Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yo!

Kjøpte nå nylig en DIR-655 A4 V1.21.

Denne ruteren er noe dritt! Har en DIR-655 A2 V1.11 der jeg bodde før, og den fungerte utmerket. Hadde alltid minst 95% signal i hele huset. Og det gjennom 3 etasjer!

Her har jeg den i et annet rom, men med nesten fri sikt mot der jeg sitter nå. Er kanskje 4-5 meter unna den, og får 40-60% signal. Er jo helt dritt.

De som bor over meg har en DIR-635, altså en billigere modell, de har alltid 100% nede hos meg. Hvordan er det mulig? Deres er i tillegg innstilt til "lav" på signalstyrke, mens min er på "høy."

Jeg vurderer å prøve å sette min ruter der deres er, og koble ut deres ruter, for så å teste om det rett og slett er grunnet at det er to våt-rom ved ruteren min, evt. at det er grunnet at deres er i etasjen over, og får spredd signalet bedre.

Jeg har en svitsj, og deler deretter nettet til to rutere (har canal digital, så får to IP-adresser). Derfor vil jeg ha to rutere.

Får vel kanskje bare sette den oppe hos de da om signalet er bedre.

Lenke til kommentar
Du bør nok sammenligne under helt like forhold. Hvis du ser på fronten av en mikrobølgeovn så ser du hvor lite som skal til for å stoppe 1000 Watt på samme frekvens som dine 28 milliwatt.

Nå er begge ruterne innstilt helt likt, og plassert samme sted, og på samme frekvens. De ble testet sekvensielt, og nå ser jeg at DIR-635 klart har best signal. Sto beint på 100% uansett. DIR-655 fikk maks 95%, men lå stort sett rundt 85-90%.

Har nå plassert DIR-655 nede igjen (fant ut at det var Leca-vegger) og signalet varierer sterkt. Har nå fått 90% i kroken der det er spillkonsoller, og litt varierende i resten. Ligger mellom 50-80% stort sett.

Merkelig at en billigere modell har dårligere signal.

Kan jo være at firmware er dårlig.

I tillegg restarter ruteren rimelig ofte. Alle lysene blinker, også starter den på nytt.

Lenke til kommentar
Merkelig at en billigere modell har dårligere signal.

Kan jo være at firmware er dårlig.

Fra forumet til D-link om DIR-655.

Firmware Ver 1.11 - 3 connections 100% 1 connection 90%

Firmware Ver 1.21 - latest Beta 1 connection 100%, 1 connection 87%, 1 connection 80%, 1 connection at 60%

I tried twice with basically same results, I did NOT move any wireless connecting in, all I did was reset and re-flash to the firmwares above.

Lenke til kommentar
Min 655 er dønn stabil og har 100% oppetid siden den kom i hus.

Det eneste problemet er at den ikke streamer like bra hele tiden.

Hadde ikke dette problemet med DIR-635 og det er nok firmware 1.21 som ikke er bra på DIR-655. Litt irriterende da jeg oppgraderte kun for å få raskere LAN... ;)

Min A2 er slik. Dønn stabil som du sier, der er det ingen problemer med streaming heller.

Men A4.. Holder på å klikke!

Har fått satt opp alt riktig nå. Kjører 1.21 No securespot, og bruker WPA2, automatisk valg av channel, og kun 802.11G/N.

Den restarter ikke hele tiden nå, men kanskje hvert 3-5min. Men det er irriterende nok, da jeg ikke kan spille online lengre.

Er da sikker på at det ikke er noen andre enheter som forstyrrer ettersom det er automatisk valg av kanal.

Men hvorfor i all verden har de i det hele tatt A3/A4?

A4 er jo egentlig bare en A2 uten støtte for eldre firmware enn 1.20 (som suger jævli!)

Lenke til kommentar
Den restarter ikke hele tiden nå, men kanskje hvert 3-5min. Men det er irriterende nok, da jeg ikke kan spille online lengre.

Prøv å slå av wi-fi protected setup som du finner under advanced. Hvis ikke det hjelper ville jeg se på ny driver til klienten din.

Fant forresten ut at sønnen min hadde endret PS3 til trådløs og da fikk jeg forklaringen på hvorfor jeg ikke hadde Gigabit dit ;)

Lenke til kommentar

Så hvordan burde DIR-655 settes opp for best mulig ytelse? (da driter jeg egentlig i alt som har med sikkerhet å gjøre)

Hva skal deaktiveres, eventuelt aktiveres for å få maksimal ytelse?

Og om du kjører brannmur på maskin, om det så er Windows Firewall, Norton Internet Security, ZoneAlarm, Comodo, F-Secure osv.. er det da i det hele tatt noen vits å ha ting som SPI og NAT Filtering aktivert?

Stefaren og moren min er veldig skeptiske til å deaktivere SPI og sette TCP og UDP filtering til endpoint independent av sikkerhetsmessige årsaker?

Jeg selv vet jo, og har jo lest utallige ganger at det å deaktivere SPI og sette NAT filtering til Endpoint independent skal hjelpe endel på både ytelse osv når det kommer til P2P, torrent osv.. Så prøver å finne en måte å overtale dem til å deaktivere SPI og sette på endpoint independent :hmm:

Sliter fremdeles med å få Xbox360 til å koble seg på Xbox Live etter at vi har enten benyttet Port Forwarding eller DMZ fra vår D-Link DVG-5802S til min DIR-655 som står på rommet mitt. Xboxen klager alltid på at MTU innstillingene ikke er korrekte (selv om de skal være det) når jeg kjører IP-adresse x.149 (DMZ-hosted) eller x.182 (full port 0-65535 forwardet) på min DIR-655? Om jeg kjører hvilken som helst IP-adresse på min DIR-655 som da verken kjører DMZ eller har en eneste port forwardet så kommer Xbox360 rett på Xbox Live uten noen problemer i det hele tatt? Merkelig det der..

Har UPNP aktivert på både DVG-5802S og min DIR-655, men det ser ikke ut til å fungere bra nok for uTorrent som hevder at porten min ikke er åpen, om jeg kjører på x.149 eller x.182 IP-adressen så går alt fint for uTorrent, men da kommer altså ikke Xbox360 seg på Xbox Live.. Begynner å bli ufattelig irriterende å måtte bytte IP-adresse på min DIR-655 hver eneste gang jeg ønsker å spille på Xbox Live! :(

Har da forsøkt med både min DIR-655 A3, og min DIR-655 A4, men firmware 1.11EU, 1.11US, 1.20EU, 1.21EU, 1.22 US BETA og 1.21 BETA2 (den nye US BETAEN som erstattet 1.22 som ble tatt bort) og det er samme problem uansett hva jeg gjør..

Kan forøvrig ikke si meg fornøyd med A4 jeg heller, for det første er du jo tvunget til firmware 1.20, 1.21 eller 1.22 (om du fikk ta på den før den ble fjernet), ergo så er det ingen vei tilbake til 1.11 som jeg syntes er den beste og mest stabile av alle per dags dato. For det andre så har jeg dette merkelige fenomenet hvor min Lenovo ThinkPad SL-300 med Intel WiFi 5100 trådløst kort ikke klarer å koble seg på via Draft-N, den klarer bare å koble til via G-nettverk, mens N fungerer utmerket med A3? Har bekreftet dette fenomenet da jeg byttet min første A4 med en ny A4 på jobben, og har akkurat det samme problemet med den nye også.

Så frem til det kommer en ny og god firmware til DIR-655 (la oss nå håpe at 1.22 blir en god firmware, ser ut som UbiCom tar seg god tid hvert fall, og det lover godt! Blir trolig en av de siste oppdateringene til DIR-655, så de vil vell gi den en fullverdig og stabil siste firmware!) og dette problemet med Intel WiFi 5100 kortet blir fikset så holder jeg meg til A3 og firmware 1.11!

Ser at de fleste ser ut til å være mest fornøyde med A2 når det kommer til ytelse? Kan det ha noe å gjøre med at A3 er den første "GreenPower" utgaven av DIR-655? Har dette gått utover ytelsen? Litt svakere kontrollere for å åpne GreenPower stemplet?

Lenke til kommentar

Stusser også litt over hvorfor i allverden DVG-5802S ikke er listet på noen D-Link sider?

Verken D-Link.co.uk, D-Link.no eller D-Link.com ser ut til å vite hva en DVG-5802S er for noe?

Den har jo vært på markedet en liten stund nå, så ser ikke helt noen grunn for at den ikke skal være listet?

Hvordan finne og forvente firmware oppdateringer til en enhet som D-Link tydeligvis ikke lister på sidene sine?

Lenke til kommentar
Men hvorfor i all verden har de i det hele tatt A3/A4?

Har selv 1.11EU og A3, min er dønn stabil, selv med mye torrent trafikk, online spilling, videostreaming osv

det eneste "negative" jeg finner på DIR655, er att jeg hadde litt bedre signaler med min Linksys WRT300, men ikke mye. men det kan ha noe å gjøre med att kortet i pc'en er Linksys

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Skal se om mine problemer forsvinner når jeg får en ny.

Da skal jeg teste igjen.

Ang. klient-update:

Tviler på at jeg trenger det, da jeg på alle klientene har nyeste drivere, og at PS3, Wii eller iBook heller ikke fungerer. Den krasjer så raskt den får litt å bryne seg på. Når nettet ikke brukes, så er den ok, helt stabil.

Men jeg har brukt alle mine klienter på en DIR-655 ruter før, der jeg bodde tidligere. Og alle fungerer fortsatt med den også. Så skjønner ikke driten.

Får vel bare vente og se om jeg får en ny ruter, og hva som evt. var problemet.

Lenke til kommentar
Er det slik å forstå at Dlink 655 med a4 er bare dritten?

Problemet er jo at A4 ikke støtter 1.11EU, som for tiden etter min mening er den mest stabile firmwaren.

Jeg kjører A3 med 1.11EU, og alt fungerer knirkefritt.

De driver å lager nye firmware hele tiden, neste blir 1.22, så får håpe ting blir bedre da!

Edit: Får håpe de får løst "problemet" med at routeren må restartes etter hver eneste port forward.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...