Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har fått en ny D-link 825 ruter og denne fungerer helt fint, men den låser hastigheten på internettet til rundt 2mbit inn og 7mbit ut. Med den forrige Netgear Rangemax 240 ruteren fikk jeg 10mbit inn og 10mbit ut. Det er ingen andre som bruker nettet for øyeblikket, vi har 10mbit Lyse internett.

 

Noen som vet hva som kan være problemet her?

 

Jeg og sliter med at routeren kneler etter en tid. Har egentlig 15mbit ned og ender av og til med 2mbit. Eneste som hjelper da er for meg å restarte routeren.

Skal nå ta å prøve dir655_firmware_132b02NA_beta01. Så får man se om det hjelper!

Lenke til kommentar

Har et lite problem med DIR-655 her, åpner porter i ruteren på riktig vis, men når jeg prøver å se om porten er åpen på Canyouseeme.org, får jeg beskjed om at porten ikke er åpen. Har et modem fra Telenor som er satt opp i bridge, og DIR-655 er satt opp med PPPoE. uTorrent virker fint via upnp, men skulle gjerne fått til å åpne porter ellers også manuelt. Har firmwareversjon 1.20 EU. Er 100% sikker på at ip-adressen er korrekt. :) Kan det være at det løser seg med en fw-oppdatering?

 

post-162599-1245522429_thumb.png

Endret av andybb
Lenke til kommentar

Hva slags hastigheter oppnår dere gjennom den kablede switchen på DIR-655? Sliter fremdeles med maks hastigheter på rundt 11-12 MB/s mellom PC-er på nettet, selv om begge er tilkoblet med gbps forbindelse. Har forsøkt både med WISH og QOS av- og påskrudd, med samme resultat, har forsøkt å resette routeren og forsøkt firmwareoppgradering (kjører nå 1.31NA).

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Er det nope triks for å få denne ruteren opp å gå?

Med en gang jeg satte den opp så var det et trådløst nett som hette Dlink der, dette var usikret. Det var relativt raskt, både ut og inn.

 

Jeg prøvde å sette opp mitt eget nett, dette går ikke fort i det hele tatt, ca 10mbit/s, både ut og inn.

Dette ble satt opp med cden som fulgte med.

 

Testet også med en CAT6 kabel mellom pc og ruter, fikk da rundt 50mbit/s både ut og inn.

 

Jeg vil ha maks av linja mi, 100Mbit/s, med både kable og trådløst.

 

Hva må jeg jeg gjøre for at dette skal gå så fort som det skal?

Noen triks?

Lenke til kommentar
Du kan jo logge inn på den og slå av QoS for å se at det ikke er noe som påvirker der.

 

Tok bort haken på¨"Enable QoS" nå. Merket ingen stor forskjell.

Prøvde også før dette med CAT6 kabel mellom en annen data og ruter, og fikk opp 90Mbit/s download og ca 50Mbit/s upload. Dette er jeg fornøyd med :) , skulle bare vært sånn på alle dataene.

 

Flere forslag?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det hjelper, men har du vurdert å resette den igjen og heller sette routeren direkte opp ved hjelp av nettleseren din og logge inn via 192.168.0.1?

Du sier heller ikke noe om nettet er kryptert eller ikke og andre ting som kan være nyttig som hva nettverkskortene til de trådløse maskinene støtter.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det hjelper, men har du vurdert å resette den igjen og heller sette routeren direkte opp ved hjelp av nettleseren din og logge inn via 192.168.0.1?

Du sier heller ikke noe om nettet er kryptert eller ikke og andre ting som kan være nyttig som hva nettverkskortene til de trådløse maskinene støtter.

 

 

Har gjort en reset på ruteren nå, og skal prøve å sette den opp via nettleseren.

Det trådløse nettet skal være kryptert, hvilken kryptering burde jeg velge?

 

Bruker et DWA-643 WIRELESS N EXPRESSCARD i laptopen.

 

Har fibernett, så det er inget modem som kan være flaskehalsen. Har også lagt om til kun CAT6 kabler, tror ikke det skal være noe som senker farten heller.

 

Laptopen er ikke langt ifra ruteren (ca 1-2 meter), og ingen andre hindringer.

 

Hvis det er noe mere som jeg burde oppgitt, så bare si ifra ;)

Lenke til kommentar

Vel, i og med at alle dine enheter støtter trådløs N så kan du jo sette den til følgende:

Gå inn på routeren din og inn på Setup etterfulgt av Wireless Settings og manual setup som du ser her:

post-109703-1245950430.png

Deretter velge følgende:

post-109703-1245950453_thumb.png

 

Deretter dette:

post-109703-1245950749_thumb.png

Dette setter du da opp likt for begge båndene.

 

Da vil du ha et sikret nettverk med alltid tilgang :D

Husk på å velge et godt passord for nettverket så er alt i boks.

Lenke til kommentar

Satte opp nøyaktig likt det du hadde der :)

 

Fikk disse hastighetene:

Download - 33.36mbits

Upload - 23.14 mbits

 

edit:

tok en reboot på dataen, fikk disse hastighetene:

Download - 53mbits

Upload - 35mbits

 

En del bedre, men enda ikke helt i mål :(

 

Noen flere ting jeg kan gjøre?

Er temmelig noob på dette området her...

Endret av tool-nes
Lenke til kommentar

Vel, for å si det rett ut så er jeg det man kan kalle en noob også, men jeg er interessert i å lære mer :)

Pleier du å fjernstyre maskinene dine over nettverket?

 

Prøv å slå av krypteringen og test igjen. Mange sier at kryptering gjør hastigheten noe dårligere.

Husket du forresten å slå av QOS etter at du resatte Routeren igjen?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Vel, for å si det rett ut så er jeg det man kan kalle en noob også, men jeg er interessert i å lære mer :)

Pleier du å fjernstyre maskinene dine over nettverket?

 

Prøv å slå av krypteringen og test igjen. Mange sier at kryptering gjør hastigheten noe dårligere.

Husket du forresten å slå av QOS etter at du resatte Routeren igjen?

 

Har brukt remote desktop litte granne.

Den hadde jeg glemt å skru av, men merket ingen forskjell da jeg skrudde den av heller :(

Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis har kun 2 maskiner kan du alltids reservere 2 faste ipadresser som blir fastsatt til de to.

f.eks 192.168.0.2 på stasjonær og 192.168.0.3 på bærbar. Da husker du ofte ip-adressene lettere.

Har du også slått på rdp på begge maskinene?

 

Skal rote litt i routeren og finne igjen innstillingene.

Gå inn her:

http://192.168.0.1/Basic/Network.shtml

 

Bla deg til bunnen og trykk på reserve for å sette opp fast ip for ønskede maskiner.

Her ser du eksempel på maskinen jeg bruker i dette øyeblikk:

post-109703-1245962948_thumb.png

 

Hvis du spiller er fleksibel NAT en fin ting:

post-109703-1245962975_thumb.png

 

Her er NAT-innstillinger

http://192.168.0.1/Advanced/Firewall.shtml

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Siden du tydeligvis har kun 2 maskiner kan du alltids reservere 2 faste ipadresser som blir fastsatt til de to.

f.eks 192.168.0.2 på stasjonær og 192.168.0.3 på bærbar. Da husker du ofte ip-adressene lettere.

Har du også slått på rdp på begge maskinene?

 

Skal rote litt i routeren og finne igjen innstillingene.

 

Har tre laptoper, en mac, en HTPC, en gammel xbox(som nå utgår, hehe ;)) og en xbox360. har tidligere brukt den ene laptopen til kun nedlasting, og macen kun til skolebruk.

 

Så fra nå av så blir det for det meste HTPC som trenger høy hastighet, grunnet nedlasting, og dama og min sin vanlige laptop som er greit å ha litt hastighet.

 

Har gjort akkurat det med sette av fast ip-adresse på den jeg lastet ned på, grunnet at utorrent trang å åpne porter. Men dette har jeg ikke begynt å se på enda, aller først vil jeg ha igang hastigheten ;)

 

Hva er rdp?

Lenke til kommentar

Remote Desktop Connection eller "tilkobling til eksternt skrivebord" om du vil. Poenget med å sette fast ip i router er å slippe dilling med det på selve maskinen. Da slipper du noen gang å bry deg om det.

Når du er ferdig med alle innstillinger og fornøyd med oppsettet ditt kan du gå her:

http://192.168.0.1/Tools/System.shtml

Da kan du laste ned konfigurasjonsfilen til din DIR-855 og resette den uten å måtte dille for mye med innstillinger nok en gang.

Tro meg. Det er verdt det mer enn å sette den opp på nytt.

Mens jeg er inne på det kan du benytte opendns som dns-server. Fordelene med dette vet nok la7dfa.com mer om. jeg husker det ærlig talt ikke, men er nå ingen problemer med tjenesten.

Gå innom her: http://192.168.0.1/Basic/WAN.shtml

 

Endre da Primary DNS til følgende:

208.67.222.222

 

Secondary er følgende:

208.67.220.220

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Remote Desktop Connection eller "tilkobling til eksternt skrivebord" om du vil. Poenget med å sette fast ip i router er å slippe dilling med det på selve maskinen. Da slipper du noen gang å bry deg om det.

Når du er ferdig med alle innstillinger og fornøyd med oppsettet ditt kan du gå her:

http://192.168.0.1/Tools/System.shtml

Da kan du laste ned konfigurasjonsfilen til din DIR-855 og resette den uten å måtte dille for mye med innstillinger nok en gang.

Tro meg. Det er verdt det mer enn å sette den opp på nytt.

Mens jeg er inne på det kan du benytte opendns som dns-server. Fordelene med dette vet nok la7dfa.com mer om. jeg husker det ærlig talt ikke, men er nå ingen problemer med tjenesten.

Gå innom her: http://192.168.0.1/Basic/WAN.shtml

 

Endre da Primary DNS til følgende:

208.67.222.222

 

Secondary er følgende:

208.67.220.220

Slettes ikke dumt ;)

 

Har ikke dns noe med ISPen å gjøre? Eller tar jeg helt feil?

Har ihvertfall prøvd å sette de to du foreslo, så får vi se ;)

 

edit:

Står fortsatt på ca 50mbits download og ca 35 mbits upload

 

nok en edit:

oppdaterte firmware til 1.32. La inn de gamle innstillingene igjen og fikk opp nøyaktig de samme hastighetene. Med kabel så lå hastigheten på mellom 60-70mbits både ut og inn.

Prøvde også å nappe ut DWA-643 kortet, og fikk de samme hastighetene trådløst. Så lurer på om det kan være det kortet som ikke fungerer som det skal, selv om det blinker oransj lys i kortet.

Noen som har erfaringer med dette kortet?

Endret av tool-nes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...