meget intuitivt og lett og bruke. Min mor fatter ingenting av far min sin HTC s710, men kan bruke min iPhone uten problemer.

- Touchscreen fungerer bra, bedre enn forventet.

- Gmail støtten (som jeg bruker) funker også veldig bra.

- Musikk- og videoavspilleren er bra, min 4 gig nano er nesten overflødig.

- Nettleseren er smått fantastisk.

- Bildefunksjonen er bra, det går utrolig raskt selv om man blar i 1000+ bilder. Multimedia fungerer generelt sett meget bra.

 

 

Så min oppfatning er at dersom man kan leve med manglene, så får du en fantastisk telefon. Jeg for min del, kunne ikke tenkt meg en annen telefon. Det som fungerer, funker så utrolig bra, og oppveier for alle de negative sidene *2 (For meg...)

 

Så analyser bruken din av mobil, finn ut om du har behov for noe av det iPhone ikke klarer, viss ikke så kjører du på å kjøper en fantastisk telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...