Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Skru av DHCP, og fjern innloggingsinformasjon fra modem.

Sett opp disse innstillingene i ruter, slik at modemet kun fungerer som et rent modem, og kjører alt av innstillinger i ruter.

Takk, da har dette løst seg.

nuffe:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har på UPNP, men hva annet skal jeg da gjøre?

Tenkte du på nettverksgjenkjenning, la7dfa?

Det nye navnet på UPNP er network discovery (i Vista og nyere).

Som jeg nevnte så må UPNP aktiviseres på 3 plasser før det fungerer.

1. Router

2. Windowsbrannmur

3. Torrentprogram

Har du aktivisert det så skal det fungere uten problemer om ikke din ISP har satt på noen begrensninger på valgt port eller du har flere brannmurer (f.eks routermodem).

Hei igjen :) Jeg har sett i routeren og i Torrentprogrammet (bittorrent). Der står UPNP aktivert, problemet mitt er at jeg enda ikke forstår hvordan jeg sjekker network discovery. Kunne du gi meg noen skjermbilder for å bedre forklare det?

Takk for all hjelp :) Jeg har hatt god nytte av den.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Vista Ultimate på maskinen det gjelder og har aktivert UPNP på alle steder. Bittorrent rapporterer at portene mine er åpne, men når jeg tester med den innebygde testsiden så rapporteres porten som lukket.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Maskinen er tilkoblet kabel direkte til den interne switchen til DIR-855. DIR-855 er tilkoblet til et Telenor-modem som heter 546T2 og går rett ut på internett.

post-109703-1240938116_thumb.png

post-109703-1240938135_thumb.png

post-109703-1240938153_thumb.png

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Oppdaterte DIR-655 fra 1.30 til 1.31 nå og de ser begge omtrent like ut. Begge fungerer fint med streaming på LAN og mot internett. Litt irriterende med capcha for å logge på routeren ;)

546T2 er et routermodem og du kan enten sette det i DMZ mot ipadressen som DIR-855 bruker på sin internettport (10.0.0.x) eller du kan sette den i bridge og logge på med DIR-855.

Telenor holder på å gå over fra PPPoE til DHCP. Du må legge inn passord og [email protected] i DIR-855 om det er PPPoE hos dere og du bruker bridge i modem.

Det er selvsagt også mulig at abuse har stengt portene hos deg. http://www.online.no/datasikkerhet/abuse.htm

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Har kommet borti et problem med min DIR-655. Jeg resettet innstillingene på den (knapp på baksiden) og nå får jeg kun tilgang til 192.168.0.1 via trådløst på den. Har en pc som er koblet til med kabel og med den så kommer jeg ikke innpå. Er det noe spesielt som må gjøres?

EDIT: Nvm, var bare en ledning som var feilkoblet :p

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Veldig fornøyd med 1.31, synes denne er mye bedre enn tidligere firmware. Mye kjappere webgrensesnitt også.

Litt irriterende med capcha for å logge på routeren ;)

Jepp, men den går heldigvis an å deaktivere :)

Har de puttet tilbake 802.11b da? Er så irritert over at de blokkerte dette.

Lenke til kommentar

Trenger en grei router til hjemmenettverket (kablet) og vurderer "Cisco" SLM2008 eller HP ProCurve 1700-8.

Men så kom jeg på at D-Link DIR-655 kanskje kunne være et alternativ. Den trådløse delen kan komme til nytte senere (men ikke nå). Noen som vet hvordan router/switch-delen fungerer i DIR-655 sammenliknet med rene router/switcher?

Lenke til kommentar
Trenger en grei router til hjemmenettverket (kablet) og vurderer "Cisco" SLM2008 eller HP ProCurve 1700-8.

Men så kom jeg på at D-Link DIR-655 kanskje kunne være et alternativ. Den trådløse delen kan komme til nytte senere (men ikke nå). Noen som vet hvordan router/switch-delen fungerer i DIR-655 sammenliknet med rene router/switcher?

Den vil nok fungere fint den. Er du ute etter en router, eller en switch? For HP ProCurve 1700-8 er vel en ren switch?

Om du er ute etter et greit kablet nettverk, med grei oversikt, og ok muligheter, ville jeg satset på en DIR-655.

Om du vil ha mulighet for VLAN, så kan det jo være en idé med en bedre switch. Men da må du jo også ha en router. Men det kan du jo benytte en liten PC til, med f.eks. M0n0Wall. Også kan du putte på et W-LAN aksesspunkt der du trenger det, eller kjøre W-LAN kort på PC'en med M0n0wall. Da skulle du ha hatt et rimelig avansert, men oversiktlig, og meget ekspanderbart nettverk.

Bare mine tanker ang. emnet :)

Lenke til kommentar

Har prøvd lenge å få opna ein port til uTorrent ganske lenge då eg brukar uTorrent m.a. til å dele diverse linux versjonar grunna særs god opplinje. Problemet er at uansett kva eg gjer får eg ikkje opna ein einaste port. Ja, eg har prøvd PortForward.com (frå no PF), så det er ikkje vits i å nemne denne nettsida ;)

Specs:

• DIR-655
  • uTorrent er programmet som treng ein open port
  • Vista Ultimate
  • Comodo brannmur, porten er framleis stengd sjølv om eg deaktiverer Comodo så feilen ligg truleg ikkje her.
  • Har SKL (ligg under Lyse og Altibox som nettleverandør). Har diverre ikkje snurten på kva "modemet" heiter, men det går vell an å finne det ut dersom det er naudsynt. Boksen ligg mildt sagt litt vanskeleg til. Kjem tilbake med oppdatering når eg har funne namn. Står Telsey på den iallfall

Dette er det eg har gjort:

• Lagt inn statisk IP-adresse ved å følge guiden hjå PF.
  • Gått "inn i" ruteren og gjort akkurat det som står i guiden, verken meir eller mindre.
  • Lagt til porten i "godtatte porter i Comodo
  • Ingenting verkar og eg søker hjelp her :p

Dersom ønskeleg kan eg legge ut printscreen frå dei ulike tinga etter kvart ;)

edit: La til litt bilete så dykk kan kose dykk med :ninja:

edit2: Fann deler av namnet på "modemet"

Tosha0007

post-143404-1241548808_thumb.jpg

post-143404-1241548812_thumb.jpg

post-143404-1241548816_thumb.jpg

post-143404-1241548819_thumb.jpg

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Skal ikkje kalle meg ekspert på data, så korleis gjer eg det om eg tørr spørre? Veit liksom ikkje heilt kvar eg finn Telsey modemet, dvs kva eg kan gjere endringar der.

edit: Det kan vera eg fann ut av det etter å ha søkt litt:

slutt med alt tullet , LYSE sperrer ikke noen ting. er bare litt forsjelige måter på forsjelige routern dems.

er du gammel lyse kune og har du hvit box, må du ringe lyse og bestile fast ip ( koster 20kr pr mnd)

har du telsey box(UTENen antenner på siden), så er det ikke noe sperre i den.

har du telsey med antenner må du logge deg inn på lyse sin kunde side og åpne port der fra.

NB: har du den siste routern med antenner, så kan du gjøre det rett inne på routern men da må du ha password. (password er samme på alle box'ene)

Frå her. Då var det berre å leite etter passordet til Lyse sine nettsider då..

Kjem tilbake med meir infor når eg har funnet passord osb

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Den vil nok fungere fint den. Er du ute etter en router, eller en switch? For HP ProCurve 1700-8 er vel en ren switch?

Om du er ute etter et greit kablet nettverk, med grei oversikt, og ok muligheter, ville jeg satset på en DIR-655.

Om du vil ha mulighet for VLAN, så kan det jo være en idé med en bedre switch. Men da må du jo også ha en router. Men det kan du jo benytte en liten PC til, med f.eks. M0n0Wall. Også kan du putte på et W-LAN aksesspunkt der du trenger det, eller kjøre W-LAN kort på PC'en med M0n0wall. Da skulle du ha hatt et rimelig avansert, men oversiktlig, og meget ekspanderbart nettverk.

Bare mine tanker ang. emnet :)

Interessante tanker!

VLAN er det som er viktigst, og ser nå at disse D-link routerne ikke støtter dette. Har forsåvidt en boks med freeNAS kjørende 24/7 og en løsning med M0n0Wall virker veldig spennende (og helt sikkert lærerikt). Men tror kanskje jeg ikke vil røre denne boksen, er tross alt der alt av data blir lagret i huset. :) Så da blir nok løsningen en "Cisco" router + et billig trådløs aksesspunkt ved et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Har en 665 router som ikke fungerer. Har ikke gjort noen endringer i programvare på routeren annet enn å prøve å konfiguere.

Jeg har prøvd å stappe ethernet kabel i + en ekstra kabel fra router til PC. Har også satt opp et trådløst nettverk, men får "begrenset eller ingen forbindelse" uansett. Fikk tips tidliger om å oppdatere firmware, vil dette fungere? Og hvordan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...