Gå til innhold

hvor mye fortere må man kjøre for å miste lappen?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

heisann

har hatt lappen i to uker. holder meg til reglene og følger fartsgrensa. men lurer på hvor fortere enn fartsgrensa kan man kjøre uten å miste lappen? har ikke tenkt til å kjøre noe fortere men bare lurte på det :) har jo lappen på prøve i to år nå så mister den vel ganske lett eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Huskeregel;

0-60 = 26 over grensa

70-90 = 36 over grensa

100 = 41 over grensa

Det viktigste er å huske 26 og 36.

Dette er en god huskeregel. En liten rettelse og en liten kommentar:

Rettelse: 41 over gjelder på motorvei klasse A, altså i 100-sona, men også i en del 90-soner.

Kommentar: Det er korrekt at lappen først ryker ved 41 over i nevnte soner, MEN det er viktig å huske at satsene for forenklet forelegg slutter på 36 også i disse, slik at hastihetsovertredelser i sjiktet mello 136 og 141 km/t vil bli straffe med forelegg. Dette registreres i "strafferegisteret" (les: forelegget får du "på rullebladet", forenklet forelegg blir ikke registrert der), noe de fleste ønsker å unngå. Mitt beste tips i så henseende blir derfor å holde seg under hhv 26 og 36 over fartsgrensa, så slipper man uansett unna med et forenklet forelegg ;)

Lenke til kommentar
Aha!

Hvor mange klasse A 90-soner har vi her til lands egentlig?

OT; Er det Juristen? :p

Vi har da noen, blant annet på E6 ved Nordbytunnellen (v/Tusenfryd utenfor Oslo) og ved en av avkjøringene til Sande langs E18 i Vestfold. Det er sikkert mange andre steder også.

OT: Ja, det er det. Måtte se om det var noe vettugt å diskutere her også, og det var det jo faktisk...hehe :) For øvrig var det en eller annen balle her inne som hadde rappa nicket mitt, så jeg måtte droppe -en-endelsen på slutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...