Skinney Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Mint er liksom Linuxs Vista eller? Nei... og takk gud for det =p Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg mener at det er den nyeste versjonen da. ? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg mener at det er den nyeste versjonen da. ? Det er ikke en version av Ubuntu, men er det siste utgaven av Mint Linux. I Linux-verdenen er det et hav av distroer, dette kan du se på distrowatch.com. De fleste distroene er basert på en eller annen distro, Mint er basert på Ubuntu, Ubuntu er basert på Debian. Alle er utviklet av forskjellige utviklere og har sine egne navn og releasesykluser. Du kan sammenligne det med at alle for eksempel har tilgang til kjernen som blir brukt til Windows, bare for å gi den et navn kaller vi den wind-kernel. Microsoft er et selskap som er intressert i den kjernen og lager et OS de kaller Windows. De har et navn på hver release, e.g Windows XP, Windows Vista, også videre. Et annet selskap er også intressert i kjernen, et norskt et som ønsker å tilpasse den til for eksempel skolebruk i Norge og starter utviklingen på det de kaller skolewind. De kommer også med flere utgaver og kaller dem for skolewind 1, skolewind 2, osv. Nok et annet selskap (eller en person for den sags skyld) blir intressert i kjernen, men synes at skolewind har gjort en utrolig bra jobb og funker stort sett som de ønsker, men det er et par ting de vil forandre på. De baserer sin "distro" på skolewind og lager sin egen og finner på sitt eget navn. Endret 1. mars 2008 av tamarin Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Ok, men jeg vet at Ubuntu er ganske nytt da. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Ok, men jeg vet at Ubuntu er ganske nytt da. Ubuntu er en relativt ny distro, og 7.10 er en nokså ny release, spesielt om man ser det i et Windowsutgivelsessyklusperspektiv, men ikke så veldig med tanke på hvor mange nye distroer/utgivelser som stadig dukker opp. Første Ubuntu kom i 2004, Ubuntu 4.10 Warty Warthog. (4 årstall 10 måned = 2004 oktober). Siste versjon av Ubuntu er 7.10 Gutsy Gibbon og 8.04 kommer nå snart. Debian som Ubuntu er basert på kom 17 June 1996, og Mint Linux i slutten av august 2006. På distrowatch.com dukker det opp noen nye distroer hver måned, og noen nye utgivelser av de eksisterende distroene hver dag. Ubuntu kommer med nye utgivelser to ganger i året ... X.04 og X.10. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ubuntu benytter skrivebordsmiljøet Gnome ja, de har også en versjon basert på KDE, som heter Kubuntu. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Så er det en skoleversion innefor dette også da. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ja, den mest kjente distroen som er rettet til bruk på skoler som er basert på Ubuntu heter Edubuntu. Edubuntu benytter seg også av Gnome grensesnitt. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 IE fungerer forøvrig utmerket på de fleste linux-distroer ved hjelp av Crossover Office. Bruker det til testing av websider Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 I Edubuntu er det vel masse programmering programm? Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Innstallerte Linux Mint 4.0 i går og må si meg veldig imponert og fornøyd. Enda enklere, enda mer brukervennlig og mye penere enn Ubuntu. Fra ukjent til soleklar favoritt på bare noen dager, det er ikke verst! Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 I Edubuntu er det vel masse programmering programm? Tror nok Edubuntu er rettet mot de litt yngre elevene, kunstverket til Edubuntu sier også sitt, spesielt med tanke på valg av ikoner (bildet er tatt fra Ubuntu 8.04 alpha 5 med edubuntu-artwork i bruk). Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Da har vel jeg testa ut en version for eldre da. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tenkte bare å nevne at den nye KDE versjonen av Mint ikke er noe annet en rett og slett fantastisk! Beste disro'en jeg har testet noen sinne! Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Æh. Jeg installerte Mint 4.0 etter å ha lest denne omtalen. Opplevelsen er blandet. Følgende feilrapporter er kun basert på mitt tilfelle. Det var befriende å få essensiell ufri programvare installert i løpet av fem minutter eller så. Jeg fikk aldri til både Flash og Java på FireFox da jeg hadde Ubuntu 7.10, og installeringen av nvidia-driveren var noe herk, men løste seg plutselig. Med Mint fungerte driveren bare jeg krysset av boksen. Det kan godt være en felles feil som ble rettet mens jeg hadde Ubuntu, da. Så, til det negative: Heller ikke med Mint går filmavspilling på nett knirkefritt. Jeg får for eksempel ikke brukt Aftenposten-tv og NRK nett-TV. YouTube fungerer fint. Mint sin sertifiseringsordning ser ut til å være bare en selvgod markedsføringsgreie. Kom igjen, de gir alle sine egne, og ingen andres, pakker nivå 1. Det er direkte useriøst, når man tar i betraktning hvor buggy Mint-pakkene er. MintUpdate gjør ingenting av det den skal, men lekker derimot 15 MB minne hver gang jeg klikker på ikonet. Compiz roter bort vinduer "mellom" skrivebordene, og nye vinduer dukker stadig opp, nei ned, bak alle andre vinduer i stedet for foran. + diverse feil. Compiz/Compiz-fusion er ikke ferdig, så noen feil må jeg jo tåle, men i stedet for at jeg kan deaktivere de funksjonene som bugger, så har Mint gjort det "brukervennlig" og fjernet alle detalj-innstillingene slik at man bare har tre ferdige oppsett å velge mellom. Jeg sendte en post til Mint-forumet (de har ingen egen bug-kategori eller noe) med rapport om disse problemene, og fikk et surt svar tilbake. Feilene i MintUpdate var rettet for lenge siden, men rettingene ligger i den ustabile samlingen av pakker (Romeo), som ikke er aktivert i utgangspunktet, og som er så godt som udokumentert på internettsiden. Jeg har dog vært borti sources.list før, så jeg klarer å fikse det, men Mint skal jo være en brukervennlig distribusjon! Ach. EDIT: Én detalj til: Den nye menyen i Mint er en fæl kopi av Start-menyen i WinXP (stor og stygg), og en del av ikonene er også teite (avslutt-ikonet med en løpende grønn mann utmerker seg). Det var faktisk litt kronglete å få alt på plass (vanlig Ubuntu-oppsett), men det er også Gnome sin "skyld". Endret 15. mars 2008 av ehasl Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hadde satt pris på om du hadde vært litt mer balansert, men det er naturligvis på sin plass å advare mot problemer folk kan møte. Dessverre er ikke Mint heller noe Allah fra oven, men det er i det minste et godt skritt i riktig retning for de ukyndige. Det var befriende å få essensiell ufri programvare installert i løpet av fem minutter eller så. Jeg fikk aldri til både Flash og Java på FireFox da jeg hadde Ubuntu 7.10, og installeringen av nvidia-driveren var noe herk, men løste seg plutselig. Med Mint fungerte driveren bare jeg krysset av boksen. Det kan godt være en felles feil som ble rettet mens jeg hadde Ubuntu, da.Har antagelig ingenting med Mint vs. Ubuntu å gjøre, med mindre du brukte Envy til å installere nvidia. Flashpakken hadde en periode en bug som ga feil sjekksum når du lastet ned. Java skjønner jeg ikke hva du sleit med.Så, til det negative: Heller ikke med Mint går filmavspilling på nett knirkefritt. Jeg får for eksempel ikke brukt Aftenposten-tv og NRK nett-TV. YouTube fungerer fint.Dessverre er det flere konkurrerende plug-ins for mediastømmer, og det skaper problemer for brukeren all den tid at ikke alle funker overalt. Det har imidlertid lite med Mint vs. Ubuntu å gjøre.Compiz roter bort vinduer "mellom" skrivebordene, og nye vinduer dukker stadig opp, nei ned, bak alle andre vinduer i stedet for foran. + diverse feil. Compiz/Compiz-fusion er ikke ferdig, så noen feil må jeg jo tåle, men i stedet for at jeg kan deaktivere de funksjonene som bugger, så har Mint gjort det "brukervennlig" og fjernet alle detalj-innstillingene slik at man bare har tre ferdige oppsett å velge mellom.Tror kanskje dette har med uflaks å gjøre, men Compiz trenger nok fortsatt et par runder med debugging før den er perfekt.Jeg sendte en post til Mint-forumet (de har ingen egen bug-kategori eller noe) med rapport om disse problemene, og fikk et surt svar tilbake.Av en eller annen grunn forundrer det meg ikke, jeg foreslår en tur til speilet. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Slettet av brukeren... Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 har nå testet kde versjonen av linux-mint, og den virket uten problemer på maskinen min, i motsetning til den vanlige mint versjonen, men den fant ingen partisjoner på harddisken min, så den ville formatere hele hden min noe som er rimelig uaktuelt, siden jeg allerede har installert vista på den. Så det ble ingen installasjon denne gangen heller, men er ihvertfall et trinn nærmere, har avsatt en partisjon til linux, så hvis den finner den noen gang så kanskje Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg sendte en post til Mint-forumet (de har ingen egen bug-kategori eller noe) med rapport om disse problemene, og fikk et surt svar tilbake.Av en eller annen grunn forundrer det meg ikke, jeg foreslår en tur til speilet. Jeg fastholder at det dårlige humøret mitt kom først etter jeg fikk det sure svaret. ;-) Jeg installerte Mint fordi det var godt omtalt på HW.no og fordi Java og Flash skulle virke "ut av boksen". Jeg har det fortsatt installert, uten veldig store problemer. Jeg satte effektene på laveste innstilling etter jeg så at compiz tok 40% av CPU-tiden i hviletilstand, og da ble jeg også kvitt problemene som skyldtes compiz. Neste gang blir det en større og mer seriøs distribusjon, men jeg innrømmer gjerne at Mint kunne ha vært mye verre enn det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå