Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en kort forklaring på forksjellen mellom "Virtual Server", "Port Forwarding" og "Application Rules"?

Virtual Server skaper en fast oppkobling for en port. Dvs at den ikke kan brukes av noen andre.

Portforward lager en oppkobling når program som bruker porten er aktivt. Dvs at f.eks UPNP trolig kan bruke porten fremdeles.

Application rules bruker trigger port. Dette er en portforward som kun åpnes en kort stund, mens program på PC er aktiv og bruker porten.

Skal man ha flere tjenester på samme nettverk som krever samme port åpnet, så kan trigger port eller UPNP være en løsning.

Ah, takker for godt svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Dette ser ut til å være den rette tråden å spørre om dette i:

Hvordan gjør jeg så DIR-655 kun fungerer som aksesspunkt?

Jeg fant ut at ved å skru av stilsett i oppsettet til ruteren, var funksjonaliteten "Bridge Mode" kun kommentert ut, og ikke fjernet helt, men hva skal jeg skrive inn i feltene på siden?

Det er da snakk om Gateway og Primary og Secondary DNS, samt IP-adresse.

Jeg fant også noe om at man ikke trengte å bruke denne skjulte funksjonaliteten, men at man kunne blant annet skru av DHCP(?) for å få den til å fungere som aksesspunkt.

Dessverre får jeg det ikke helt til.

Derfor lurer jeg på om noen kan fortelle hvilke verdier jeg må fylle ut i de ulike feltene, slik at ruteren slutter å fungere som ruter, og bare er et aksesspunkt for trådløse enheter.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Beklager! Nå fikk jeg til å søke i tråden, og fant ut at dette er diskutert tidligere:

Mulig det ligger i dette forumet, men fant ikke noe spesifikt da..

Hvordan kan jeg sette min DIR-855 som aksesspunkt? Er det mulig?

Tenkte å koble den opp mot min WRT54G (linksys).

Hepp folkens,

Da har undertegnede måtte endre på konfigurasjonen i husets nettverk, og kjører nå DIR-655 som aksesspunkt, mens Telenors multimoden (P-2602HWT-F3) er satt til å håndtere routingen. Grunnen til at jeg måtte gjøre det, er fordi IP-telefoni ikke vil fungere dersom P-2602HWT-F3 er satt som bridge. Dette er i og for seg helt greit for min del (om noen har innvendinger rundt dette, send meg en PM).

Så gjenstår det lille; hvordan kan jeg nå få tilgang til DIR-655? Angir jeg IP på PC-en manuelt, og taster inn 192.168.0.10 samt subnet til 255.255.255.0; så kommer jeg inn. Denne måten er jo litt tungvinn synes nå jeg. Finnes det en enklere vei?

Det som er spørsmålet mitt er altså hva som skal stå som Gateway og DNS-servere. Er det ISPens Gateway og DNS-servere?

Det jeg altså gjør er å

1) skru av DHCP

2) skrive inn Gateway og DNS-servere fra min ISP

3) starte DIR-655 på nytt.

Stemer dette?

Eller er Gateway IP-adressen til (det ikke-trådløse) ADSL-modemet mitt?

Det beste er nå å bruke DIR-655 som et rent aksesspunkt og switch.

Du gir da routeren en statisk IP i samme subnett som routermodemet.

Hvis routermodemet f.eks har 10.0.0.138, så gi routeren 10.0.0.137.

Slå deretter av DHCP på DIR-655 (LAN) og koble nettverkskabelen fra routermodem i en av lanportene på DIR-655.

Deretter når du begge routere ved å taste ipadresse 10.0.0.137 eller 138.

Her må jeg vel da sette opp statisk IP i ADSL-modemet for DIR-655?

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Beklager! Nå fikk jeg til å søke i tråden, og fant ut at dette er diskutert tidligere:

Hele poenget er at DIR-655 skal fungere som switch/aksesspunkt.

Den videresender da adressene du mottar fra routermodemet.

Alt du behøver å gjøre er å gi DIR-655 en statisk IP i samme subnett som routermodem og slå av DHCP i DIR-655. Bare glem gateway etc, da dette kommer automatisk fra routermodemet.

Koble så nettverkskabel fra routermodem i en av de fire lanportene på DIR-655.

Lenke til kommentar

Sliter med meeeeget treig overføringshastighet når jeg skal overføre filer fra en PC til en annen i hjemmenettverket. (Har DIR-655)

Oppnår kun 3-400 kbps og jeg aner ikke hva problemet kan være. Kjører jeg speedtest på de to PC'ene det er snakk omm rapporterer begge over 15 mbps, så det synes i orden, men å overføre filer er nesten nytteløst.

Begge PC'ene har Draft-N nettverkskort og win7 64 bit.

Routeren kjører i bridge-mode (Har ADSL fra NGT) og begge PC'ene har fått fast IP i subnettet.

Noen tips til hvordan jeg kan feilsøke dette og få opp farta litt :)

Ha en super dag!

Lenke til kommentar

sitter å prøver å sette opp en web interface media server.

har en dlink dir 655 router.

men trenger hjelp til å få dette til slik at andre kan streame musikk som jeg har på min pc.

etter det jeg forstår så må jeg port forward til denne maskina og dette har jeg gjort men det funker ikke.

portforward i altiboxen er ok der, etter å har sjekka på canyouseeme.org (for beskjed at denne er åpen)

men sliter med å få riktige innstillinger i dlink routeren.

*løst*

Endret av usb on a stiiick
Lenke til kommentar

Leter egentlig etter en ny ruter og har vært veldig nysgjerrig om jeg skulle faktisk kjøpe en DIR-655 eller 825. Men jeg nå begynner jeg å lure på om jeg skal bare beholde min urgamle Ravo 54G likevel. Tror ikke en gang firmaet eksiterer lengere, men ruteren har holdt seg den. Stabil fastlinje og rask nok, men trådløse delen er nå ødelagt.

Nok om det. Er DIR-655/825/855 virkelig så generelt ustabil og dårlig eller er kravet på stabilitet og kvalitet noe høy? Jeg er litt forvirret antar jeg, med tanke på at disse har gode anmeldelser. ermm.gif

Lenke til kommentar

Problemet er vel at de som tester er personer med peiling, som samtidig ikke stresstester utstyret med f.eks bittorrent og all slags tilleggsutstyr. Fungerer det fint å koble router opp mot en bærbar PC, så triller man terningkast 6 :).

I tillegg har Win7/Vista og drivere fra bl.a. Intel skapt trøbbel for mange med D-link-routere.

Styrken til DIR-655 er at den er rask og stabil for de fleste. Svakheten er at den har noe begrenset hardware og firmware, slik at den kan makse ut hos krevende brukere. Mye har skjedd på hardware de siste få årene og det er nå ikke uvanlig med 4 ganger så mye minne som DIR-655 har. ASUS RT-N16 har f.eks 128MB RAM og tåler hele 300 ganger så mye trafikk som DIR-655.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min 855.

Dønn stabil. Hardware versjon A2 med siste ofisielle firmware.

MEN jeg bruker den ikke som router, bare som accesspunkt, og det kan ha en del å si.

Det eneste som irriterer meg er at jeg skal kunne få 450Mbit tilkoblet hastighet fra den, men får "bare" 300Mbit. Men det er mye trolig en brukerfeil (selv om ingen av guruene her på forumet har kunne svart på hvorfor) :p

Lenke til kommentar

Fungerer det å plugge en ekstern disk inn i USB tilkoblingen på denne, og bruke denne som en delt nettverksdisk ?

Ja, men du må bruke Shareport-programvaren for å montere disken, og det er kun 1 bruker om gangen. Man må koble av før en annen kan koble på. Shareport-programvaren fins bare for Windows.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Heisann, jeg har en D-Link DI-524UP trådløs router og har hatt denne en del år når jeg etter mye strev fikk den til å gå på PS3 i DMZ så ble jeg ikke imponert, får signalstyrke på gjennomsnittlig 60% når routeren står 3 meter bortenfor riktignok på andre siden av en betongvegg med åpen dør(om det har noe å si:P ). Så no tenkte jeg å kjøpe ny.. Jeg har sett en del på DIR-655 og hadde egentlig bestemt meg for den men så fant jeg DIR-855 og leste om 2,4Ghz og 5 GHz. Jeg har egentlig ikke så mye peiling, men håper jeg kan få noen enkle og ikke så avanserte anbefalninger. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har en D-Link DI-524UP trådløs router og har hatt denne en del år når jeg etter mye strev fikk den til å gå på PS3 i DMZ så ble jeg ikke imponert, får signalstyrke på gjennomsnittlig 60% når routeren står 3 meter bortenfor riktignok på andre siden av en betongvegg med åpen dør(om det har noe å si:P ). Så no tenkte jeg å kjøpe ny.. Jeg har sett en del på DIR-655 og hadde egentlig bestemt meg for den men så fant jeg DIR-855 og leste om 2,4Ghz og 5 GHz. Jeg har egentlig ikke så mye peiling, men håper jeg kan få noen enkle og ikke så avanserte anbefalninger. På forhånd takk :)

Husk at strålene går den korteste direkte veien fra sender til mottaker, så om de ikke er plassert likt på begge sider av veggen kan en 10cm vegg bli flere meter med betong for signalene.

Lenke til kommentar

Husk at strålene går den korteste direkte veien fra sender til mottaker, så om de ikke er plassert likt på begge sider av veggen kan en 10cm vegg bli flere meter med betong for signalene.

Signalene du mottar, kommer fra der man har minst dempning av signalet.

Dette kan bety f.eks at en refleksjon fra nabohuset gir best signal mellom to etasjer.

Som radioamatør, så har jeg brukt månen som reflektor for å få kontakt med andre kontinenter. Dette er jo det eneste objektet som er felles på VHF/UHF/SHF og som gir nok refleksjon.

Kreves noe mere effekt og antenner man bruker på WLAN :-)

Ofte så er signalet du mottar summen av signaler som kommer inn i forskjellig fase.

Dette er grunnen til at du kan få bedre eller dårligere signal bare ved å flytte routeren noen cm, eller bytte kanal.

Lenke til kommentar

Noen som har hatt dette problemet eller lignende?

Som dere ser i vedlegget popper det opp masse 00:00:00... mac adresser som tar opp alle ip adressene.

Det er bare 3 faktiske PCer koblet til, som er stryket ut med hvit.

legg også merke til at 2 av PCene viser samme MAC adresse selv om de ikke har det.

Har prøvd å legge til alle 3 PCene som reserved.

Men da viser 2 av PCene, er alltid min og en av de andre som viser min MAC adresse, samme MAC adresse.

Det stopper å poppe opp flere 00:00.. mac adresser men det kommer alltid 00:00 adresse på en av PCene, aldri min. Den PCene som får 00:00 får ikke tilgang, noe med DHCP er ikke tilgjengelig eller noe.

post-199006-1270580867,2406_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Er DIR-855 eller DIR-655 noe å satse på, eller er de utdaterte?

Er det noen gode nettverkskort som går godt sammen med disse routerne?

Jeg hadde sett på DIR-655 og DWA-556

Regner med at disse går godt sammen, med tanke på at de er fra samme produsent og alle er "Extreme N" produkter.

Lenke til kommentar

Hallo, jeg har nettopp kjøpt DIR -655 så lurte jeg på noe.. meg og min bror spiller på hver sin PS3 på den trådløse og det funker bra, men av og til hakker det. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse det eller må jeg bare tåle det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...