Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sikker på at D-Link er så kvalitetsmessig gode lengre.

Vanskelig å si hvilke alternativer som er bedre. Men, personlig hadde jeg vært villig til å teste Linksys neste gang, jeg bytter ut router. :roll:

Min dlink dir-655 har begynt å droppe ut om jeg aktiverer QoS, noe som er jævlig kjipt, igomed at QoS-funksjonaliteten i ruteren er viktig. Men som du nevner, hva er et bedre alternativ? Er det neon skikkelig gode konsument-rutere der ute?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men som du nevner, hva er et bedre alternativ?

Det første du bør gjøre er å se på de alternativene som støttes av tredjeparts firmware.

Da kan du prøve firmware som er default, og bytte den ut om den ikke er god nok.

Ønsker du en router med brukbar styring av QoS, så tror jeg en router med Tomato firmware er veien å gå.

http://gazguzla.com/optimize-tomato-qos/

Min Asus RT-N16 støttes både av Tomato og DD-WRT. Selv bruker jeg DD-WRT pga annen funksjonalitet, som Tomato mangler.

Minuset med RT-N16 er at den ikke greier mye mer enn 100Mbit på internettporten med tredjeparts firmware.

(Mere funksjonalitet fører til lavere hastighet enn stock firmware)

Den har jo masse RAM og tåler 300.000 tilkoblinger. Har hatt min ca et halvt år nå og den rusler stadig uten noe problem.

Ellers kan Netgear WNDR3700 være en grei investering. Den er dual band, rask WAN og kan brukes mot DD-WRT.

DD-WRT har en proffversjon som har bedre kontroll på QoS enn standard.

Openwrt støtter sikkert også noen av disse, men der er jeg blank.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en sånn router, også fant jeg ut her om dagen at det var en USB tilkobling bakpå, hva er det jeg kan bruke denne til? Kan jeg koble en ekstern hdd og dele den med hele nettverket, uten å koble den til en maskin?

har d-link DIR-655

Bruker OSX

edit:

oppdaterte firmware da funket det med TP-kabel, men når jeg gikk tilbake til trådløst internett, så kom den ikke opp lenger i Shareport. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Endret av Nyrili
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det følger med en liten Utility-programvare. Når denne er innstallert på Windows vil du kunne bruke skrivere koblet til fra USB-porten.

Du må installere Utility-programvaren på alle de Windows-maskinene du ønsker skal kunne benytte (dele) skriveren.

Forresten:

På fredag kjøpte jeg en WRT320N av merke Linksys. Den er utrolig mye mer stabil og rask enn DIR-655. Kostet rett under kr 600,- hos Teknikmagasinet.no sin butikk. Det eneste jeg så langt syntes var litt dårlig, var selve programvaren Network Magic, som virker å være en fornuftig programpakke kun leveres som en trailware på 7 dager.

Så skal de ha noen dollar for å selge deg full lisens. Hadde det kostet eksempelvis 5 dollar så skulle jeg glatt kjøpt det. Men nå vil jeg tenke meg om en stund. Det bør jo ikke være slik at routeren slutter å virke etter 7 dager. Det skulle nok kun være det fancy grensesnittet med styring av router som en mister.

Går nok i tenkeboksen en stund på om det er verdt investeringen. :!:

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har akkurat satt opp ny laptop, HP4520s med Ralink RT3090 802.11n trådløs. Den forrige hadde et Realtek RT8191 SE, som jeg fikk opp mot 12Mbps trådløs mot stasjonær. Med den nye får jeg rundt 6Mbps. Ingen endring i fysisk plassering, eller router instillinger, Den gamle er slått av, så den skulle jo ikke forstyrre.

Har siste BIOS og nyeste drivere for trådløst. Noen tips om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar

Fordømt !

Har kjørt ver 1.02 fjellstøtt i over 2 år, oppgraderte til ver 1.21 og blir kastet av nettet ca annenhver dag nå...

Morale: Dont kill a winning horse!

Jeg var innom en dårlig firmware selv, men er nå på 1.31EU og den har fungert fint for meg i flere måneder.

Lenke til kommentar

Fordømt !

Har kjørt ver 1.02 fjellstøtt i over 2 år, oppgraderte til ver 1.21 og blir kastet av nettet ca annenhver dag nå...

Morale: Dont kill a winning horse!

Jeg var innom en dårlig firmware selv, men er nå på 1.31EU og den har fungert fint for meg i flere måneder.

Linky?

(huff, jeg er blitt lat på googlingen...) :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En stund siden jeg har hatt DIR-655, men har merket med flere D-Link routere at den innebygde brannmuren kan være litt vell "aktiv" til tross for innstillingene du velger å kjøre.

Du kan deaktivere anti-spoof, SPI og sette til Endpoint independent filtrering og likevel vil brannmuren blande seg borti harmløse ting, selv når jeg forsøkte å kjøre DMZ på IP-adressen til maskinen min kunne jeg se at routeren fortsatte å blokkere diverse dilldall i loggene på DIR-655, dette er et fenomen jeg merket med både DIR-825 og DIR-855 på jobben også hvor vi forsøker å deaktivere brannmur i router fullstendig ettersom vi har egen konfigurert dedikert brannmur som skal ta seg av slikt og ikke routeren.

Men dengang ei, virker som brannmuren på diverse D-Link routere overstyrer det brukeren selv måtte finne på og aktivere av innstilling, er dette en form for "dummie" brannmur som ikke lar seg deaktivere helt uavhengig innstillinger eller eventuelt DMZ?

Helt idiotisk om du spør meg, kjører du DMZ på en IP-adresse så skal ikke brannmuren blande seg inn i det hele tatt, enkelt og greit ellers så er jo hele poenget med DMZ borte er den ikke det?

Men dette gjelder flere produkter på markedet, neimen ikke lett å få Netgear sin WNDR3700 til å slutte med dette heller, men her fungerer jo faktisk DMZ løsningen så du om du ikke orker å drive med massevis av Port Forward så kan du kjøre DMZ til en aktuell maskin, men selv ikke dette ser ut til å fungere med D-Link dessverre.

Lenke til kommentar

Min DIR655 må restartes ca annenhver dag, siden internetthastigheten vil da være på rundt ISDN-nivå. (Har 12/5Mbit kablet)

Noe sier meg at denne routeren ikke er helt god?

Er det noen "triks" man kan gjøre for å prøve å holde ytelsen oppe?

Har testet å slå av QoS, firewall osv, og det eneste som hjelper til nå er å ta en boot.

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med min D-Link DIR-655 :thumbup: Har bare hatt den i et 1/2 år, den erstatta min forrige Asus WL-500W som brått sluttet å fungere, fikk igjen på garanti da. D-Links deling av USB-porten funker bra, men dumt den kun støtter en bruker om gangen.

Er det noen som vet om man kan legge inn noen form for annen frimware?

Lenke til kommentar

Er også veldig fornøyd med min dir 655. Hatt den i tre år nå, og eneste gangene den har blitt restarta er de sjeldne anledningene at strømmen går, eller at jeg legger til en eller annen ny portforward-dings.

Den har ikke slitt med å håndtere trafikken på nettet internt, eller eksternt siden jeg fikk den. (50/50 mbit som til tider ble _veldig_ hyppig brukt.) Den samme linjen "drepte" forøvrig to Linksys WRT54GLer. Riktignok en stund siden, men de var totalt ubrukelige.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min DIR655 må restartes ca annenhver dag, siden internetthastigheten vil da være på rundt ISDN-nivå. (Har 12/5Mbit kablet)

Har testet å slå av QoS, firewall osv, og det eneste som hjelper til nå er å ta en boot.

Har du oppdatert til nyeste firmware? Let også litt her etter andre som har ligende problemer.

Lenke til kommentar

Har du oppdatert til nyeste firmware? Let også litt her etter andre som har ligende problemer.

Fant ut at det var lurt å ta av plastikken over ventilasjonen før man klager på dårlig hastighet på forum :thumbup:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fant ut at det var lurt å ta av plastikken over ventilasjonen før man klager på dårlig hastighet på forum :thumbup:

Det stemmer nok at den behøver litt luftgjennomstrømning for å fungere godt. Det er også viktig at den ikke står oppå modem eller andre varmekilder. Selv har jeg satt på passive heatsinks i min router (CPU og WLAN). Det fører til at man får ledet bort varme bedre.

Ikke det at den har stoppet noen gang, men det skader hvertfall ikke :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg gått fra firmware 1.11EU til 1.31EU.

Jeg opplever att hastigheten ikke er som den skal. jeg har 12mbit ned og 1mbit opp. nå får jeg kun 0.5mbit opp, og rundt 9-10 ned. jeg oppdaterte til 1.31EU i håp om att jeg skulle få litt bedre signaler til PS3'n. men per nå så ser det ut som att det er litt dårligere.

Noen tips tips til innstillinger? har kjørt 1.11EU DØNN stabilt i 2 år nå. alt har gått på full hastighet, til å med mobilen har hatt 12mbit ned, den har nå forøvrig kun 4-5mbit, så noe galt må det være et sted.

EDIT Ser ut til att jeg måtte ta en factory reset etter oppdatering. har nå omtrent samme hastighet som før.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...