Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glødelampa lyser konstant i en Vito


Footy

Anbefalte innlegg

Kjører i noen dager rundt i firmaens Vito, dette er jo en diesel bil og har glødetråd (eller hav det nå heter) når du skal starte bilen osv.. problemet er at den aldri slutter å lyse. den lyser konstant, samma F hva du gjør, altså etter bilen har begynt å gå..

 

Hva kan dette ha seg og hvordan fikser man slikt? Har tittet i manualen, men der står det bare at det indikerer en feil og at en Mercedes forhandler må fixe det. Sånn jeg har forstått det har bilen kjørt med denne lampa i mange mnd'er..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå har ikke du nevnt hvilken modell dette er, men det er helt vanlig at glødepluggene blir sotetete og derfor må byttes, gjerne hvert tredje år. Derfor kommer denne lampa opp. Kan også nevne at hvis bilen ble levert med webasto varmer (eller defa warmup) kan man stille inn et tidsur for oppvarming av bil, slik at man unngår å bruke gløding for mye, da dette sliter på glødepluggene. Kan også være glødeplugg relet som er defekt, uannsett hvis man ikke har kunskap om biler bør man levere den inn hos verksted. Helst er mercedes verksted siden de opretter en logg over hva som blir skiftet og legger denne infoen inn i hjernen på bilen. Dette er veldig kjekt når bilen en gang skal selges, fordi da har man full historikk:)

 

mvh

Mercedes entusiast

Lenke til kommentar

Noen bilmerker bruker glødelampa som feilindikator for motorstyring. En del nyere VAG gjør det. Det trenger ikke ha noe med glødingen og gjøre i det hele tatt. Tror ikke lampa vil lyse selvom en glødeplugg ryker. Den vil hvertfall ikke reagere på sota plugger.

 

Få lest av feilkoder..

Lenke til kommentar
Noen bilmerker bruker glødelampa som feilindikator for motorstyring. En del nyere VAG gjør det. Det trenger ikke ha noe med glødingen og gjøre i det hele tatt. Tror ikke lampa vil lyse selvom en glødeplugg ryker. Den vil hvertfall ikke reagere på sota plugger.

 

Få lest av feilkoder..

 

Der tar du feil, Mercedes bruker ikke glødelampa for andre feilindikasjoner enn glødesystem. og glødelampa lyser ved sotete glødeplugger for å indikere bytting av disse, ellers lyser den for glødereleet og ved generell feil på glødesystemet!

Lenke til kommentar

Da er det noe helt nytt for meg...

 

Bl.a VW caravelle bruker glødelampa som feilindikator.. Kommer til og komme mer av det. Tror faktisk alle PDI motorer bruker glødelampa som feilindikator.

 

Hvordan finner den ut at en plugg er sota? Banking etter oppstart? skjønner ikke helt åssen det skal fungere, men da kan det likegodt være en bankesensor som gjør at lampa di lyser..

 

Uansett vito.. fy og spy..

Lenke til kommentar
Noen bilmerker bruker glødelampa som feilindikator for motorstyring. En del nyere VAG gjør det. Det trenger ikke ha noe med glødingen og gjøre i det hele tatt. Tror ikke lampa vil lyse selvom en glødeplugg ryker. Den vil hvertfall ikke reagere på sota plugger.

 

Få lest av feilkoder..

 

Der tar du feil, Mercedes bruker ikke glødelampa for andre feilindikasjoner enn glødesystem. og glødelampa lyser ved sotete glødeplugger for å indikere bytting av disse, ellers lyser den for glødereleet og ved generell feil på glødesystemet!

 

 

Det stemmer at glødelampa lyser om det er noe galt i glødesystemet, i denne saken her tipper jeg at det er en defekt glødeplugg.

 

Du sier ikke hvilke modell du har, men har du cdi modell, så vil jeg anbefale deg å få dette gjort på merkeverksted da de har en lei tendens til å sette seg fast og knekke av.

Lenke til kommentar
Da er det noe helt nytt for meg...

 

Bl.a VW caravelle bruker glødelampa som feilindikator.. Kommer til og komme mer av det. Tror faktisk alle PDI motorer bruker glødelampa som feilindikator.

 

Hvordan finner den ut at en plugg er sota? Banking etter oppstart? skjønner ikke helt åssen det skal fungere, men da kan det likegodt være en bankesensor som gjør at lampa di lyser..

 

Uansett vito.. fy og spy..

 

Den måler ytelsen til pluggen og varmen den avgir...

Lenke til kommentar

Ja men hvordan? hva slags løsning har dem lagd for dette her... Temp føler i sylinderen? jeg sjekka fort på norskbildelkatalog og de glødepluggene jeg finner er helt standard. Ikkeno hokus pokus med dem.. Fullt mulig jeg har sett på feil plugger..

 

Skal ikke krangle på at det er noe feil med glødingen. Jeg har tross alt ingen erfaring med vito. Lurer bare på hvordan løsning de har lagd på det greiene der... Ble veldig nysjerrig...

 

Noen som har en litt teknisk forklaring før jeg ringer B.O.S og spør? dette er sånne ting jeg går og grubler på helt til jeg får et fornuftig svar.

 

Unnskyld hvis jeg misbruker tråden din trådstarter. Du bør uansett få satt den på verksted og tatt en sjekk.

Lenke til kommentar
Ja men hvordan? hva slags løsning har dem lagd for dette her... Temp føler i sylinderen? jeg sjekka fort på norskbildelkatalog og de glødepluggene jeg finner er helt standard. Ikkeno hokus pokus med dem.. Fullt mulig jeg har sett på feil plugger..

 

Det er flere ting som kan sjekkes med glødeplugger:

 

1.) Trekker pluggene "riktig" mengde strøm? - Krever vel bare en strømmåler på ledningen til pluggene

 

2.) Varmer de godt nok? Dette vil kreve en temperatursensor i sylinderen ett sted, denne vil da være kalibrert slik at den vet hvor varm den "burde" ha vært. Dette høres ut som mye ekstra pes (Selv om slike sensorer er ganske billige å produsere). Kan det være andre grunner til at det er temp-sensor i sylinderen, som f.eks. motorstyring / forbrenningsregulering, og at de bruker denne sensoren til å sjekke glødepluggen siden den må være der uansett.

Lenke til kommentar

ja henger med på det med at systemet sjekker hvor mye strøm pluggene trekker. Det er det med den temp. føleren i sylinderen jeg tenker på. Det vil jo også sote ned like mye som glødepluggen. Har heller aldri hørt snakk om temp.føler i en sylinder før...

 

Dette må være et veldig ustabilt system, men det er jo en Vito så det overrasker ikke..

Lenke til kommentar
Jeg kan avkrefte at det sitter en temp.føler i sylinderen på denne bilen, det ville blitt smør på flesk når man allerede måler strømforbruket/gjennomgangen i pluggen.

 

Regner med at du har rett i at det ikke sitter noen temp-føler der, men jeg ville ikke si at det blir smør på flesk. En nedsotet plugg vil dra like mye strøm, men den vil varme dårligere siden sotet vil isolere. Det vil en temp-føler et annet sted litt bortenfor kunne avsløre.

 

Stoete plugger kan også avsløres av strømforbruket, men det vil kreve en meget nøyaktig måleteknikk. Det er slik at når pluggen er sotet vil den bli varm fortere siden sotet isolerer. Siden motstanden i en elektrisk leder blir større med økende temperatur (Ikke stor endring, men den er fullt ut målbar med nøyaktig utstyr) så vil man hvis man måler strømforbruket veldig nøyaktig kunne se hvor fort strømmen faller. Dette vil kunne fortelle noe om hvor fort pluggen blir varm (Antall grader per sekund) som vil kunne si noe om hvor godt "isolert" den er, og videre fortelle noe om sotlaget.

 

Dette er jeg rimelig sikker på at ikke gjøres i bilen, for måleutstyr vil koste omtrent 10.000kr hvis du skal ha nok nøyaktighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...