Gå til innhold

IPhone- negative og positive sider?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BULLSHIT kalvegodt.. du kan legge inn spill og programmer i massevis, og 95% av programmene/spillene du kan laste ned er GRATIS! men da må den jo selvsagt jailbreakes :) ang minnekort, trenger jo egentlig ikke det når du har 8 eller 16 gb harddisk??

 

krislh89: Anbefaler iphone på det sterkeste!

Lenke til kommentar

iPhone har...

 

- Kamera -

1. Dårlig kamera. Kun 2MP og det er ikke spesielt bra sammenlignet med andre 2mp kameraer. I tillegg er kameraet totalt strippet for instillinger.

 

2. Ingen mulighet for å ta opp video med kameraet. Kun bilder altså.

 

3. Ingen blits eller flash overhodet. Altså kan du glemme å ta bilder om kvelden eller natten.

 

- Meldinger -

4. Ingen mulighet for å lese eller skrive informasjon til eller fra SIM-kortet som står i telefonen. Dersom du vil overføre melding eller kontakter mellom 2 mobiler ved å flytte det til SIM-kortet kommer du altså ingen vei med iPhone.

 

5. Ingen mulighet for å slette enkelt meldinger fra inboksen. Du kan slette alle meldinger du har mottatt fra én kontakt, men du kan ikke slette en enkelt melding. Kanskje ikke så ille sier du, men se punkt #6...

 

6. Begrenset inboks på 100 kB. Dette tilsvarer ca 200 meldinger. Når du har kommet til dette antallet, må du begynne å slette meldinger. D.v.s slette ALLE meldinger fra EN kontakt.

 

7. Ingen maler, (templates), utboks, eller kladde funksjon (lagre usendte meldinger). Du kan heller ikke sortere meldingene dine i mapper.

 

8. Ingen vCard, vContact eller vCalender støtte. Hverken over SMS eller over Bluetooth.

 

9. Ingen MMS. Det finnes et 3.parts program som kan sende MMS. men du kan bare glemme å kunne motta.

 

- Underholdning -

10. En nedfelt minijack. Du må fram med skalpel e.l. dersom du ønsker å bruke ditt eget headset med iPhone. Vanlige headset som følger minijack standarden passer ikke.

 

11. Ingen bluetooth stereo støtte (A2DP). Faktisk fungerer ikke bluetooth funksjonen i iPhone med spesielt mye i det hele tatt. Du kan bare glemme å sende musikk, filmer, bilder eller andre filer over bluetooth til en annen telefon.

 

12. En filmviser som er svært kresen på formater. DivX og lignende kan du se langt etter. Ikke finnes det 3.parts programvare som fikser dettte heller.

 

13. Ingen Java støtte. Ta en titt på www.getjar.com for å se hva du går glipp av.

 

14. Ikke Adobe Flash. Du kan altså ikke spille flash-spill heller. Den har heller ikke flashstøtte i nettleseren så tusenvis av flash-sider på nettet vil ikke fungere i det hele tatt.

 

15. Ingen muliget for å velge MP3-filer som ringetone. Apple synes det er bedre at ringetoner er i et helt eget format, som gjerne koster penger.

 

- Teknologi -

16. Kun EDGE. Ikke UMTS (3G) eller HSDPA (super-3G). Er du på farten må du altså benytte deg av teknologi fra 2003 når du skal surfe.

 

17. Ikke GPS. Dette hadde jo vært genialt med multitouch, men Apple ville tydligvis ikke dette.

 

18. Ikke stemmegjenkjenning. Du kan heller ikke ringe noen ved å si navnet på personen du vil ringe. Alle high-end telefoner de siste årene har hatt denne muligheten. Alle mid-end telefoner også egentlig.

 

19. Et batteri som du ikke kan ta ut av telefonen eller bytte ut når batteritiden reduseres.

 

20. Et lukket OS. Du kan selvfølgelig hacke det, men for hver FW som slippes setter Apple nye kjepper i hjulene for deg.

 

Poster ikke dette for å slenge dritt om iPhone, men heller for å informere om alle manglene så folk er klar over det før de betaler 5000 kr for telefonen på finn.no. iPhone mangler funksjoner i alle kategorier. Kjøp heller N95 8gb eller N82. Jeg kan personlig skrive under på at samtlige av punktene over ikke stemmer for disse telefonene.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
iPhone har...

 

- Kamera -

1. Dårlig kamera. Kun 2MP og det er ikke spesielt bra sammenlignet med andre 2mp kameraer. I tillegg er kameraet totalt strippet for instillinger.

 

2. Ingen mulighet for å ta opp video med kameraet. Kun bilder altså.

 

3. Ingen blits eller flash overhodet. Altså kan du glemme å ta bilder om kvelden eller natten.

 

- Meldinger -

4. Ingen mulighet for å lese eller skrive informasjon til eller fra SIM-kortet som står i telefonen. Dersom du vil overføre melding eller kontakter mellom 2 mobiler ved å flytte det til SIM-kortet kommer du altså ingen vei med iPhone.

 

5. Ingen mulighet for å slette enkelt meldinger fra inboksen. Du kan slette alle meldinger du har mottatt fra én kontakt, men du kan ikke slette en enkelt melding. Kanskje ikke så ille sier du, men se punkt #6...

 

6. Begrenset inboks på 100 kB. Dette tilsvarer ca 200 meldinger. Når du har kommet til dette antallet, må du begynne å slette meldinger. D.v.s slette ALLE meldinger fra EN kontakt.

 

7. Ingen maler, (templates), utboks, eller kladde funksjon (lagre usendte meldinger). Du kan heller ikke sortere meldingene dine i mapper.

 

8. Ingen vCard, vContact eller vCalender støtte. Hverken over SMS eller over Bluetooth.

 

9. Ingen MMS. Det finnes et 3.parts program som kan sende MMS. men du kan bare glemme å kunne motta.

 

- Underholdning -

10. En nedfelt minijack. Du må fram med skalpel e.l. dersom du ønsker å bruke ditt eget headset med iPhone. Vanlige headset som følger minijack standarden passer ikke.

 

11. Ingen bluetooth stereo støtte (A2DP). Faktisk fungerer ikke bluetooth funksjonen i iPhone med spesielt mye i det hele tatt. Du kan bare glemme å sende musikk, filmer, bilder eller andre filer over bluetooth til en annen telefon.

 

12. En filmviser som er svært kresen på formater. DivX og lignende kan du se langt etter. Ikke finnes det 3.parts programvare som fikser dettte heller.

 

13. Ingen Java støtte. Ta en titt på www.getjar.com for å se hva du går glipp av.

 

14. Ikke Adobe Flash. Du kan altså ikke spille flash-spill heller. Den har heller ikke flashstøtte i nettleseren så tusenvis av flash-sider på nettet vil ikke fungere i det hele tatt.

 

15. Ingen muliget for å velge MP3-filer som ringetone. Apple synes det er bedre at ringetoner er i et helt eget format, som gjerne koster penger.

 

- Teknologi -

16. Kun EDGE. Ikke UMTS (3G) eller HSDPA (super-3G). Er du på farten må du altså benytte deg av teknologi fra 2003 når du skal surfe.

 

17. Ikke GPS. Dette hadde jo vært genialt med multitouch, men Apple ville tydligvis ikke dette.

 

18. Ikke stemmegjenkjenning. Du kan heller ikke ringe noen ved å si navnet på personen du vil ringe. Alle high-end telefoner de siste årene har hatt denne muligheten. Alle mid-end telefoner også egentlig.

 

19. Et batteri som du ikke kan ta ut av telefonen eller bytte ut når batteritiden reduseres.

 

20. Et lukket OS. Du kan selvfølgelig hacke det, men for hver FW som slippes setter Apple nye kjepper i hjulene for deg.

 

Poster ikke dette for å slenge dritt om iPhone, men heller for å informere om alle manglene så folk er klar over det før de betaler 5000 kr for telefonen på finn.no. iPhone mangler funksjoner i alle kategorier. Kjøp heller N95 8gb eller N82. Jeg kan personlig skrive under på at samtlige av punktene over ikke stemmer for disse telefonene.

 

 

Løsninger:

1) 3parts program! (instillinger delen)

2) 3parts program!

4) forstod ikke helt hva du ville fram til, men jeg kopierte ihvertfall kontaktene på simkortet til telefonen ved hjelp av 3. partsprogram

6) FW 1.1.3 har plass til 75000 meldinger (hvis jeg husker riktig)

10) kjøper bare en adapter til 50 kroner.

14) går rykter om en flash-støtte

15) konvertering, litt stress, men går

18) 3partsprogram

 

Edit: feilinformerte på punkt 6

Endret av KennyMafakka
Lenke til kommentar
Feil, batteri kan byttes ut, men det må spesialverktøy til (selges på finn.no)

 

Det er uansett ikke imponerende at man må demontere telefonen for å gjøre en såpass enkel handling som det burde være å bytte batteriet.

 

Ellers er jeg strålende fornøyd med min 16 gb iPhone, kan fint leve med de begrensninger den har siden den gjør det jeg legger vekt på såpass bra!

Lenke til kommentar

Listen over stemmer sånn noenlunde.

 

Mine kommentarer er:

 

1:

 

Kamera er helt OK til mobilbruk. I forhold til min gamle mobil som hadde fotolys, autofokus og 3.2 MP kamera tok nok bedre bilder i godt lys, men jeg måtte jo flytte dem over til PC for å få glede av dem...

 

2:

 

Det tar deg ca. 2 minutter å jailbreake mobilen og legge over applikasjonen for å ta opp video.

 

3:

 

Det kan du også glemme med fire av mine fem siste. Og fotolyset på E90 er jommen ikke noe å briefe med. Fargene blir helt rare og kameraet blir alt for tregt.

 

4:

 

Lese fra og skrive til SIM: Hvem vil ha kontakter eller meldinger med bare store bokstaver? Jeg bruker iTunes og Outlook for å synke mine telefoner.

 

5:

 

Med mulighet til å lagre ørtti meldinger så bryr det meg neppe. Kan ikke huske sist jeg slettet meldinger fra innboksen... Har hatt S60, WinMobile og Blackberry i det siste

 

6:

 

Har ikke jeg sett noe til. Tror nok det er noe mer enn 200.

 

7:

 

Har jeg sikkert på mine eldre mobiler, men det at jeg ikke er sikker sier vel sitt om hvor ofte jeg bruker det... ;)

 

8:

 

Den er litt slitsom, men ikke mer slitsom enn det er å skulle ta mot meldinger fra SE telefoner på en Nokia eller omvendt...

 

9:

 

Jeg bruker mail, jeg. Da kan jeg sende bilder i mye bedre oppløsning enn med MMS. Og de av mine venner som har valgt seg en telefon med god mailstøtte kan faktisk ta i mot slike også. Det er bare å innse det; MMS var en mellomfase mellom SMS og mail...

 

10:

 

Det finnes både spesielle headset og overganger å få kjøpt. Det måtte jeg ha på alle mine senere Nokia, HTC og Blackberry også...

 

11:

 

Hva skal man med A2DP? Har noen lest en review av et A2DP headset der man ikke konkluderer med at lyden er for dårlig? Uansett veldig fornøyd med mine V-Moda Vibe Duo...

 

12:

 

Joda. Men til gjengjeld så unngår man mye tull ved å konvertere filene før man overfører dem. Jeg brukte å gjøre det på E90en også for å være sikker på at de tok minst mulig plass + at det skulle virke skikkelig.

 

13:

 

Joda, men til gjengjeld får du muligheten til å kjøre alle applikasjoner som er laget for iPhone... Moot point.

 

14:

 

Finnes det i det hele tatt telefoner som ka dette ? Jeg hadde en mobile flash player på S60, men den kunne bare spille spesielle filer.

 

15:

 

Denne suger vel litt, men er ikke verre enn å installere en hack.

 

16:

 

Er stort sett i byer og på hoteller der jeg har WLAN. De småtingene jeg gjør utenom (email og sjekker aksjer) fungerer mer enn godt nok på EDGE.

 

17:

 

GPS har jeg på E90en. Den har jeg vel brukt en gang siden juli i fjor. Men det skyldes nok det at jeg har navi integrert i bilen i tillegg...

 

18:

 

Når brukte jeg stemmeoppringing på mobilen min sist? De siste fem mobilene mine har hatt denne funksjonen. Tror jeg har testet den på to av dem, men har ikke brukt den til daglig for å si det sånn.

 

19:

 

Jeg bytter som oftest telefon lenge før det blir behov for å bytte batteri.

 

20:

 

Dette er nok den mest negative tingen ved iPhone for min del; jeg ønsker jo å ha nyest mulig FW samtidig som jeg vil ha Telenor SIM. Nå må Apple ta et hint her og slippe norsk FW :)

 

Så hva var poenget med denne listen? Jeg prøver ikke å forsvare iPhone som sådan, men heller å vise at disse såkalte svakhetene vil være veldig individuelle. Jeg kan på stående fot komme på flere ting jeg synes er mer plagsomme med iPhone enn dem som ligger i listen, samtidig som at mange av dem som trekkes frem er totalt irrelevante for meg.

 

Og når telefonen gjør det så godt på de tingene jeg hovedsaklig bruker den til, så er den et meget godt valg for meg.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...