sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Har sett på mange bilder rundt på nettet av dette objektivet der det helt tydelig er AF/MF knapp. Men så har jeg sett mange andre bilder på nettet der det ikke er bryter, og det er det heller ikke på mitt objektiv. Finnes det flere versjoner av dette? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Ikke skyt meg om jeg bommer, men kan dette være forskjellig mellom versjonene med f.eks Canon- og Nikon-fatning? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Ikke skyt meg om jeg bommer, men kan dette være forskjellig mellom versjonene med f.eks Canon- og Nikon-fatning? Isåfall jævlig kjipt for oss nikon brukere Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Skyt meg i bakhodet om jeg tar feil, men kanskje du kan fokusere manuelt også i AF-modus? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Så lenge vi har knappen på kameraet så er det vel ingen katastrofe. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Skyt meg i bakhodet om jeg tar feil, men kanskje du kan fokusere manuelt også i AF-modus? Etter at autofokusen har gjort sitt mener du? Det har jeg ikke testet, fordi det går jo ann å velge MF i menyen, men det er mye slit for å få til noe som kunne vært gjort med en knapp på objektivet.. Edit: Så lenge vi har knappen på kameraet så er det vel ingen katastrofe. Stress på D40(x) å måtte gå inn i menyen siden det ikke er noen dedikert knapp på huset Endret 23. februar 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Har det ikke HSM slik at det bare er aa ta tak i fokusringen da? Er uansett mulig aa skru av af med innstillingene i huset - bare de minste husene mangler egen bryter for dette, og da er det skjult inne i menyene. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Har det ikke HSM slik at det bare er aa ta tak i fokusringen da? Er uansett mulig aa skru av af med innstillingene i huset - bare de minste husene mangler egen bryter for dette, og da er det skjult inne i menyene. Jeg sa det i innlegget over. Men er det ikke sånn funksjon på canon kamera og da? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Saa det - brukte litt lang tid paa aa skrive innlegget, og ble litt for sen Canon har vel samme funksjonen, men mener ikke at de har AF-bryter paa huset saann som paa enkelte Nikon-hus, AF-motoren sitter jo bestandig i objektivet hos Canon. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Canon har vel samme funksjonen, men mener ikke at de har AF-bryter paa huset saann som paa enkelte Nikon-hus, AF-motoren sitter jo bestandig i objektivet hos Canon. Det er riktig - og vi har heller ingen mulighet å endre dette i menyen. Tom Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Stress på D40(x) å måtte gå inn i menyen siden det ikke er noen dedikert knapp på husetDa er jeg enig, det kan bli ganske slitsomt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Nå har jeg da planer om å kjøpe D80, så det har vel dedikert knapp til sånt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Nå har jeg da planer om å kjøpe D80, så det har vel dedikert knapp til sånt? Det stemmer. D80 har også autofokusmotor i huset så du får AF på alle dertil egnede objektiver. Tom Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Nå har jeg da planer om å kjøpe D80, så det har vel dedikert knapp til sånt? Det stemmer. D80 har også autofokusmotor i huset så du får AF på alle dertil egnede objektiver. Tom Jeg er fullt klar over det. Det er en av grunnene til at jeg oppgraderer. Andre grunner er større hus (D40x var litt lite i hendene mine), flere fokuspunkter og flere knapper på huset (Slipper å gå innom menyen hele tiden) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Husk å ta en titt etter brukte eller billige D200, det banker D80 ganske grundig på det området. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Husk å ta en titt etter brukte eller billige D200, det banker D80 ganske grundig på det området. Vurderte D200, men har bl. annet SD minnekort som jeg skal beholde. (Jada, jada, jeg vet det er billig som bare f.. med minnekort nå, men alikevel...) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Vurderte D200, men har bl. annet SD minnekort som jeg skal beholde. (Jada, jada, jeg vet det er billig som bare f.. med minnekort nå, men alikevel...)Minnekort er kanskje den dårligste unnskyldningen for å velge D80 fremfor D200. Da er andre ting, som bedre batterikapasitet og mer kompakt bedre argumenter... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Vurderte D200, men har bl. annet SD minnekort som jeg skal beholde. (Jada, jada, jeg vet det er billig som bare f.. med minnekort nå, men alikevel...)Minnekort er kanskje den dårligste unnskyldningen for å velge D80 fremfor D200. Da er andre ting, som bedre batterikapasitet og mer kompakt bedre argumenter... Og nytt kontra brukt *kanskje* Har ikke råd til nytt D200 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg mener å ha lest at med den typen innebygget fokusmotor som dette objektivet har, så trenger man ikke å velge vekk autofokus for å kunne fokusere manuellt også. Men selvfølgelig hvis man ikke VIL ha autofokus i det hele tatt, må man inn i meny og skru av det. Jeg har selv D40 og sikler etter dette objektivet Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Jeg bruker riktignok aldri manuellfokus, siden jeg uansett er sjanseløs til å stille skarpere enn autofokusen, så jeg har litt problemer med å skjønne hva problemet er, men... ozone: jo, man kan overstyre AF rett og slett ved å vri på fokusringen, men dersom D40 oppfører seg nogen lunde som andre Nikon, så vil kameraet med autofokusen i AF-S (altså "single shot", ikke Silent Wave Motor - utrolig talentløst av Nikon å la én TBF bety to ting) nekte å ta noe bilde om ikke AF er låst - mao må man først la AF prøve seg, og finne noe å låse på, før man kan overstyre. I AF-C eller M har man ingen slik begrensning. Derfor kan jeg anbefale at man like godt først som sist lærer seg å bruke AF på en annen måte. Sett knappen AE-L/AF-L til "AF-ON" (menyinnstilling) - da aktiviseres autofokus når du trykker med tommelen på AE-L/AF-L-knappen, og ikke når du trykker utløseren halvveis ned. Det gir mye bedre kontroll, og du kan begynne å bruke AF-C hele tiden. Da omgår man også trådstarters problem. Jeg orker ikke å forklare teknikkens fortreffelighet (når man lærer seg den, så er det utenkelig å gå tilbake), så jeg foreslår eventuelt denne tråden på Nikoncafe.com: http://www.nikoncafe.com/vforums/showthrea...highlight=af-on Endret 24. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå