Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

For ikke å glemme: Disse produsentene av slikt utstyr kunne godt satt av ett par personer til å drive opplæring på en webside hos D-Link av brukerne, slik at en for framtiden kan slippe å måtte tvile på hvordan en stiller inn enheter for forskjellige scenarier.

Nå har man jo kun diverse tredjepartsforum som på diskusjon.no til å hjelpe seg skikkelig, om en er heldig.

EDIT: Dette innlegget reflekterer fortvilelse over dårlig kundestøtte fra D-Link. Det er ikke så svart/hvit at D-Link ikke gir kundestøtte. En oppfordring til D-Link om å presentere, og tilrettelegge hjelpen på en intuitiv måte. Med plansjer, forklaringer på terminologi, oppskrifter på forskjellig oppsett. Det tar tid. Men det vil nok tas i mot med åpne armer og fornøydhetsnivået hos D-Link kundene vil muligens stige en del.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde visst fått svar på supportsaken min, selv om jeg ikke hadde fått beskjed om dette pr. mail. Svaret var at jeg måtte beskrive feilen. Nå har de jo vært såpass lure at det ikke finnes noe tekstfelt for å beskrive feilen. Man kan laste opp filer på en sak så jeg skrev en tekstfil og lastet opp den, men den har de tydeligvis ikke funnet. Noen her som ANER hvordan dette skal fungere? Føler mest for å bare gi opp og heller ringe til de.

Det er sjelden man kommer borti et system som faktisk trenger en bruksanvisning, men her hadde det vært på plass. Riktignok er det en link til en hjelpefunksjon men denne har DLink lagt på en server som tydeligvis bare eksisterer internt på deres nettverk!

Lenke til kommentar

Føler med deg i din frustrasjon. Det er langt mellom de utstyrsleverandørene som klarer å gjøre dette på en perfekt måte. Selv om det finnes noen gode aktører, så ser det ut til at D-Link kan skjerpe seg.

Lenke til kommentar

Gjelder det for A3 modellen også. Ser det står A4 på det forumet. Fikk litt lyst å være prøvekanin snart.

EDIT: Det står definitivt A4 i release notes. Da det finnes A1, A2, A3 og A4 utgaver av DIR-655 routeren så tar jeg ingen sjanse med min A3 type.

Sjekket den britiske ftp-serveren og der er det eldre firmware enn den polske / tjekkiske.

EDIT 2: Måtte jo google HNAP og fant dette http://hnap.org/

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjelder det for A3 modellen også. Ser det står A4 på det forumet. Fikk litt lyst å være prøvekanin snart.

EDIT: Det står definitivt A4 i release notes. Da det finnes A1, A2, A3 og A4 utgaver av DIR-655 routeren så tar jeg ingen sjanse med min A3 type

EDIT 2: Måtte jo google HNAP og fant dette http://hnap.org/

Kan du forklare en nonne som meg hvordan du finner ut hvilken A' type DIR-655 en har da? Sjekket på alt jeg fant av skrift på selve routeren, og fant ingen referanser til hvilken A' type jeg har.

EDIT: Sletter ikke innlegget i tilfelle andre er like nybegynnere som meg her og kanskje kan ha nytte av dette. Men - jeg fant A' versjonen da jeg logget meg inn i routeeren, kom ikke på det i farten, og der stod det:

"Product Page: DIR-655 Hardware Version: A1/A2"

EDIT 2: Fant det og nå bak på etiketten på selve routeren. En lever så lenge en lærer, og en lærer så lenge en lever.

Jeg har nå FW 1.30EU, og ser kanskje ikke den store vitsen å oppgradere til betaen

1.31EUb02? Noen som gidder å kommentere? Jeg kjører åtte PC'er i huset, Win7 Professional Engelsk versjon på alle, og en Lyse 30/30 Mbit/s linje. Har og alle åtte PCer i nettverk via det velfungerende "Homegroup". Et ett av rommene kjører jeg tre PCer via en vanlig D-link 4 port ethernet hub som igjen får sin kontakt fra et veggpunkt i dette rommet som igjen får sin kontakt fra DIR 655.

Vil det være en fordel på noen måte å oppgradere og teste betaen, noen som gidder å gi råd?

EDIT 3: Siden jeg er en veeeeeeldig tålmodig mann, så har jeg nå allerede lagt inn 1.31EUb02. Så langt ser alt vel ut, får jeg problemer skal jeg postere dem her.

Endret av Rottweilerhannen
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt den norske (svenske) siden. Måtte gi opp, og begi meg til den britiske for å finne ordentlig info om A1, A2, A3 og A4 (ihvertfall ligger det ikke i logisk rekkefølge på den norske).

Først www.dlink.co.uk

Trykk på Support opp i høyre hjørne omtrent.

Skriv dir-655 og klikk søk i feltet som befinner seg noe til venstre og litt ned på siden.

Trykk på Downloads nesten oppe i høyre hjørne den også (litt lavere). Da kom jeg hit:

http://www.dlink.co.uk/cs/Satellite?c=Prod...-GB%2FDLWrapper

Da vil du se de 4 nå gjeldende typene DIR-655 bokser. Med forklaring på at det vil stå f.eks. A3 (på min) i etiketten på baksiden. Det er også foto av etikett på siden. Slik:

Foto på ekstern D-Link webside av eksempel på DIR-655 etikett

Lenke til kommentar

En ting til siden jeg er innom her. Jeg fikk en del hakking og "lags" da jeg skulle se på eks NRK-Nett TV og den slags, begreip ikke bæret og tweaket nesten til jeg ble gal alle plasser. Så fikk jeg følgende oppskrift, husker ikke hvor nå, men jeg paster den inn her:

"Ved streaming kreves the visse funksjoner som er deaktivert på enheten, som

SPI brannvegg og RTSP funksjonen, deaktiver disse og streaming fungerer

fint. DIR-635 > Advanced > Firewall Settings > Enable SPI : OFF & RTSP : OFF"

Dette galt en DIR-635, men jeg gjør alltid denne innstillingen på min DIR-655 ved alle FW-oppgraderinger, krever og en reboot etterpå. Ingen former for problemer med NRK Nett TV eller lignende etter dette. Har og ordnet dette i min splitter nye FW.

Endret av Rottweilerhannen
Lenke til kommentar

Nå har Arsæll en artikkel på frontoppslag hos HW.no om hull i eldre firmware.

Men den idiotiske norske D-Link siden har Ax nevnt i nedlastningslenke, men når en åpner release-notes så ser en tydelig på filnavn A4 og teksten står også A4. WTF :wallbash:

Nå er jeg lei av D-Link sine begredelige nettsider. Den britiske har kun gammel firmware foreløpig. Snodig, i og med at det landet har mye større befolkning. Mulig de bruker nordmenn som prøvekaniner før de slipper det løs i Storbritannia. :ohmy:

Jeg har A3 type av DIR-655 og tør rett og slett ikke installere foreslåtte firmware. Arsæll redder seg med å skrive at D-Link fortløpende vil slippe firmware. Men han har ikke åpnet filen for oss for å finne ut hvordan det står til. Synes helst det er en mangel av Arsæll og ikke ha gjort det før artikkel slippes, slik at brukere ikke går på en smell som har typene A1, A2?, A3.

Endret av G
Lenke til kommentar

Begynner å si meg passe enig med ThaDanus i post #4:

http://forums.dlink.com/index.php?topic=10...g60820#msg60820

Actually, I bought this router due to the good reviews on tweakers.net, but well...I wouldn't recommend it to anyone after this :(

I motsetting til ThaDanus, så er det helst trådløs som svikter hos meg. Men det hender jeg må resette routeren for kablet nettverk innimellom, selv om det er det trådløse som svikter oftest.

Sitter foreløpig og venter med firmware 1.21eu på oppdateringer som er vettuge for A3 type DIR-655.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sitter sikkert ingen i nabolaget klar til å hack'e min router, men likevel litt ekkelt. Kan den nås over kabel via internett, når den hack'es?

Nå sluppet i Storbritannia:

Ganske begredelig oppdatering på den britiske D-Link siden. Samme som på den norske, selv om filendelsen var .RAR istedet, og at filnavnet var bittelitt annerledes skrevet. Her er ett utklipp fra release-notes til filen:

DIR-655A4 release notes history.

====================================================

ver1.31EUb02 Beta, 2010/01/14, EricK

1. Ubicom SDK 7.6.1 build 158, 2010, Jan 11, UBICOM_7_6_1_B0158

2. Checksum: 0x0435D18F

3. arp cache time: 60 seconds

4. HNAP security bug, could send set command in with "GetDeviceSettings" SoapAction.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fått en dir-825 i dag, satt den opp og syns den virker ganske grei, (Dog en av mine PC-er støttet ikke WPA2, men syn for den.

Men det jeg ikke likte var at mine connections via ruteren vistes i STATUS > Internet Sessions i web grensesnittet.

Om jeg er på VG f.eks så vil VG's PC stå der

Her er f.eks VG's IP adresse fritt tilgjengelig i rureren, eller fritt og fritt, fritt for dem med admin PW, og det er jo ikke bare min ruter ^^

utennavnb.png

Lenke til kommentar

D-Link anbefalte meg å legge inn 1.31b02EU på min DIR-655 A2 for å fikse problem med heng hver ~3. dag. Skal prøve det senere i kveld.

Såvidt jeg har forstått kjører Rottweilerhannen denne versjonen allerede på sin A2, så jeg vil anta at dette er uproblematisk selv om kun A4 er nevnt spesifikt i forbindelse med denne firmwaren.

Lenke til kommentar

Mulig det. Leser at A2 ikke har "green ethernet", mens derimot A4 har "green ethernet". Det blir bare spådommer med hensyn på kompatibel firmware, når D-Link er så utydelige/tydelige alt ettersom en ser det.

Heldigvis har de satt en A4 der i navn og release-notes, men de sier ingenting nyttig for oss som har en annen type router, om vi skal avvente eller kinne på og installere vi også.

Jeg avventer til D-Link blir litt tydeligere ihvertfall.

Det jeg lurer mest på, er om noen kan komme inn via kabelen fra internett, eller om det er på den trådløse biten hack'ere kan komme seg inn. Kabel er jeg ubeskyttet på annet enn at jeg har aktivert de sikkerhetsfunksjonene som finnes i den hullete routeren, og når det gjelder på det trådløse så tviler jeg sterkt på at naboene mine skal klare å hack'e meg på en god del måneder ennå, om de skulle begynne å studere "faget" fra i dag av.

Kjøpte forresten en 802.11n USB nettverksadapter fra Linksys. Den er raskere og noe mer pålitelig gjetter jeg enn det innebyggede i Laptop som jeg har. Men jeg hadde ett trådløst linjeutfall i dag tidlig. Så det kan tyde på at trådløs router med firmware 1.21EU ikke er helt stabil likevel nei (DIR.655 av typen A3).

EDIT: Ett alternativ kan være ustabil Windows Vista, en vet liksom aldri helt sikkert med de Microsoft produktene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...