Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nylig kjøpt en D-Link dir-655 og jeg opplever vanvittig lav hastighet på filoverføring mellom datamaskinene på nettverket. Jeg har skrudd av WISH, Extra wireless protection er av, QoS er av. Jeg kjører 11n/g med wpa2 - aes sikkerhet. Likevel får jeg ikke mer enn maks 0.8mb/s mellom en iMac som kjører 11n og en winXP datamaskin som er koblet med kabel til ruteren. Ruteren gir iMacen 24 % signal og 5.5 mb/s. Selvom den innebygde programvaren på iMacen sier at jeg får sterkt signal og 130 mb/s.

Jeg har en Macbook Pro som står ved siden av og den får 52 mb/s og 44 % forbindelse, hvertfall i følge ruterens egne tall. Overføringshastigheten er likevel latterlig lav. Jeg bruker ikke ftp.

Ruteren har fw 1.2EU og er en A4 modell

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Sd1ovHiU

Hei!

Driver å vurderer om jeg skal kjøpe D-Link 655 routeren, men er det noen som har erfaring med denne? Må man kjøpe helt nytt nettverkskort til pcene for at den vil funke? Vil den ha dekning i områder med betong? Funker den både til Linux og til Windows XP/Vista?

Lenke til kommentar

Æsj.. Jeg var så dum at jeg oppgraderte firmware til 1.21EU fra 1.11EU på min DIR-655. Nå vil jeg gjerne nedgradere til 1.11EU igjen. Men hvordan? På "vanlig" måte går ikke. Selvom jeg velger *.bin filen jeg lastet ned fra web grensesnittet, så får jeg ikke firmare 1.11EU etter at prosessen er ferdig.

Hjelp...!! :)

Edit: Hardware Version: A2

Edit2: Jeg fikk det til, til slutt..

Endret av eirikJO
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å blokkere innkommende trafikk til en bestemt port? Merker meg at en annen bruker tidvis kjører en webserver av en eller annen grunn, og at dette gjør nettet ustabilt. Mistenker at det kommer av et stk. dårlig kabelmodem hvor båndbredden inn strupes om man bruker full uthastighet, men det kan også virke som at QoS og WISH ikke gjør jobben sin helt heller.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er mulig å blokkere innkommende trafikk til en bestemt port? Merker meg at en annen bruker tidvis kjører en webserver av en eller annen grunn, og at dette gjør nettet ustabilt. Mistenker at det kommer av et stk. dårlig kabelmodem hvor båndbredden inn strupes om man bruker full uthastighet, men det kan også virke som at QoS og WISH ikke gjør jobben sin helt heller.

Er du administrator på nettet via dlink-routeren? Og er dlink-routeren eneste kobling mot kabelmodemet? I så fall burde du jo vite om noen kjører webserver på sin klient. Alle klineter har jo interne ip-adresser, og dermed må port-forwarding være satt opp i router av administrator.

Lenke til kommentar

Jeg er admin, ja. Det rare er at det er ikke satt opp forwarding av port 80, men en av klientene (ser ut som at den har statisk IP, vises ingen mac-adresse eller noe) får likevel tilkoblinger mot porten fra utenfor subnettet, noe som er totalt uforståelig for meg. Jeg har selv prøvd å koble til i nettleser, og får definitivt kontakt (fra innsiden), men ingen nettside, bare en "application/octet-stream" som jeg ikke har tittet nøyere på.

Virket, som sagt, som at klienten var satt opp med statisk IP, samt at vedkommende stadig byttet IP (med intervall +1) dersom jeg sperret IP-adressene (tåpelig, men så ingen annen løsning). Etter at jeg sperret mange IP-adresser oppover ser det foreløbig ut som at den skyldige har gitt seg.

Det kjekkeste hadde dermed vært om jeg kunne sperret en del porter for innkommende trafikk, slik at vedkommende i det minste har normal netttilgang, men kan ikke se noen måte å gjøre dette på i ruteren.

Lenke til kommentar

Jeg blir stadiet overrasket med denne routeren, dessverre stort sett i negativ forstand.

Nå har vi vært i kontakt med Nittedalsnettet angående netthastigheten vår og noe trøbbel vi opplevde med for lav opphastighet, og det var visstnok noe galt med innstillingene deres men nå skal vi ha 25 / 25mbit linje.

Og jeg tester opp / ned hastighet via SpeedTest.net og Hafslund Telecom og Romerike Multimedia serverne.

Og nå kom jeg heller ikke over 10mbit opp, mens ned hopper litt mellom 28 - 16mbit.

Så jeg tenkte at ting ikke var blitt fikset allikevell.. Men stefaren min forteller at han får over 20mbit på opphastigheten mot jobben sin.

Jeg tenker jo at han må ha tatt feil, jeg er koblet med CAT7 kabel til min DIR-655 A3 firmware 1.11 som nå er satt som et aksess punkt, kjører altså ikke DHCP og SPI osv.. er alt deaktivert for best ytelse, logg av og alt det der..

Den igjen er koblet med CAT7 kabel til vår DVG-5802 gateway i skapet, som nå også er satt opp for best ytelse hvor vi har deaktivert SPI, satt endpoint independet osv..

Men jeg ligger forstatt på 28 - 16mbit ned og aldir over 10mbit opp?

Det samme med både min stasjonære som er koblet via CAT7 kabel og min bærbare som er koblet til via N-trådløst (et Intel WiFi 5100 kort), og jeg kjører da N-only med WPA2 / AES. Alt er forsøkt optimalisert for optimal hastighet!

Jeg sitter altså 20cm fra DIR-655 når jeg tester med den bærbare, men akkurat samme resultat som min stasjonære.

Så kobler jeg meg trådløst direkte på gatewayen i skapet, som da er ca 5m unna (og det er en vegg i mellom min bærbare og gatewayen) som kjører B / G only (ikke noe N) og WPA (ikke WPA2) AES / TKIP, denne var vell og merke også bare to anntenner (noe mitt Intel 5100 kort også har) kontra DIR-655 sine tre.

Og nå får jeg faktisk snitt høyere nedhastighet, det dropper ALDRI under 20mbit (koblet til min DIR-655 med både trådløst og kabel dropper fort ned under 20mbit ved flere anledninger) og opphastigheten er stort sett aldri under 20mbit heller? Her har plutselig opphastigheten som igjennom min DIR-655 ALDRI overstiger 10mbit blitt stabit over 20mbit? Hvordan i allverden kan dette ha seg? Og dette tiltross for at min bærbare står lengre unna enn den gjør min DIR-655? Den kjører G og ikke N, WPA og WPA2? Dette fungerer altså bedre enn via CAT7 kabel igjennom min DIR-655?

Her må da noe være galt? Min DIR-655 ser ut til å miste halve opphastigheten min? Samtidig som den tilføyer mer ustabil nedhastighet?

Vet ikke hvilket kort som sitter i DVG-5802, men det kan vell ikke være store forskjellen fra det i DIR-655?

DIR-655 bruker vell et Atheros AR5008 kort? Som ifølge flere gode testsider der ute skal være et av de kortene med aller best ytelse? Ligger vell ikke i det trådløse heller, ettersom dette også gjelder min stasjonære som kjørre kabel?

Lenke til kommentar

Hepp.

Da har jeg fått 855'en i hus og sliter litt!

Jeg _SKAL_ bruke freebsd routeren min. Jeg finner ingen måte for å sette dlinken i bridge mode på. Hvis jeg skrur av DHCP på dlinken og velger dynamic ip på internett settings (eller static for den del) så får jeg bare beskjed om at wan subnet crasher med lan subnet i statusdisplayet på routeren.

Når jeg prøver å fore dlinken via lan portene, så får jeg ikke ip heller ... den skal på DØD OG LIV route virker det som.

Jeg trenger tips, og det kjapt. Har skrudd av DNS relay.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd følgende:

- Deaktivere DHCP, sette WAN port instillinger til static ip og sette gateway/ som stemmer med min FreeBSD router (dns relay off). Da kan jeg ikke sette network ip innenfor min ip-range.

- Det samme, men sette network ip utenfor min ip-range/subnet.

- Det samme, men sette wan port innstillinger til dynamic.

Hvordan får jeg dekativert _ALL_ routerfunksjonalitet på DIR-855? Jeg vil ha wan porten i bridgemode eller deaktivere all routing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...