Gå til innhold

IP35PRO - trenger bios å oppdateres?

klype

Anbefalte innlegg

Hei som overskriften sier, har jeg Abit IP 35 Pro med bios versjon 10 og jeg vet at v.14 er ute..

sålangt har jeg ikke hatt noen store problemer og er godt fornøyd med dette kort. Men alle sier at det er best med de nyeste oppdateringer.

som oppsettet er nå har jeg ikke noe floppydrev og ifølge inst.boka skal man bruke ploppy til og flashe med. Jeg har en USB minnepenn 1 GB.Kingston, kan den brukes til og oppdatere bios'en med??

Bør jeg oppdatere fra 10 til 14??

Jo ett lite problem er der dog: Når jeg resetter maskinen og får opp melding om at Windows ikke ble avsluttet på riktig måte, da skal jeg ha 4 valg som kan velges med piltastene men det er ikke mulig å velge noen av alternativene den bare teller ned fra 30 og starter opp på vanlig måte!!!

Kan det være bios'en eller er det Windows som er feil i her???

Systemet mitt kjører Vista 64 bit

WD raptor 150

Gainward 8800GT 512Mb

2*1 GB Cruicial ballistic

Q6600

Takker for svar på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer det ellers bra da?

Om det gjør det så er det ingen ide å oppdatere, personlig har jeg siste BIOS på mitt IP35 Pro, kom fra butikken med siste BIOS ferdig installert så jeg har ikke flashet det.

Ellers har du USB tastatur? Det kan være årsaken til rotet ditt, om du går inn i BIOS og skrur på USB legacy keyboard support eller noe lignende så skal tastaturet ditt fungere ellers også.

Lenke til kommentar
Bør jeg oppdatere fra 10 til 14??

BIOS ID:10 er first release, og rettelsene (bios history) ser jo ganske betydelige ut da. Nye funksjoner som Command Rate adjusting function, Support pin definition of Front Audio adjusting function mm. Jeg er enig med de som anbefaler oppdatering. Om den fixer "reset-problemet" er ikke godt å si, mulig...

1. Når du starter opp og trykker F8, kan du bruke piltastene og velge sikkermodus etc.?

2. Bruker du USB-tastatur? (også spurt av '007CD')

3. Har du lastet nyeste oppdateringer til Vista?

Abit har også FlashMenu slik at en kan droppe floppy o.l. men velge å oppdatere fra windows direkte online - "One Click" Live Update, programmet finner selv siste bios.

Mange advarer mot å bruke slike metoder pga. uhell med feilflashing. Selv om jeg har provosert til å feile, så har det likevel gått greit her. Flasha overklokket, med musikk-cd i skuffen og mye utstyr tilkoblet (anbefales ikke!). Man bør lese litt først, uansett metode.

Det er også et spørsmål om det lønner seg å gjøre slike oppdateringer før eller etter at feil har meldt seg. Den gamle frasen "don't fix what ain't broken" er jo velkjent, men jeg er tilhenger av å ta det før, mens systemet er noenlunde stabilt. Når det gjelder drivere generelt så er jeg enig, men ikke mht. BIOS.

Lenke til kommentar

Hmmm ja jeg har USB tastatur. Har ikke tenkt at det kan være årsaken men det høres egentlig logisk ut...

Nyeste vista oppdateringer er lastet og kjører :thumbup:

Tror jeg går for BIOS ID 14 selv om det ikke er problemer, hvis første release er 10 så har det sikkert litt å si allikevel. Kan jo alltid gå tilbake til forrige versjon hvis det ikke funker riktig...

Hjertlig takk for svar

Klype

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...