FCW Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Hei Har vært igjennom en prosess for å velge OS til min filserver. Har fiklet litt med Ubuntu desktop, og det ga mersmak... Det siste nye nå er at jeg kjører Ubuntu server med Webmin, noe som ser ut til å være midt i blinken for sånn jeg vil ha det, hadde jeg bare fått til å få filserveren i nettverk Her er smb.conf filen min: **slettet Jeg får serveren opp å gå i "Hjemmenett", får tilgang til "testmappe", men jeg får ikke kopiert filer til filserveren fra de andre PC'ene i nettverket (2 XP PC-er), Tenker det har noe med tilgang å gjøre, men går meg litt vill i dette. Noen som kan peke meg i riktig retning? Edit slettet original Smb.conf fil. Endret 23. februar 2008 av FCW Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Les litt i man sidene til smb.conf fila. man smb.conf Lenke til kommentar
FCW Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Joa...takk for svar. Akkurat nå er jeg på stadiet hvor jeg ikke er mottakelig for mer lesing på en stund... Håpet var at noen kunne kaste et blikk på filen, og si nøyaktig hva som måtte gjøres.....litt sånn siste mulighet altså Lenke til kommentar
FCW Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Har nå renskrevet smb.conf filen slik.. [global] workgroup = hjemmenett os level = 20 security = share [musikk] user = fc writeable = yes public = yes path = /data/mp3 [test2] user = fc writeable = yes public = yes path = /data/apps Får frem filserveren i hjemmenettet, har tilgang til mappene, får åpnet og kopiert fra mappene, men jeg får enda ikke kopiert filer til mappene fra våre 2 andre Xp PC-er i nettverket. Får beskjed om at jeg mangler tilgang... (Kan nevne at når jeg hadde Ubuntu desktop installert, så fikk jeg til deling og kopiering alle veier, har ikke den smb fila nå) Begynner å bli flekkvis skallet av dette her, noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Hmmm... vil det ikke være en fordel å sette security = user under global og klippe bort user=... under shares, for å deretter lage brukere slik : smbpasswd -a brukernavn Sett brukernavnet likt med unix-brukernavnet du har, så vil du bli spurt om brukernavn og passord når du kobler til fra Windows. Når du da logger inn, skal du ha de rettigheter som brukernavnet ditt har på linux-boksen. Bare et forslag.. er slik jeg gjør det, og det funker knall for meg ihvertfall. Ellers kan du vel kanskje prøve å sette alle rettigheter på de katalogene du sharer (chmod 777). Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Du kan naturligvis gjøre som Sokkalf foreslår, og sette opp brukere med log-in, isåfall bør du ta en titt på howto'en hvor dette er beskrevet i detalj. I ditt tilfelle er nok alt du trenger å gjøre å sette relevante rettigheter på mapppene du deler ut, dvs. alle må ha skriverettigheter inn i mappen. Dette står også tydelig forklart i howto'en (evt. bruk chmod slikk Sokkalf foreslår). Lenke til kommentar
FCW Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Sett brukernavnet likt med unix-brukernavnet du har, så vil du bli spurt om brukernavn og passord når du kobler til fra Windows. Mener jeg har gjort det, men når jeg tenker etter så er vel det brukernavnet jeg har brukt også "root", og det går vel kanskje ikke. Skal prøve å opprette en annen bruker i ubuntu server(=unix-brukernavn?), så bruke dette brukernavnet i samba v.h.a. sudo kommandoen. Takker for hjelpen sålangt... Lenke til kommentar
FCW Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 O'hallelujahjesuslever... chmod a+rw /data/mp3 gjorde susen :!: Vi snakkes.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå