Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar datamaskin med n(kun 5Ghz) nettverks usb adapter. En stasjonær som er kablet(relatert til din nas). Fører filer fra kablet maskin til n(5Ghz) maskinen ihvertfall.

 

Alle maskinene blir koblet til home-nettverket og vil derfor finne hverandre skulle jeg tro. Jeg er nybegynner da, så dette er en nybegynners antakelse. Man må sette opp home-nettwork på vanlig måte. Delt dokumenter, skriver osv. Windows nettverks veiviseren brukte jeg. På skriver mener jeg å huske at jeg høyre klikket og valgte deling eller noe. Litt fikling med draft n(5Ghz) maskinen for å få skrevet ut(husker ikke hva), men det var fra word og noe med å ang skriver et eller annet. Fikk til å skrive ut fra draft n(5Ghz) datamasinen. Skriver var koblet til kablet stasjonær. Så det funka både med kablet(relatert til din nas) og fra skriver(koblet til stasjonær kablet) å få overført filer/link med bærbar draft n(knun 5Ghz).

 

Skriv 192.168.0.1 i url`n på browser så er det hjelpe meny til høyre relatert til hvor man er for å lære litt om/leke litt med diverse. Så kan jeg poste her og spørre. Sliter litt med forstå alt.

 

Prøv. Send ruteren i retur hvis det ikke funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger litt hjelp her nå. Har en DIR-655 med firmware 1.21EU. Problemet mitt er at jeg får ikke åpnet porter. Trykker på advanced, velger port forwarding. Skriver inn navnet på programmet som porten skal åpnes til, velger en port, velger ip til riktig maskin.

 

Hva er det jeg gjør feil?

 

EDIT: NVM, dumme meg glemte å åpne porten i modemet.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Har selv bare hatt kjempepositive erfaringer med både 655 og nå 855.

Eneste ulempe er at man må gjøre en del "kryptiske" endringer i oppsettet (QoS, osv) for å få maks hastighet. Når alt er tweeket riktig, går routeren som en klokke. Dønn stabil.

 

Hvordan kryptiske endringer?

Lenke til kommentar

Har 2 stykk dir-655 med 121EU firmware i hjemmenettet mitt.

 

Begger virker stabile, og jeg har tatt i bruker shareport.

Men slitter litt med XP Firewall og softwaren til shareport.

 

Kjører flere PC'er med XP SP3 , og har samme problem på alle.

 

Programmet ligger i unntakslisten i firewallen , men jeg får ikke kontakt med usb porten på noen av routerne når XP Firewall er aktivert.

 

Slår jeg av/deaktiverer XP Firewall dukker Multifunksjonsskriveren min på router 1 og usbstick på ruter 2 rett opp og fungerer greit. Ble litt overrasket over at både scanning, minekortleser og printing gikk smertefritt på første forsøk.

 

Noen som har tilsvarende problem, som har funnet en løsning ?

Lenke til kommentar

Vi bruker en D-link DIR-655 router trådløst/kablet på et hotell.

Det er en slik i hver etasje.

Det vi har bruk for er at båndbredden blir spredt likt på hver klient.

Det kan være et problem når noen laster ned samtidig som 5 andre bruker internett til surfing.

Det som selvfølgelig skjer da er at den som laster ned spiser mest båndbredde og det vil gå tregt for de andre som bruker nettet.

 

Er det noen som vet hvordan man kan gi like mye båndbredde til de som er innpå uavhengig av hvor mange som bruker nettverket?

Jeg er ikke ute etter å gi maks **** kb/s pr maskin, men vil at routeren skal dele all båndbredde som er tilgjengelig på hver manskin.

 

Hvis båndbredden er 50 mb/s og det er 2 stk som bruker nettet så vil jeg at det skal være 25 mb/s fordelt på hver klient.

Hvis båndbredden er 50 mb/s og det er 4 stk som bruker nettet vil jeg at det skal være 12.5 mb/maks på hver klient.

Lenke til kommentar

Har laget statiske ip for datamaskinene i lan. Skrev inn den ip adressen jeg fikk i dos ledeteksten: ipconfig. Skrev inn i kontrollpane-lokal tilkobling-tcp/ip-egenskaper. Disse ip adressene er i den siste dhcp rangen. Fks dhcp range fra 10-50. Datamaskinene har fåt 49 og 50.

 

Blir noe feil her kanskje, hva mener dere?

Skal man ikke ha statiske ip adresser utenfor dhcp rangen? Prøvde dette i går, men kom meg ikke på internettet. Eventuelt, hvordan får man dette til å funke?

 

Må jeg velge dhcp reservation for devices som skal ha statisk ip adresse i lanet?

 

Firmware 1.12EU: er det noen forhåndsregler man må foreta før installasjon. Noe man må passe på å ha installert først? Funker d-link bra med 1.12EU ?

Endret av eiret
Lenke til kommentar
Noen som vet om USB-tilkoblinga på DIR-655 kan benyttes for å dele en skriver i nettverket med nyeste firmware? Har søkt litt på nettet, og noen sier ja, andre sier nei. Hva er riktig?

 

Dir 855 kan bruke usb porten til skriver, usb lagring(kanskje nas?) Etter firmware 1.12EU har det kommet et nytt valg under setup-usb settings kan man velge nettworks usb, 3g usb adapter, WCN Configuration.

Man må installere Share Port usb Network Utility før man installerer firmware 1.12EU.

 

Skriver driveren må installeres på datamaskinen. Det er mulig at man ikke trenger å installere driveren til skriver på alle datamaskiner. Jeg installerte ikke driveren ferdig på den andre datamasinen, WI FI 5Ghz only. Jeg installerte ikke driveren ferdig siden den ikke fant usb kabelen som var koblet til ruteren. Krysset av for installer ferdig senere og fullfør installasjonen. Det betyr at neste gang skriveren blir gjenkjent så fullføres resten av installasjonen. Gikk til den kablede datamasinen og valgte skrivere og telefakser. Høyre klikket skriver-valgte delig-del senne skirveren... Tilbake til datamaskinen med WI FI 5Ghz så skrev den ut uten å fullføre resten av driver installeringen. Det tar 1 sekund før skriveren starter skriverprosessen.

 

Hva er WCN Configuration?

Lenke til kommentar
Har 2 stykk dir-655 med 121EU firmware

 

Noen som har tilsvarende problem, som har funnet en løsning ?

 

Du fant jo en løsning selv :) . Ikke bruk XP Firewall. DIR 655 har kanskje firewall.

 

Hva er forskjellen på "portforwarding" og "virtual server" ?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Har selv bare hatt kjempepositive erfaringer med både 655 og nå 855.

Eneste ulempe er at man må gjøre en del "kryptiske" endringer i oppsettet (QoS, osv) for å få maks hastighet. Når alt er tweeket riktig, går routeren som en klokke. Dønn stabil.

 

Hvordan kryptiske endringer?

 

Kan du dele med oss amatører :)

Lenke til kommentar
Har laget statiske ip for datamaskinene i lan. Skrev inn den ip adressen jeg fikk i dos ledeteksten: ipconfig. Skrev inn i kontrollpane-lokal tilkobling-tcp/ip-egenskaper. Disse ip adressene er i den siste dhcp rangen. Fks dhcp range fra 10-50. Datamaskinene har fåt 49 og 50.

 

Blir noe feil her kanskje, hva mener dere?

Skal man ikke ha statiske ip adresser utenfor dhcp rangen?

Prøvde dette i går, men kom meg ikke på internettet. Eventuelt, hvordan får man dette til å funke?

 

Må jeg velge dhcp reservation for devices som skal ha statisk ip adresse i lanet?

Gikk ikke med dhcp reservation heller.

Går det ikke an å kominere dynamic dhcp med statis ip utenfor dhcp rangen? 1.11EU firmware.

 

Noen eksperter som kan dele kunnskap med oss amatører :)

Lenke til kommentar
Har fått en underlig feil her jeg sitter og skal sette opp en 655. Tenkte å kjøre wizarden fra CDen, men når jeg skal kobble meg til routeren med en nettverkskabel (steg 2 i prosessen), får jeg beskjed om at kabelen ikke er satt riktig i. Det er den og jeg kommer inn ved å bruke ip-en. Noen tips til noe jeg må huske å gjøre nå som jeg må konfiguerer direkte på routeren?

 

Hva er mest stabile firmware for 655? Skal sette den opp til mine foreldre så de trenger en router det er lite trøbbel med.

 

Akkurat samme med meg or dir855. Konfigurerte fia web. Prøvde cd igjen i dag med kabel og ruter koblet og cd`n installerte hele softwaren virker det som..trykket next-next-next.

Lenke til kommentar
klart det er best, men har ikke n nettverkskort på den ene maskina og det er så tungvindt med usb nettverkskort e.l.

 

Om man kjører blandet nettverk, vil det da komme om to SSID når man søker etter nettverk?

Når du kjører blandet modus altså et miljø med flere forskjellige korttyper kommer det ikke opp flere SSIDer når du søker. Det er jo heller ikke nødvendig med mindre man ønsker å sette opp et gjestenettverk som DIR-855 allerede har en innebygget funksjon for.

Har du en stasjonær og en lapptop?

 

Når det gjelder dir 855 5Ghz og 2,4Ghz isolert sett med automatisk intallasjon-velg kryss av for to seperate ssid`r så kom det opp 2 ssid hos meg når jeg trykket oppdater. Nå har jeg usynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...