Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

la7dfa.com er jo den store nettverks-guruen her på forumet! :w00t:

Jeg lurte på om du vet hvilket trådløst kort som befinner seg i D-Link DVG-5802S "Andybox"?

Er så grusomt dårlig informasjon rundt denne enheten, listet ikke på D-Link Norge, D-Link Sverige, D-Link UK, D-Link Tyskalnd, D-Link USA eller noe?

Grunnen for at jeg lurer er at jeg opplever at DVG-5802S overgår DIR-655 (A2, A3 og A4) ganske så merkbart når det kommer til kvaliteten på det trådløse og lurer veldig på hva som gjør at DVG-5802S tilsynelatende er bedre?

Med tanke på at de begge bruker nøyaktig de samme antennene, og står på så og si nøyaktig samme posisjon og DVG-5802S attpåtil bare har to antenner (hvert fall bare to eksterne) så var det liff skuffende at DIR-655 gjør det dårligere på distanse?

Om jeg sitter innenfor en 5m radius så vil DIR-655 gi meg de beste resultatene, da får jeg 150mbps med mitt Intel 5100 kort og ting fungerer stabilt og flott, DIR-655 er da satt opp til n-only, WPA2/AES only og Auto (20/40MHz) og det er bare min maskin som er koblet til. Mens DVG-5802S på den andre siden med de samme forholdene gir meg bare 65mbps (som ser ut til å være maks jeg får med den?) og den er da satt opp slik; b / g / n - mode, WPA/WPA2 - AES / TKIP (jeg benytter da WPA2/AES) og Auto (20MHz / 40MHz).. Hvorfor jeg bare får 65mbps uansett forhold aner jeg ikke? Kan vell ha noe å gjøre med at det nesten alltid er G-aktivtet koblet til DVG-5802S som begrenser for N-mulighetene?

Så under ideele forhold så ser DIR-655 ut til å gjøre en god jobb og da en bedre jobb enn DVG-5802S.

Men så beveger man seg inn på stua da og her dropper DIR-655 kraftig, nå er vi nede på 25-32mbps, mens kvaliteten er full (faller ned en strek av og til) og båndbredden er tydelig begrenset. Mens DVG-5802S på sin side alltid har full kvalitet på singalet og stort sett alltid 65mbps her også? Noen ganger dropper det ned til 58mbps?

Så DVG-5802S ser ut til å ha bedre kvalitet og radius på det trådløse enn DIR-655? Og det fra samme posisjon, med de samme antennene og når den attpåtil har en antenne mindre?

Beveger jeg meg ned i kjelleren så finnes det områder hvor signalet med DIR-655 er så svakt at jeg ikke har internett-forbindelse, mens DVG-5802S fungerer på de samme områdene?

Har forsøkt med både DIR-655 A3 og A4, A4 gir faktisk bare enda dårligere resultater.

Eneste logiske forklaringen her må være at DVG-5802S har et bedre trådløst NIC?

Da lurer jeg veldig på hvilket trådløst kort det har? Om det i det hele tatt er Atheros, eller om det kanskje er Ralink?

Grunnen for at jeg lurer er fordi jeg vurderer å bytte ut Intel 5100 kortet i min bærbare over til noe som benytter tre antenner og da er det litt kjekt å vite hvilke kort som sitter i DVG-5802S så jeg kan finne ut hva som parrer seg best med dette kortet! Samtidig som jeg vurderer 3x av de Linksys antenne jeg linket til tidligere og da er det kjekt å vite om DVG-5802S har muligheten for tre antenner i utgangspunktet? Eller om jeg bare skal kjøpe to antenner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over så støtter de antennene du linket til bare 2,4GHz og ikke 5,8GHz.

Det er en innebygd antenne i tillegg til de to eksterne. Finner ikke noen detaljer om trådløskortet, så man må enten kontakte D-link, Owera, prøve forumet til D-link eller vente til noen åpner boksen.

Om man skal modifisere og sette på en ekstra antenne så vil man vinne litt ekstra hastighet på de lengste avstandene, men det er nok ikke verd innsatsen kun lokalt inne i huset.

Hørtes forøvrig imponerende ut med 150Mbit med DIR-655, visste ikke at den kunne være så hvass på korte avstander. Grunnen til at du får 65Mbit på Andybox må være at den kjører 20MHz (nabovennlig modus på 2,4GHz).

Om det er dårligere antenner på DIR-655 eller Andybox er vanskelig å si. Det var vel snakk om at 1,20-1,22 firmware til DIR-655 var litt dårligere på WLAN enn de som var før.

Når det gjelder kjelleren så kan det være den innebygde antennen i Andybox som stråler bedre i den retningen.

Lenke til kommentar

Gleder meg som en gal til jeg får det nye intelkortet å teste med. Er imponert over hastighetsøkningen det har gitt hittil, selv om den bare er moderat.

Legger ved et bilde hint av "mottaksforholdene" mine...

360766.jpeg

Rød = DIR-855 (på en hylle høyt på veggen foreløbig)

Grønn = Min laptop

Gul = kjerringa sin laptop.

Det er markert hva som er lecavegg og lettvegg.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skjønner fortsatt ikke det med restartingen. Noen andre som har opplevd lignende?

Fant et tips om å deaktivere QoS på ruteren. Har uansett ikke ordnet noe oppsett her, så skulle vel gå fint uten. Får prøve uten, og se hva som skjer nå da.

Denne ruteren sendte jeg tilbake, og har fått en ny.

Den nye ruteren har jeg ikke endret FW på, og kjører nå 1.20EU.

Ruteren er helt 100% stabil. Har stått på i 3 uker uten å restarte.

MEN!!

Hver eneste lille endring jeg gjør inne på innstillingene til ruteren, gjør at W-LAN restartes. Aner ikke hvorfor den gjør det. Altså ruteren er konstant på, det er bare W-LAN som restartes.

Det er samme hva, endrer en port, stiller klokka etc. Trenger dog aldri a å trykke på "Lagre innstillinger" da den bare restarter W-LAN, og når det er tilbake, er innstillingene lagret. Men det er veldig irriterende, da det er flere maskiner på nettverket, og alle blir koblet fra i 2-3 minutt når jeg endrer en port.

Skjønner ikke hva som gjør dette?!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg byttet forøvrig alle tre antennene på DIR-655 til Linksys / Cisco High Gain 7dBi antenner, og merkelig nok er det tilsynelatende overhode ingen forskjell på verken signal styrke eller rekkevidde?

Om det er noen forskjell, så ser det ut til å være i negativ retning da PlayStation3 plutselig detter ut oftere enn tidligere? :dontgetit:

Lenke til kommentar

to kjappe spm om Dir-855'n

1. Går det ann og få skjermen (med nettverks trafikk, Bit/s :p) til og stå på og lyse hele tiden? :D

2. Går det virkelig ikke ann og ha "passord" på wifi'n?

(ps. spm. 2: som i åpent wlan som kan sees av alle og med nøkkel for access)

((WPA-PSK ??))

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hehe, skal med den? :p jeg kan sikkert lage en iso og sende deg...

Trodde jegtrengte den for oppsettet. Står jo at en skal sete in innstalerings cd først.

Har sett at jeg ikke trenger det nå, var inne via web.

Takk for tilbudet..:)

nuffe

Lenke til kommentar

Er rett og slett utrolig skuffet over rekkevidden. Vet ikke om det bare er N-draft standarden som lover gull og grønne skoger eller DIR-655 ruteren som rett og slett har tragisk rekkevidde, men dette var en nedtur av dimensjoner.

Jeg har en speedtouch 780WL og en DIR-655 stående ved siden av hverandre, og i stuen (5 meter og en vegg unna) gir D-linken meg 80% og speedtouchen 100%. I hagen får jeg så vidt dekning på D-linken mens speedtouch har overhode ingen problemer. Går jeg ut i veien finner jeg ikke 655 i det hele tatt men speedtouchen har fortsatt godt over 30-40%! Hva er dette for noe tull? Speedtouchen støtter kun G og har én enkelt anntenne. D-linken støtter N og har 3 (og ja, PCen støtter også N). De kjører på forskjellig channels og jeg har prøvd å skru dem av en og en uten at det hadde noe å si.

Har også sammenlignet den med en DI-524 som er en gammel og dårlig ruter, men til og med sammenlignet med denne rekker de 2 ruteren nøyaktig like langt. Får ikke en gang en meter ekstra med DIR-655. Skuffet!

Håper virkelig det blir bedre hvis jeg oppgraderer til 1.30 men er skeptisk til at den ikke lar seg nedgradere.

tosha0007, ja det fungerer fint. Du må bare installere ShartPort programmet til D-Link og drivere til skriveren på alle PCene. Etter det fungerer det uten problemer.

Lenke til kommentar

Oki, sidan det ikkje gjekk på første (eller andre eller tredje for den saks skuld) forsøk å kople skrivaren (epson sx105) til ruteren DIR-655 (firmware 1.21) vonar eg somme her kan hjelpa meg :innocent: No har eg kopla til skrivaren, installert SharePort oppdatert firmware. Ingenting gjer at skrivaren verker, eg finn den rett og slett ikkje i SharePort. Skal prøve å reinstallere alt på nytt no, men tviler diverre på at det verkar. er det nokon som har idear om kva eg gjer feil, kva eg kan gjera for å få det til å verke? Hjelp søkes fort :whistle:

Det lyset som indikerer USB, kalla WCN Led lyser ikkje. Ikkje blinkar det heller.

Er det rett og slett skrivaren min som ikkje er støtta, eller det noko anna eg må endre på i anten SharePort eller "inne på sjølv ruteren (nettet)".

edit: no lyser lyset for WCN på ruteren, men eg finn framleis ikkje skrivaren i SharePort

edit2: Inne på der ein skifter passord og liknande på ruteren står desse innstillingane under "USB settings":

USB Settings

Use this section to configure your USB port. There are several configurations to choose from: Network USB, 3G USB Adapter and WCN Configuration.

Note : If using the Network USB option, users will need to install the Network USB Utility into their computers to share the USB device through the router.

USB Settings

Choose the type of USB device to be plugged into the USB port.

My plug of USB type is :

Network USB

Please set Network USB Detection interval time, the router will automatically detect the USB device.

Network USB Detection interval : 3 sec (range:3-600 sec.)

edit3: Dersom ingen kan hjelpe meg må eg bite i det sure eplet å kople skrivaren direkte til maskinen

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Ny firmware tilgjengelig til DIR-655, 1.30 Beta.

Release Notes:

Firmware: 1.30

Date: 04/14/09

1. Fix DHCP server issue.

2. Modify the turn from "Network USB" to "Shareport" in the option of "My USB Type is:"

3. Add Advanced DNS Service feature.

4. Add SecureSpot 2.0

5. Remove the 3G from GUI

6. Fix LLTD wrong icon in Vista.

7. Fix reboot issue when connecting to Internet

8. Add Graphical authentication to log-in page.

9. Removed 802.11b

10. This firmware can not downgraded to previous versions.

11. Guest Zone disable SharePort support (USB spec v1.05)

12. New SharePort support PC/Mac (Requires Utility Installed on PC or Mac to work)

13. Router time is not reset when factory reset.

14. Fix schedule end time error.

ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Firmware/

Skal prøve denne litt senere i dag. Men det er litt skummelt at man ikke kan laste opp eldre firmware om noe skulle gå galt. Står forøvrig en del info om denne firmwaren her: http://www.dslreports.com/forum/r22235548-...efore-upgrading

Lenke til kommentar

Ser ikke et ord om ytelse på LAN på den nye firmwaren. Ved streaming mellom PC og PS3 går det tregt som sirup med 1.21 f.eks. Bruker DIR-635 nå, fordi DIR-655 er ubrukelig med mitt oppsett. Litt tragisk når det var raskere LAN jeg kjøpte den for. :-)

Well, well får prøve en "upgrade" og be til oven om at det blir bedre. Liker ikke disse firmware-fixene som bare reparerer gamle visuelle småbugs uten å gjøre noe med det som virkelig er problemet med routeren - ytelse på LAN.

Lenke til kommentar
Ny firmware tilgjengelig til DIR-655, 1.30 Beta.

Release Notes:

Firmware: 1.30

Date: 04/14/09

1. Fix DHCP server issue.

2. Modify the turn from "Network USB" to "Shareport" in the option of "My USB Type is:"

3. Add Advanced DNS Service feature.

4. Add SecureSpot 2.0

5. Remove the 3G from GUI

6. Fix LLTD wrong icon in Vista.

7. Fix reboot issue when connecting to Internet

8. Add Graphical authentication to log-in page.

9. Removed 802.11b

10. This firmware can not downgraded to previous versions.

11. Guest Zone disable SharePort support (USB spec v1.05)

12. New SharePort support PC/Mac (Requires Utility Installed on PC or Mac to work)

13. Router time is not reset when factory reset.

14. Fix schedule end time error.

ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Firmware/

Skal prøve denne litt senere i dag. Men det er litt skummelt at man ikke kan laste opp eldre firmware om noe skulle gå galt. Står forøvrig en del info om denne firmwaren her: http://www.dslreports.com/forum/r22235548-...efore-upgrading

Hva faen, kan man ikke gå tilbake?

Denne vil fikse mange av problemene på ruteren, men vil også ødelegge MYE! Jeg bruker gjeste-nettverket m/ WEP til Nintendo DS HotSpot. Fungerer knallbra. Men DS bruker jo 802.11b!!

Da blir jo oppdateringen idiotisk. DS støtter ikke Ad-Hoc heller.

Hadde det gått an å ha 802.11g & 11n på ett nettverk, og 802.11b på gjeste-nettverket, så ville dette gjort susen. Men...WTF?

Ser ikke et ord om ytelse på LAN på den nye firmwaren. Ved streaming mellom PC og PS3 går det tregt som sirup med 1.21 f.eks. Bruker DIR-635 nå, fordi DIR-655 er ubrukelig med mitt oppsett. Litt tragisk når det var raskere LAN jeg kjøpte den for. :-)

Well, well får prøve en "upgrade" og be til oven om at det blir bedre. Liker ikke disse firmware-fixene som bare reparerer gamle visuelle småbugs uten å gjøre noe med det som virkelig er problemet med routeren - ytelse på LAN.

Har W-LAN streaming-problemer mellom PC og PS3 jeg også. Er maks 10mbit, som oftest 5-8mbit med min DIR-655.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...