Gå til innhold

Linux Mint 4.0

Anbefalte innlegg

det eneste som mangler i di fleste distroer er kjøring av windows programmer og spill "out of box"

gi meg en linux distro som klarer dette og jeg fjerner windows for godt...

Windows-programmer er nettopp det, programmer for Windows. Det er igrunn bare en stor bonus at det finnes noe som WINE i det hele tatt, men sålenge programmene er skrevet med Windows i tankene, og ikke Linux, så kommer dette til å være noe som vil være problematisk å få til å virke problemfritt og "out-of-the-box".

Jeg syns heller ressursene bør brukes på å lage så gode alternativer som mulig for linux native. (Evt. at de som lager programmer kun for Windows begynner å porte softwaren sin til linux også).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er så rart at folk bruker navnet mitt i forum. For all del, bare fortsett med det som passer dere best. Men må kommentere at det er uvant =p jaja...
Føler meg truffet :) . Du skriver jo artiklene med fullt navn, og de er direkte knyttet til tråden. Da synes jeg det føles unaturlig å ikke bruke navnet ditt. Ønsker du å være helt eller delvis anonym er det jo bare å poste med et annet nick i andre tråder. Når det er sagt, tror jeg vel du har alt å vinne og ingenting å tape, på å være deg selv både i artikler og i forumet.

Joda joda, skjønner selvfølgelig hvorfor folk bruker navnet mitt. Bare kommenterer over at det er uvanlig, ikke negativt ;-) Omtrent som når noen kommer opp til deg og kan navnet ditt, selv om du ikke vet hvem faen du snakker med... Når det er sagt så skjer det også en del med meg, men hovedsaklig fordi jeg har dårlig hukommelse når det gjelder navn og ansikt =p

Lenke til kommentar

Har selv prøvd Linux Mint 4.0 og syntes den var en forbedring iforhold til ubuntu. Men det triste er at den og inneholdt like mye "unyttig" dritt som de fleste ikke har brukt for, som igjen er et problem som går igjen i de fleste out of the box OS.

Kan og nevnes at Linux Mint er flott til brukere som vil ha et windows lignende miljø og vil ha det ENDA enklere enn bare ubuntu.

Selv har jeg skiftet til archlinux og angrer ikke et sekund.

Lenke til kommentar
Test liveCD, men vær obs på at den ikke har "MkDistro"verktøyet inne enda.

Installerte nåverende stabile distro på en gammel laptop som er litt skrøpelig for nye distroer med Gnome og KDE. Dreamlinux funker nokså bra på denne :) kanskje den mest elegante distroen som funker bra på denne laptoppen, men synes ikke Dreamlinux kan måle seg helt opp mot brukervennligheten til Mint.

Lenke til kommentar

Etter å hatt noen test dager med ubuntu 7.10, suse 10.3, fedora 8 og linux mint 4.0 så må jeg si linux mint er helt konge! Spesielt for de som vil slippe mye ekstra arbeid med konfigurering osv. Jeg har sett meg lei vista og linux mint er redningen. Hittil har jeg sluppet å røre terminalen og det sier vel sitt synes jeg.

Lenke til kommentar

Her er min lille dom etter å ha prøvd Linux for første gang, bare en LiveCD enda da.

Linux Mint jeg testa foresten. Å greia er at det funker jævlig bra. Etter bare to dager med min lille test har jeg allerede nærmest blitt "avhengig" av enkelte av programmene.

Skal foresten sette sammen en ny PC, å den skal det kun kjøres Linux Mint på. Hvertfall helt til jeg finner noe som er bedre da. Må bare sjekke opp så jeg får komponenter som funker best mulig med Linux først. Som skjermkort osv...

En ting som slår meg foresten: jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke flere går over til Linux? Når en ser bort fra spill ytelse, så funker det jo minst like bra som XP å Vista, å noe av det jeg har prøvd ut (det er ikke mye enda) er milevis foran XP å Vista i ytelse å mange svert bra funksjoner. I tillegg er det gratis! Kanskje det er det som er "problemet"?

Brenner ut noen LiveCD'er som jeg skal gi bort til kompiser osv, så har dem ingen unskyldinger for ikke å prøve det ut.

Så stå på gutta, det her var bra :love:

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar

Linux Mint virker bra og må testes. En ulempe er mangel på x64 støtte, men det er ikke et stort must om man ikke kjører 4GB+.

Hvordan er det forøvrig med H.264(kanskje spesielt i MKV container) og VC-1 playback i Linux Mint? Samt avspilling fra BD?

OnkelRoar:

Årsaken til at mange erfarne brukere fortsatt sitter på windows er directx9 og 10 spill, samt at de har opparbeidet seg en stor "programsuite" de er vant til å bruke som fungerer godt etter deres behov.

Det er enklere for en "noob" som ikke har dannet seg et stort erfaringsgrunnlag, å bytte til linux.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Linux Mint virker bra og må testes. En ulempe er mangel på x64 støtte, men det er ikke et stort must om man ikke kjører 4GB+.

Hvordan er det forøvrig med H.264(kanskje spesielt i MKV container) og VC-1 playback i Linux Mint? Samt avspilling fra BD?

OnkelRoar:

Årsaken til at mange erfarne brukere fortsatt sitter på windows er directx9 og 10 spill, samt at de har opparbeidet seg en stor "programsuite" de er vant til å bruke som fungerer godt etter deres behov.

Det er enklere for en "noob" som ikke har dannet seg et stort erfaringsgrunnlag, å bytte til linux.

H.264, matroska(.mkv) og VC-1 skal fungere feilfritt. Avspilling fra BD er ikke mulig pga kryptering.

Jeg har linux mint på pcen fra før av...på en av partisjonene, hvordan kan jeg oppgradere den distroen jeg allerede har?

http://www.linuxmint.com/rel_daryna.php

Les på bunnen av siden...

Lenke til kommentar
Skinney:

Men kan man kjøpe programvare som fungerer på Linux Mint for å spille av BD?

Aner ikke. Men det finnes programvare som kan fjerne krypteringa på BD plater. Dette blir da lagret på harddisken. Har ikke prøvd å spille av BD plater før, men fant en guide om hvordan dette kunne gjøres for Ubuntu ett eller annet sted...

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd linux versus xp og jeg synes det er ganske likt.

Jeg prøvde Linux Ubuntu.

Du har brukt Ubuntu vs XP ;) det finnes distroer som prøver å etterligne Windows mer også forsåvidt.

Selv om Mint er basert på Ubuntu er det to forskjellige distroer og man vil sitte igjen med forskjellige erfaringer ... forskjellen blir enda større om man sammenligner Suse og Ubuntu f.eks ...

Hmmm, du kan spørre en fisk eller et dyr om ting.

Sier mye lurt husker ikke helt hva det var.

Har flere muligheter til ikoner på skrivebordet

Du kan plassere dem flere steder enn i windows.

Det er noe ihvertfall

Du kan spørre dyr og gjennstander om ting i Windows også da.

Det du nevner er så og si tilnermet likt i begge OS.

Det er da ikke selve OS-ets, men skrivebordsmiljøets egenskaper.

Hva mener du?

Et skrivebordsmiljø ... eller GUI ... er det du ser på når du logger deg inn på i en MAC eller når du logger deg på Windows, eller andre OS for den sags skyld.

I Windows har du bare et miljø, men tenk om du kunne velge om du ville "lastet" ned Windows med enten OSX look eller XP look, eller installert med OSX, men hadde lyst på XP look og installert denne senere og hatt mulighet til åvelge mellom disse på innlogginskjærmen.

OSX og XP sitt miljø behandler oppgaver på forskjellige måter, akkurat som de gjør i de forskjellige miljøene i Linux.

Noen av dem som er mest kjent er Gnome (som brukei Ubuntu som du har prøvd, og også Mint som denne testen tok for seg), KDE, xfce og Enlightenment, men finnes mange fler å velge mellom.

Hvordan distroer legger frem tilgjengeligheten på diverse ting i GUI'et, eller også lager noen små egne programmer kan variere.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
håper det kommer en 64 bit versjon snart, slik at jeg får utnyttet alle minnebrikkene mine og ellers alt av 64 bit funksjoner. Hvorfor er det ikke en 64bit versjon egentlig, siden det er 64bit ubuntu ?

Ferdig installert properitær programvare som ikke har 64-bits versjon slik som for eksempel Java og Flash, antar jeg. Uten alt dette, kan man (nesten) like gjerne installere Ubuntu 64-bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...