Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har en DIR-655 router fra D-Link. Har fibernett fra Lyse 30/30 mbit. Delere nettet med 10-20 andre til enhver tid. Både Wireless og wired blir brukt ettersom en switch er koblet i en av de 4 wired portene på routeren. Min PC og 2 andre er koblet i de 3 andre wired portene på routeren.

 

Problemet er at routeren kobler ut wired av og til (et par ganger i døgnet), samtidig funker trådløst akkurat som det skal. Ergo wired blir koblet ut og inn (mister connection) mens det trådløse nettverket funker fint hele tiden.

 

Hva kan være problemet mitt? Har ikke funnet ut noe i innstillingene på routeren fordi jeg ikke kan så mye om dette.

Lenke til kommentar
Problemet er at routeren kobler ut wired av og til (et par ganger i døgnet), samtidig funker trådløst akkurat som det skal. Ergo wired blir koblet ut og inn (mister connection) mens det trådløse nettverket funker fint hele tiden.

 

Skjer dette på samme tid på døgnet hver gang?

Er det mye trafikk i form av bittorrent og slikt i perioden nettet går ned?

Lenke til kommentar
Problemet er at routeren kobler ut wired av og til (et par ganger i døgnet), samtidig funker trådløst akkurat som det skal. Ergo wired blir koblet ut og inn (mister connection) mens det trådløse nettverket funker fint hele tiden.

 

Skjer dette på samme tid på døgnet hver gang?

Er det mye trafikk i form av bittorrent og slikt i perioden nettet går ned?

 

 

Når du sier det har jeg lagt merke til at det har en tendens til å skje rundt 03.00 hver natt, og ja det er bestandig bittorrent aktivitet i dette nettverket. Torrent aktivitet + p2p aktivitet via spill som WoW, CS:S og lignende.

 

Har ikke peiling på hvilken firmware og slikt jeg har, men skal sjekke dette straks!

 

Edit: Har nå oppgradert til 1.21EU! Vet ikke om det funker enda, men nå måler jeg 3-5mbit opp og ned på min wired connection, mens på min wireless connection måler jeg 15-25mb opp og ned. (Linjen er 30/30 fiber) Skjønner virkelig ingenting.

Endret av volupta
Lenke til kommentar
Edit: Har nå oppgradert til 1.21EU! Vet ikke om det funker enda, men nå måler jeg 3-5mbit opp og ned på min wired connection, mens på min wireless connection måler jeg 15-25mb opp og ned. (Linjen er 30/30 fiber) Skjønner virkelig ingenting.

Skru av Traffic Shaping i oppsettet for QOS.

Lenke til kommentar

hvordan er stabilitet på disse to? har en linksys wrt300 som jeg skal prøve å få bytta inn der jeg kjøpte den, grunnet att den er fryktelig ustabil. bruker torrent en del, så den må tåle mye trafikk både opp og ned, 12Mbit ned og 1Mbit opp. bør jeg gå for 855, eller holder det med 655?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt 4x DIR-655, 1x DGL-4500 (US-only) og 1x DIR-855 og min konklusjon er:

 

DGL-4500 ble defekt etter en kort stund, så den gav jeg opp, ikke mulig å få den byttet, fikset eller noe siden det er en US / Canada only modell..

DIR-855 er mer eller mindre en DIR-655 med dual-band støtte, den har riktignok en hakket hissigere CPU men jeg la ikke stort merke til dette selv om jeg driver 24/7 med torrents osv.. 5.0GHz er en eneste stor vits da rekkevidden er latterlig dårlig, så da kan du jo spørre deg selv hva skal du med den? Klarer du deg uten dual-band og 5.0GHz så er DIR-655 et langt billigere og egentlig et like bra valg!

 

DIR-655 har fordelen av at det er mainstream toppmodellen til D-Link, den har og får enda mye kjærlighet, det er en ny 1.22 BETA driver som vil bli sluppet en av de nærmeste dagene så det virker som UbiCom er mye mer effektiv og hissig med oppdateringer til denne modellen enn jeg fikk inntrykket at er tilfellet med DIR-855 og DGL-4500. DIR-855 vil jo bli mer eller mindre erstattet av DIR-825, selv om den ikke er å finne i Norge enda!

 

Nå har jeg nettopp fått meg en A4 av DIR-655, av de tidligere syntes jeg A3 har vært desidert best!

Kan ikke si meg direkte imponert, du er nødt til å kjøre firmware 1.20 eller 1.21 og begge de har sine kjente problemer (la oss håpe det blir fikset i 1.22) og det er da ikke mulig å gå tilbake til 1.11! Samtidig som min Lenovo ThinkPad SL-300 sitt Intel WiFi 5100 faktisk ikke klarer å benytte N-nettverk på A4?! Det fungerte strålende med A1, A2 og A3, men altså ikke med A4? Noe av det merkeligste jeg har vært borti..

 

D-Link har gode routere, med god maskinvare.. Firmware kunne dog vært langt bedre og jeg savner virkelig DD-WRT muligheter!

Lenke til kommentar

DIR-655 Firmware Release Notes

=========================================

Firmware: 1.22 Date: 01/21/09

1. Restored Bsecure function.

2. Added spam.cfg on the local file system.

=========================================

 

Securespot er forøvrig et antivirus som koster penger...

Med andre ord så er 1.22 ikke så veldig interessant for de fleste.

Lenke til kommentar

hvordan er rekkevidden på 655? mellom pc'en og router er det tilsammen 4 vegger/12m i luftlinje. min nåværende WRT300N har 4 av 5 i signal. jeg regner med 655'en er minst like bra?

 

og stabilitet? dette er veldig viktig, skal bytte ut min wrt300n nettopp pga ustabilitet

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

da ble det DIR 655 på meg, har skrudd av QoS og traffic shaping, men får bare 9 mbit ned, mens jeg skal ha 12. opp er 0.9 som det skal være.. EDIT: ser ut til att det er riktig nå

 

firmwaren er 1.11EU, bør denne oppgraderes? Hardware Version A3

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...