Gå til innhold

Ny CPU men ytelsen gikk ned???

ludobadger

Anbefalte innlegg

Uffameg jeg sliter :x

Skiftet nettopp ut min XP1700 med en XP2400. På forhånd hadde jeg sjekket potensiell ytelseforbedring ved å sammenligne mine 3dmark2001 resultater med 1700 vs 2400 med eller identisk system config. Iflg resultatene jeg fant burde jeg gå fra nåværende ca 7000-7200 points til ca 10000. Resultatet var mildt sagt skuffende 8000 points. Toppen av kransekaka var da jeg i 3dmark2003 gikk NED fra 1028 points til 983! argh... Her må vel noe være feil men min feilsøking har ikke gitt resultater. Og jeg vet jo at dette strengt tatt er en GFX test men a) jeg hadde ikke kjørt noen andre benchmarks så sammenligning var vanskelig med andre ting B) litt har jo cpu og si tross alt hehe. Eller i mitt tilfelle "burde ha noe å si" :grumpy:

Jeg har;

- Flashet BIOS og slettet CMOS (var nødvendig for å få installert XP2400 på hovedkortet)

- Installert nyeste 4in1 (husker ikke det nye navnet på de der men er helt sikkert den nyeste)

- Prøvd forskjellige NVIDIA driver (41.09 ga best resultat)

- Forsikret meg om at CPU kjører på riktig FSB og Multiplier

- Forsikret meg om at DDR kjører på 133

Ingenting er overklokket.

System Specs;

Abit KR7A

512 DDR

Gainward Gf3 Ti200

AMD Athlon XP2400

Win2K

Barracuda HDD 7200rpm

Hvis noen har noen tips/råd/vink så blir jeg kjempeglad!

Takker :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite tips:

Du reinstallere windows /formatere c: etter skifte av prosessor hvis du vil ha nytte av ytelsen den nye prosessoren gir deg. Hadde samme problem selv, ytelsen ble dårligere med en xp2000+ enn av enn atlhon 1,4ghz.. prøv dette hvis du ikke har gjort det, så at du ikke hadde nevnt det..

Helt riktig. Dette er et ABSOLUTT MUST. Finn frem oc'et ditt og sett igang.

Lenke til kommentar

Prosessorene er av samme familie så jeg tviler STERKT på at det vil hjelpe å reinnstallere os, når det gjelder bios settinger bør du sjekke manualen til hovedkortet, dessuten er det kanskje en mulighet å google litt. Fant nylig en grei side om biossettinger, som jeg desverre ikke husker adressen til

Lenke til kommentar
Pussig,har selv en 2400+ som jeg kjører på 2254Mhz og ifølge Sisoftsandra er den tregere enn en Xp2800+ som kjører 2083Mhz.

Det er ikke så rart...se på spec så skjønner du

XP2400 har 133Mhz fsb, effektive 266Mhz og 256 L2 Cache

XP2800 kjører 166Mhz fsb, effektive 333Mhz og siden det er en "Barton" har den dobbelt så mye L2 Cache

Lenke til kommentar
Et lite tips:

Du reinstallere windows /formatere c: etter skifte av prosessor hvis du vil ha nytte av ytelsen den nye prosessoren gir deg. Hadde samme problem selv, ytelsen ble dårligere med en xp2000+ enn av enn atlhon 1,4ghz.. prøv dette hvis du ikke har gjort det, så at du ikke hadde nevnt det..

Helt riktig. Dette er et ABSOLUTT MUST. Finn frem oc'et ditt og sett igang.

noen dummere? bare bull.

Lenke til kommentar
Pussig,har selv en 2400+ som jeg kjører på 2254Mhz og ifølge Sisoftsandra er den tregere enn en Xp2800+ som kjører 2083Mhz.

XP2800 kjører 166Mhz fsb, effektive 333Mhz og siden det er en "Barton" har den dobbelt så mye L2 Cache

Se hva jeg skrev så skjønner du.Og se sig`en min du.(448 ddr effektivt)

Lenke til kommentar

Se hva jeg skrev så skjønner du.Og se sig`en min du.(448 ddr effektivt)

Selv om du har 448Mhz(noe som er meget bra) så hjelper det ikke når XP2800 "Barton" har dobbelt med L2 Cache =512

Lenke til kommentar

Xp 2800+ som jeg referer til er ikke Barton men tilsvarende Xp 2400+ med forskjellig klokke frekvens,det rare som jeg kommenterte er at Multimedia og Cpu Mark i Sisoft viser lavere enn Xp2800+ ved 2254Mhz,selv Barton i Sisoft blir seilt akterut der siden det ikke blir tatt hensyn til Tp ratingen til Amd.

Scorer lavere enn en Xp 2600+ også på samme testen.

Edit:Sjekket mot Tbred 2800+ og poeng summe min er over 1000 poeng lavere.Skrev feil lengre opp på klokkefrekvens det ble Barton,men mente 2260Mhz som er Tbred.

Ble det klarere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
jess :D  det går bra:) har load temp på cpu på max 20 grader. idle ligger på 10 grader. :D  er stabilt som fa** :D  :D  :D  :D  :D  :D

:lol::lol::lol:Yeah right

Lenke til kommentar
Min cpu (XP 2400+) kjøyre på 3.5GHZ. riktignok med RÅTT nitrogenkjøleanlegg:) kosta 5000kr :o  men den ruler vilt får over 20000 poeng i sisoft sandra:) helt sykt. booter på 23sek  :D  :D  :D

Du får 7 poeng fordi du har så livlig fantasi...

Den 13 desember hadde du dette i spec'n din

"AMD AthlonXP 2400+ 2.0GHz

ABIT AT7 MAX2 hovedkort

512 MB PC2700

80 GB Western Digital Caviar 8mb Cache

MSI GF4 Ti4200 128MB AGP 8X

Chieftect Scorpio Big Tower

3 enermax 80*80 + chieftec vifte i døra.

Logitec Cordless desktop"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...